BasBQ
Beef en Steak

Het vuur de baas

 
 
 

(Koen)

Kooltjesharker
Berichten
207
Jaja als verjaardagscadeau vandaag het boek van Dennis gekregen. Visite is weer naar huis,kinderen en vrouw op bed dus nog even snel een begin maken:giggle:

20201006_215407.jpg
 
Het Vuur de baas is het basis boek voor barbecuers. Het verteld over de verschillende soorten barbecues, wat hun voor en nadelen zijn hoe je ze aansteekt hoe je de temperatuur controleert. Het geeft je tips en tricks. Daarbij staan er een aantal recepten in en als je deze gemaakt hebt verzeker ik je dat je inderdaad het vuur de baas bent.
 
.Mooi boek. Vorige week ook voor mijn verjaardag gehad. Heel duidelijk, op de recepten na in een ruk uitgelezen.
 
Het Vuur de baas is het basis boek voor barbecuers. Het verteld over de verschillende soorten barbecues, wat hun voor en nadelen zijn hoe je ze aansteekt hoe je de temperatuur controleert. Het geeft je tips en tricks. Daarbij staan er een aantal recepten in en als je deze gemaakt hebt verzeker ik je dat je inderdaad het vuur de baas bent.

Ik heb Hete Kolen dat eigenlijk hetzelfde doet, maar dan enkel met kamado’s. in principe zijn het in mijn geval dan vooral de recepten die een meerwaarde betekenen?

Iemand die ze beiden heeft gelezen?
 
Uiteindelijk draait het bij barbecueën om één ding en dat is het controleren van je vuur. Als je dat beheerst kan je ieder recept maken op welke bbq dan ook. Veel mensen groeien van een gamma bbq naar een andere bbq. Dit boek helpt je om daarbij een goede keuze te maken. Bij mij in de kast staan heel veel bbq boeken, meer dan vijftig, maar als ik eerlijk ben heb ik uit de meeste slechts 1 recept gemaakt als ik het al heb gedaan.
Bij het vuur de baas heb ik ze allemaal gemaakt, en daarmee geleerd hoe ik met de bbq om moet gaan. Wat ik wil zeggen bekijk een kookboek niet naar het aantal recepten dat erin staan maar naar het aantal recepten dat je wil en kan gaan maken uit dat boek. Wil je plaatjes kijken koop dan een boek van Jord of PitmasterX.
 
Maar ik heb met het "plaatjesboek"van Jord aka Burger & Bites toch al vele burger en bites gemaakt! Plaatjes of tekst zeggen niet veel over een boek. Het boek moet passen bij het geen waar jij als persoon op zoek bent op dat moment of waar jij interesse in hebt.

Mocht je de basis kennis nog niet hebben of dit verder willen verdiepen zodat je niet constant maar het recept leest over temperatuur en opstellingen etc zijn dit soort boeken wellicht een goede keuze. Heb je mogelijk die kennis al en wil je lekker de plaatjes namaken met verschillende recepten zijn andere boeken weer een goede voor je :)
 
Uiteindelijk draait het bij barbecueën om één ding en dat is het controleren van je vuur. Als je dat beheerst kan je ieder recept maken op welke bbq dan ook. Veel mensen groeien van een gamma bbq naar een andere bbq. Dit boek helpt je om daarbij een goede keuze te maken. Bij mij in de kast staan heel veel bbq boeken, meer dan vijftig, maar als ik eerlijk ben heb ik uit de meeste slechts 1 recept gemaakt als ik het al heb gedaan.
Bij het vuur de baas heb ik ze allemaal gemaakt, en daarmee geleerd hoe ik met de bbq om moet gaan. Wat ik wil zeggen bekijk een kookboek niet naar het aantal recepten dat erin staan maar naar het aantal recepten dat je wil en kan gaan maken uit dat boek. Wil je plaatjes kijken koop dan een boek van Jord of PitmasterX.

Moet wel zeggen dat de recepten in Hete Kolen toch wel anders zijn als hetgeen hier op de site wel verschijnt, maar ook anders dan op Noskos zijn site waar alles tip top uitgelegd staat.

Twijfelgevalletje gewoon.
 
Wij hebben beide boeken, Het vuur de Baas en Op Hete Kolen. Voor specifiek de kamado staat er in Op Hete Kolen meer informatie, maar ook meer achtergrond.

Om te starten is Het Vuur de Baas een prima boek, en vooral de recepten zijn fijn omdat ze eigenlijk niet echt kunnen mislukken. Ik denk dat daar de meeste lol uit te halen is, want opschalen naar moeilijkere recepten doe je eigenlijk pas als je er meer tijd in gaat steken en ook meer ervaring hebt.
Maar met gasten is een recept dat altijd goed gaat ook erg fijn.

Aanrader wat mij betreft (en ik heb dan ook een door Dennis gesigneerde versie:))

Groen op Kolen hebben we ook, maar die hebben we gewonnen met een prijsvraag uit de Fire en Food (staan ook leuke recepten in overigens).
 
Aanrader wat mij betreft (en ik heb dan ook een door Dennis gesigneerde versie:))
Een gesigneerde versie heb ik ook, maar er valt natuurlijk altijd nog wat te leren, het is gewoon een heel fijn boek.
En als je het vuur eenmaal de baas bent, maak je veel gerechten uit een gewoon kookboek op de BBQ.
Ik kook nog maar heel weinig op de indoorpit. Het meeste komt hier van de BBQ,.

20200822_101549.jpg
 
Een gesigneerde versie heb ik ook, maar er valt natuurlijk altijd nog wat te leren, het is gewoon een heel fijn boek.
En als je het vuur eenmaal de baas bent, maak je veel gerechten uit een gewoon kookboek op de BBQ.
Ik kook nog maar heel weinig op de indoorpit. Het meeste komt hier van de BBQ,.

Bekijk bijlage 10336

Leuk zo'n gesigneerde versie. Mijn vrouw en ik hebben het er laatst over gehad om wat meer kookboeken aan te schaffen.
'Het vuur de baas' staat hier hoog op het lijstje. Helaas moet ik het dan zonder gesigneerde versie doen ;)
 
Leuk zo'n gesigneerde versie. Mijn vrouw en ik hebben het er laatst over gehad om wat meer kookboeken aan te schaffen.
'Het vuur de baas' staat hier hoog op het lijstje. Helaas moet ik het dan zonder gesigneerde versie doen ;)

Mss valt het wat te regelen met Noskos hier ;)
 
Ook ik kan dit boek van harte aanbevelen! Het leest makkelijk weg en staat boordevol goeie tips.
 
Ja, heerlijk leesvoer. Heb het boek ook gelezen. Erg waardevol. Goede tips. Ben bezig met een verlanglijstje. Zag deze twee websites en vroeg mij af welk BBQ boek jullie zouden aanbevelen:

https://www.thebbqbastard.com/12-inspirerende-bbq-boeken-start2bbq/
https://gallantandmore.nl/beste-bbq-boeken/

Kom vaak Smokey Goodness tegen, aanrader...of misschien een beetje overrated?
Ik heb smokey goodness 1 en 2 gekregen voor m'n verjaardag. Hete kolen compleet heb ik ook. Die hoef je iig niet te kopen is mijn mening, als je het vuur de baas al hebt.

Smokey goodness zijn leuke boeken en vooral heel erg mooi (afbeeldingen) en ze bevatten leuke stukjes achtergrondinfo over het voedsel, de regio en persoonlijke verhalen van jord. Ik vind het leuk om ze te hebben en ze lezen lekker weg. Heb nog geen gerecht gemaakt vanuit deze boeken maar dat komt omdat Noskos zijn filmpjes zo fijn zijn voor een eerste keer. Verder valt het me op dat je met best wat gerechten uit smokey goodness erg veel ingrediënten nodig hebt. Niet erg maar voor mij als newbie een beetje te veel.

Echt een advies is het niet maar ik ben blij met de boeken. Kan je helaas geen tips geven over de boeken in de links maar ik denk dat het belangrijk is om te bepalen of je een allround boek wilt of specifiek gericht op Ribs e.d. Valt me namelijk op dat er in de algemene boeken bar weinig staat over PP, spareribs etc. Is ook logisch want er is zoveel moois te maken...
 
Ik heb smokey goodness 1 en 2 gekregen voor m'n verjaardag. Hete kolen compleet heb ik ook. Die hoef je iig niet te kopen is mijn mening, als je het vuur de baas al hebt.

Smokey goodness zijn leuke boeken en vooral heel erg mooi (afbeeldingen) en ze bevatten leuke stukjes achtergrondinfo over het voedsel, de regio en persoonlijke verhalen van jord. Ik vind het leuk om ze te hebben en ze lezen lekker weg. Heb nog geen gerecht gemaakt vanuit deze boeken maar dat komt omdat Noskos zijn filmpjes zo fijn zijn voor een eerste keer. Verder valt het me op dat je met best wat gerechten uit smokey goodness erg veel ingrediënten nodig hebt. Niet erg maar voor mij als newbie een beetje te veel.

Echt een advies is het niet maar ik ben blij met de boeken. Kan je helaas geen tips geven over de boeken in de links maar ik denk dat het belangrijk is om te bepalen of je een allround boek wilt of specifiek gericht op Ribs e.d. Valt me namelijk op dat er in de algemene boeken bar weinig staat over PP, spareribs etc. Is ook logisch want er is zoveel moois te maken...

Toch maar eens overwegen Smokey aan te (laten) schaffen als ik jou zo hoor. Ty!
 
Het ligt er ook wel gewoon echt aan wat voor boek je zoekt. Ik heb er echt een hoop. Ik kook graag elke dag en gebruik de BBQ daarvoor een paar keer per week. So wie so vrijwel elk weekend. In de weekenden vind ik het leuk om wat meer uit te pakken en culinair wat meer mijn best te doen. Dan lees ik dus ook andere kookboeken en BBQ-boeken dan voor de doordeweekse sessies.

Het ligt ook erg aan je kennis-en-ervaringsniveau natuurlijk. Toen ik 5 jaar geleden steeds serieuzer ging nadenken over een Big Green Egg toen kocht ik net voor de vakantie het boek Hete Kolen. Ik las het van voor naar achter helemaal uit in een paar dagen. Een fantastisch boek als je met een kamado aan de slag wil. Zowel technieken als gerechten en ook in combinatie zodat je heel gericht kunt oefenen.

De jaren daarvoor was ik vaak druk in de weer met mijn Weber(s) en heb ik alle boeken van Steven Raichlen verzameld. Dat zijn vooral wereldse gerechten van de BBQ. Onwijs leuk om daar dingen uit te halen, een echt kookboek voor BBQ. Heel voordelig (bijvoorbeeld - in het seizoen - bij Xenos te koop voor weinig) en erg veel waar voor je geld. Nu kijk ik daar zelden nog in, maar als ik het zo pakken zou het me zo weer boeien denk ik. Ik won hier ooit een foto-wedstrijd en won daarmee een gesigneerd exemplaar, heel bijzonder!

Toen ik me ging interesseren voor wedstrijd-BBQ vond ik het eerste boek van Smokey Goodness erg leuk en kocht ik ook het boek van Franklin en Big Bob Gibson. Zalige boeken waar erg veel sfeerplaatjes in zitten. De rest van de Smokey Goodness reeks is echt wel weer meer van hetzelfde, maar als dat zelfde je pakt is het heerlijk. Ik maak daar vrijwel geen gerechten uit, maar ik vind het heerlijk lezen en plaatjes kijken.

Als trouwe bezoeker hier van het Genootschap wilde ik het boek van Dennis ook graag hebben, het is een heel goed boek maar ik gebruik het haast niet omdat ik die basis technieken al eerder op deed uit die boeken van Ome Steven en Hete Kolen. Maar dat kan voor een ander precies andersom uitpakken, als je de basis leert aan de hand van Vuur de Baas sla je die passages in de boeken van Steven juist over denk ik.

Oh het lijvige boek van Meathead heb ik ook. Dat is echt een standaardwerk met veel mythbusters en theoretische verhandelingen over bepaalde processen. Ik vind dat zo nu en dan ontzettend leuk maar ik weet zeker dat er genoeg mensen zijn hier die daar echt niks aan vinden. Dus bepaal dat vooral ook lekker voor jezelf!

Ik kreeg onlangs een KCBS boek dat ik in een paar dagen uit las en daar viel me op dat er erg veel gebruik gemaakt werd van kant-en-klare ingrediënten die hier heel moeilijk te krijgen zijn - als je ze al zou willen gebruiken - en dat was eigenlijk de eerste keer dat ik dacht, dit is geen boek voor mij. Maar toen had ik het dus wel eerst even uit gelezen in de herfstvakantie. Je moet toch wat.

Misschien ook ter overweging, wil je beter leren barbecuen of wil je lekkerder gaan leren koken? Ik ben bijvoorbeeld ook lijp van Ottolenghi en zijn (groente-)bereidingen zijn heel goed om te zetten naar BBQ. Wat sneller en makkelijker zijn de gerechten van Jamie Oliver vaak en dat kun je vaak ook goed (deels) op een BBQ doen.

Dus... kijk eens bij een boekenzaak in de buurt. Nu met Sint en Kerst ligt er van alles om in te kijken. Of ga via BOL wat bladeren, je kunt daar vaak een paar pagina's bekijken en snel zien of het je aanspreekt of niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan