BasBQ
Beef en Steak

Heatermeter software V13

 
 
 
 

Nosmo

Gerijpt
Berichten
3.741
Een jaar na de laatste grote update van de Heatermeter software heeft Bryan Mayland (de vader van het HM project) een nieuwe update uitgebracht.

De nieuwe stabiele versie is nu V13. Ik heb de images van zowel originele- als de BBQgenootschap software in mijn google drive gezet. Voorlopig zijn dit alleen de images voor de SMD uitvoering van de HM (de versie met de 4 knopjes), de images voor de originele heatermeters (V4.1 en 4.2) komen binnenkort. Je kunt de V13 images hier downloaden en met Win32DiskImager naar de SD kaart van je HM flashen. Hier staat een beschrijving hoe dat precies in z'n werk gaat.

De belangrijkste wijzigingen zijn;

HeaterMeter AVR Firmware Update 20160204

  • De regel-probe is niet langer slechts de PIT probe, de eerste probe die niet uitgeschakeld is in de software is nu de de regel-probe. Alle temperaturen op de web interface blijven gewoon staan waar ze staan ongeacht welke probe nu de temperatuur van de BBQ regelt. Mocht nu dus tijdens een sessie de pit probe defect raken dan kan ??n van de andere probes de functie van de pit probe overnemen.
  • "Fan on at max only" is vervangen door "fan on above, dit geeft wat meer mogelijkheden het gedrag van de fan beter te regelen.
  • Servo kan worden ingesteld om maximaal te openen bij een bepaald PID percentage.
  • De aansturing van de servo is nu rustiger en stabieler.
  • "Reset Configuration" via het display op de HeaterMeter reset nu ook de netwerk configuratie en het password naar de standaard waardes.
  • Filter optie om 50Hz of 60Hz brom uit het probe signaal te filteren voor een stabielere temperatuur. In Europa 50Hz gebruiken!
  • Kleine wijzigingen aan het HM display menu.
  • PID B is verwijderd uit het configuratie menu.
  • Verbeterde sturing van erg kleine blowers, bij de oude software konden die gaan oscilleren tussen maximale snelheid en bijna uit.
  • Er zat een bug in de PID regeling waardoor de regeling soms onstabiel werd, deze bug is nu geplet!

OpenWrt Firmware LinkMeter v13
  • Verbeterde ondersteuning voor de Raspberry Pi B+,A+ en Zero.
  • "Ramp (and hold) mode" om de BBQ langzaam uit te zetten bij het einde van een sessie (als het vlees op temperatuur is).
  • "Last high and low Pit peaks" informatie toegevoegd aan het tooltip window op de web pagina.
  • "Pushbullet and Pushover" notificaties voor alarms.
  • Betere HTTPS ondersteuning voor scripts.
  • Betere Steinhart co?ffici?nten voor Maverick ET-732 en Thermoworks TX-1001 probes.
 
Bedankt Piet, vooral ""Pushbullet and Pushover notificaties voor alarms." is een grote verbetering mijns ogen!
 
Zit op de nieuwe serie heatermeters al de nieuwste v13 software?
 
Ik neem aan dat je dan al je instellingen kwijt bent.
Lijkt me handig om bij de beschrijving op te nemen dat je eerst al je settings even opslaat (overschrijven).
 
Ren? zei:
Ik neem aan dat je dan al je instellingen kwijt bent.
Lijkt me handig om bij de beschrijving op te nemen dat je eerst al je settings even opslaat (overschrijven).

Dat is een goed punt, ik weet zo niet of de PID settings ook overschreven worden omdat die in een ander gedeelte van het flash geheugen staan dan het programma, dat zal ik nog even testen.

Wordt vervolgd...
 
Ik wacht nog even met flashen :)
 
Net getest;

Als je via de web-interface een upgrade doet van de AVR firmware (dat is de software van het HM printje) dan blijven alle PID instellingen en dergelijke bewaard.
Als je een "Reset Config" doet via het display op de HM zelf dan ben je wel alle instellingen kwijt.

Het kan trouwens geen kwaad om even een screendump te maken van je instellingen voordat je iets gaat wijzigen.

 
Nosmo zei:
PID instellingen en dergelijke bewaard.
Als je een "Reset Config" doet via het display op de HM zelf dan ben je wel alle instellingen kwijt.

Whahahaha dit heb ik per ongeluk gedaan van het weekeinde, ff kijken hoe ik alles weer terug krijg.
 
Vraagje Piet je hebt twee .img files te downloaden de openwrt-brmc2708sdcard-vfat-ext4.img en de rpi Bplus BBQ genootschap.img, wat zijn de verschillen of heb je deze beide nodig.
 
De openwrt-brmc2708sdcard-vfat-ext4.img is de standaard image zoals die door Bryan Mayland wordt aangeleverd, deze heeft de (naar mijn mening) spuuglelijke blauwe web-interface.

De rpi Bplus BBQ genootschap.img is mijn versie, die heeft exact dezelfde software maar de interface is vervangen door de zwarte BBQgenootschap interface.

Beide images zijn alleen voor heatermeters met een RPI B+, dat zijn dus alleen de SMD V5 heatermeters.
 
Mooi, nog even wachten op de update voor mijn "oude" HM :)
 
-Danny- zei:
Nosmo zei:
Beide images zijn alleen voor heatermeters met een RPI B+, dat zijn dus alleen de SMD V6 heatermeters.

Je bedoeld de V5.0 denk ik Piet zeg maar vanaf ronde 5 tot nu.

aangepast!
 
Na de update krijg ik:

No Communication
HeaterMeter serial communication can not be established. Configuration requires bidirectional serial operation. Possible causes of failure:
No HeaterMeter board attached
No HeaterMeter (AVR) firmware installed. See AVR Firmware
Incorrect baud rate in /etc/config/lucid
Hardware malfunction

Enig idee wat er mis gaat?


Ik moest de update doen in system -> backup/flash firmware.

Echter, dit gaat goed met de originele firmware, maar niet met de bbq genootschap custom. Dan krijg ik de volgende foutmelding

The uploaded image file does not contain a supported format. Make sure that you choose the generic image format for your platform.
 
Dat is eigenaardig want ik gebruik dezelfde image om de heatermeters te flashen, en dat heb ik onlangs een keer of 10 gedaan.
 
Nog een keer geprobeerd (na de installatie van de originele firmware). Zelfde resultaat. Wat me wel opvalt is dat die van jou bijna 2x zo groot is.
 
Dat is lege ruimte, dus geen extra software of zo. Het enige wat ik aan de software verander is de index.htm en een paar plaatjes, verder niets.
 
Terug
Bovenaan Onderaan