BasBQ
Beef en Steak

heat deflector Weber 47 cm

Na de koop van mijn weber One Toch 47 cm kwam ik er al snel achter dat dit voor indirect grillen niet echt handig is. Omdat ik las over heat deflectors, leek het mij de oplossing om volledig gebruik te kunnen maken van mijn grill oppervlakte. Na enig zoeken vond ik een pizzasteen van 35 cm die leek te voldoen om boven de brikketen te plaatsen. Tussen alle keukengerei vond ik een rekje waarvan ik geen idee heb wat de functie er ooit van geweest is. Hij paste wel precies op de kolenrekjes van Weber en heeft ook een mooi rekje waar ik de houtsnippers kan plaatsen. Vandaag voor het eerst geprobeerd om te kijken of het zou werken. Het eerste wat mij opviel was dat de temperatuur constant bleef en ik hierdoor bijna niet hoefde te spelen met de lucht vents. Een andere prettige bijkomstigheid is dat ik nu de hele grill kon gebruiken. Voor mij een prima uitkomst om voorlopig geen grotere grill te hoeven kopen. De ribs waren dit keer ook echt fall of the bone, iets wat eerder nog niet gelukt was. Of dat met deze opstelling te maken heeft weet ik niet, maar ik vond het wel opvallend. Wat ook tof is, the ribs were nice.....
cENSjRgl.jpg

m0Fjltbl.jpg

hWjod9Ml.jpg

DKJ5eO5l.jpg

 
Mooi gesmurfd!  ;)
 
Leuk!
 
Thnxs! Net even gekeken hoeveel brandstof er nog over was.  De briketten hebben het goed gedaan. Aan beide kanten nog ongeveer 5 briketten over.  Meer dan 5 uur op 110 graden gebrand. Voor het eerst kokosbriketten gebruikt.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

 
Prima oplossing. ;)
Welk merk briketten heb je gebruikt?
 
Hans zei:
Prima oplossing. ;)
Welk merk briketten heb je gebruikt?
Ik heb Dammers briketten gebruikt. In vergelijking tot de Weber briketten vond ik ze langzaam op gang komen, maar eenmaal op temperatuur blijven ze gaan. Zeer weinig  as van in tegenstelling tot de Webers. Ik vind ze erg goed,  en ook af gegaan op de positieve reviews toen ik ze kocht...

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

 
BasGrunn zei:
Hans zei:
Prima oplossing. ;)
Welk merk briketten heb je gebruikt?
Ik heb Dammers briketten gebruikt. In vergelijking tot de Weber briketten vond ik ze langzaam op gang komen, maar eenmaal op temperatuur blijven ze gaan. Zeer weinig  as van in tegenstelling tot de Webers. Ik vind ze erg goed,  en ook af gegaan op de positieve reviews toen ik ze kocht...

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk


Goede keus, samen met EcoBrasa ook mijn briket. :)

 
Mooie oplossing.

Weber maakt hele goede barbecues maar hun briketten daarentegen zijn een stuk minder.
 
Hans zei:
BasGrunn zei:
Hans zei:
Prima oplossing. ;)
Welk merk briketten heb je gebruikt?
Ik heb Dammers briketten gebruikt. In vergelijking tot de Weber briketten vond ik ze langzaam op gang komen, maar eenmaal op temperatuur blijven ze gaan. Zeer weinig  as van in tegenstelling tot de Webers. Ik vind ze erg goed,  en ook af gegaan op de positieve reviews toen ik ze kocht...

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk


Goede keus, samen met EcoBrasa ook mijn briket. :)

Aaah ok. Ik zie dat je best veel briketten gebruikt. Is dat voor een low and slow sessie?

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

 
I.d.d.  L & S maak ik best veel gebruik van en liever te veel briketten dan dat ik halverwege moet bijvullen.
Als ik klaar ben met grillen sluit ik de schuifjes de Q zal dan best snel doven en de nog niet of geheel verbrande briketten vis ik er uit voor een volgende rit.    (echte Hollander) :D
 
Hans zei:
I.d.d.  L & S maak ik best veel gebruik van en liever te veel briketten dan dat ik halverwege moet bijvullen.
Als ik klaar ben met grillen sluit ik de schuifjes de Q zal dan best snel doven en de nog niet of geheel verbrande briketten vis ik er uit voor een volgende rit.    (echte Hollander) :D
Nice :) . Ik dacht dat de temperatuur dan te snel zou stijgen en het niet meer rond de 110 graden te houden zou zijn. Dat wil dus wel. Mijn volgende low and slow project wordt pulled pork. Dan zou ik prima met meerdere lagen briketten kunnen werken dus?  Ik wil de briketten niet onder de heat deflector vandaan laten komen zodat het vlees alsnog voor een stuk direct gegrild wordt. Beetje vaag, ik hoop dat je het snapt ;)

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

 
BasGrunn zei:
Hans zei:
I.d.d.  L & S maak ik best veel gebruik van en liever te veel briketten dan dat ik halverwege moet bijvullen.
Als ik klaar ben met grillen sluit ik de schuifjes de Q zal dan best snel doven en de nog niet of geheel verbrande briketten vis ik er uit voor een volgende rit.    (echte Hollander) :D
Nice :) . Ik dacht dat de temperatuur dan te snel zou stijgen en het niet meer rond de 110 graden te houden zou zijn. Dat wil dus wel. Mijn volgende low and slow project wordt pulled pork. Dan zou ik prima met meerdere lagen briketten kunnen werken dus?  Ik wil de briketten niet onder de heat deflector vandaan laten komen zodat het vlees alsnog voor een stuk direct gegrild wordt. Beetje vaag, ik hoop dat je het snapt ;)

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

Meerdere lagen heb ik op m'n Webertje 47 voor langere bereidingen L&S niet geprobeerd ik maakte altijd dan altijd gebruik van een split grill.
Moest halverwege (na ?6 a 7 uur) dan wel bij wat vullen maar dat ging prima.

[/url

Met gemak was 10 a 11 uur haalbaar.
 
@ Bas Grunn.

Nog even vermelden dat de temperatuur niet afhankelijk is van de hoeveelheid briketten maar van de toegevoerde lucht
(lees zuurstof) door het regelen met de schuiven.
Mooi voorbeeld daarvan is de Minion methode (kijk maar eens in het zoek programma)
Je laad de BBQ met voldoende briketten of houtskool en start dan door het aansteken van ?8 briketten als de Q bijna op de gewenste temperatuur is stel je de schuiven in de gewenste stand.
Bij m'n Webertje was dat onder bijna geheel dicht of dicht en boven tussen ? en ? open da's bij ieder bbq verschillend.
Moet je even uitvissen.
Succes. ;)
 
Hans zei:
@ Bas Grunn.

Nog even vermelden dat de temperatuur niet afhankelijk is van de hoeveelheid briketten maar van de toegevoerde lucht
(lees zuurstof) door het regelen met de schuiven.
Mooi voorbeeld daarvan is de Minion methode (kijk maar eens in het zoek programma)
Je laad de BBQ met voldoende briketten of houtskool en start dan door het aansteken van ?8 briketten als de Q bijna op de gewenste temperatuur is stel je de schuiven in de gewenste stand.
Bij m'n Webertje was dat onder bijna geheel dicht of dicht en boven tussen ? en ? open da's bij ieder bbq verschillend.
Moet je even uitvissen.
Succes. ;)
Aaah ok! Dat is goed om te weten.
Ik was al wel bekend met de snake method. Die werkte op zich prima. Ik ga even kijken naar de Minion methode. Bedankt voor de info!

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

 
Hans zei:
BasGrunn zei:
Hans zei:
I.d.d.  L & S maak ik best veel gebruik van en liever te veel briketten dan dat ik halverwege moet bijvullen.
Als ik klaar ben met grillen sluit ik de schuifjes de Q zal dan best snel doven en de nog niet of geheel verbrande briketten vis ik er uit voor een volgende rit.    (echte Hollander) :D
Nice :) . Ik dacht dat de temperatuur dan te snel zou stijgen en het niet meer rond de 110 graden te houden zou zijn. Dat wil dus wel. Mijn volgende low and slow project wordt pulled pork. Dan zou ik prima met meerdere lagen briketten kunnen werken dus?  Ik wil de briketten niet onder de heat deflector vandaan laten komen zodat het vlees alsnog voor een stuk direct gegrild wordt. Beetje vaag, ik hoop dat je het snapt ;)

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

Meerdere lagen heb ik op m'n Webertje 47 voor langere bereidingen L&S niet geprobeerd ik maakte altijd dan altijd gebruik van een split grill.
Moest halverwege (na ?6 a 7 uur) dan wel bij wat vullen maar dat ging prima.

[/url

Met gemak was 10 a 11 uur haalbaar.
Dat ziet er goed uit Hans! Prima te doen dus op een 47 Weber. Zodra de Pulled Pork er bij mij op ligt, maak ik er even een paar foto's van. 

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

 

kalerolf

Sprokkelaar
Berichten
45
toeval wil dat ik hier ook aan zat te denken, en vroeg me dit dus af of het zou werken.. ja dus zoals ik lees.
Morgen maar eens proberen.

( neem aan dat je de folie hebt gebruikt voor de smurrie die van het vlees af komt, of heeft het nog een verdere toegevoegde waarde? )

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
 
Mooi hoe je de opbouw hebt gedaan. En nog mooier dat het effect heeft gehad. Top!
 
Handig! Eens kijken of hier ook zoiets te fabriceren valt.
 
Ook al was dit oud draadje, Ik wil topicstarter bedanken.. vandaag getest met zo'n pizzasteen.. werkt perfect.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
 
Goed om te lezen dat het gelukt is. Mooie is daar je zo het hele rooster kunt gebruiken en niet met een snake aan de gang hoeft. Ik had even niet door dat mijn draadje weer actief was :)

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
 
ik weet waar jou rekje van is .... heeft de vrouw nog niet boos geroepen waar dat rekje is gebleven ? :)
Het is een inzet stuk voor een air fryer.

Afijn, mooie oplossing zo... ik moet ook maar wat proberen voor mijn webertje 47.

Ik zat aan zoiets te denken, maar weet nog niet of dit gaat werken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan