BasBQ
Beef en Steak

Ham di Pasku

 
 

Watergeus

Stoker
Berichten
305
Ik ben in mijn jongere jaren opgegroeid op Curacao, met kerst kwam er een Ham di Pasku (Kerstham) op tafel.
Dit jaar was het na vele jaren tijd om iets te bereiden wat dat kon benaderen. ( Basis recept is van Jurino Ignacio)

Voorbereiding:
Bezoekje aan de lokale slager gebracht en gevraagd naar wat hij adviseerde om een mooi stukje ham van te maken.
Nadat ik de volledige ham van +- 6 Kg had afgewezen kwam hij met het advies een stuk filet met spek en rib te gebruiken.
Omdat ik mij graag laat overtuigen door mijn slager heb ik een stukje van 3 kg besteld


IMG_20211217_200903070.jpg
IMG_20211217_200841717_HDR.jpg

Na de ribben gevliesd te hebben heb ik de pekel gemaakt. Normaal gesproken wordt deze ham met kruiden een uur gekookt in rode wijn. Omdat dit natuurlijk niet past op de bbq en ook omdat ik nog nooit een recept volledig heb kunnen volgen heb ik de pekel gemaakt met de kruiden waarin de ham normaal gekookt moet worden. Dit was dus een pekel van 20 gram /kg colorozo, laurier, paprika poeder, verse knoflook, peper, kruidnagel poeder, verse ui.
Dit alles met elkaar in een vacuumzak gedaan en de zak met veel pijn en moeite dicht gekregen (wordt tijd voor een upgrade van mijn trouwe LIDL vacumeer machientje) Dit hele feestje een weekje laten genieten in de koelkast, niet te vergeten dat het hele gezin verplicht was om even te kenden bij iedere keer dat de koelkast geopend werd ;-).
Na een weekje marineren was het tij voor de bereiding, de vetkap ingesneden en kruidnagels in het vlees geprikt Verder de ribben toch maar losgesneden omdat ik er geen zin in had dat te doen nadat het vlees bereid was
IMG_20211226_123832233.jpg
IMG_20211226_130459346_HDR.jpg

Hierna kon het vlees op de BBQ, Ideaal dat de ribben eraf waren gesneden wat nu kon ik er ook achter komen of het de moeite waard is spare ribs te pekelen.
Vlees op de BBQ en meteen de Toro Amarillo die ik voor kerst had gekregen testen ( Ja dat is een risico maar ja vaak ben je te bang ;-)
Aangezien het niet bepaald windstil was was de temperatuur van het geliefde webertje maar moeilijk te controleren ( Of lag het ook aan de ämarillo")
Temperatuur schoot in ieder geval alle kanten op, ik heb alle temperaturen tussen de 120 en de 170 graden voorbij zien komen. Doeltemperatuur was in ieder geval 160 graden.
Na een poosje geduld en een aantal onderbroken gesprekken om toch even de schuiven wat verder te kunnen openen of sluiten was de "ham" gaar. Ondertussen was ik de ribs volledig vergeten, deze zagen er dus nog wel mooi uit maar waren eigenlijk niet meer te eten.
IMG_20211226_163143041_HDR.jpg
IMG_20211226_170402779_HDR.jpg


Het hammetje was in ieder geval genieten, het mooiste was dat zoonlief zich hier helemaal vol in heeft gegeten, normaal gesproken is hij niet zo gek op BBQ maar ik kreeg vandaag wel de vraag wanneer we dit weer gaan eten. Mooier kan voor mij bijna niet!
Wel is er inmiddels een traditie geboren, net als vorig jaar heeft het vlees ongeveer een dag te kort in de pekel gelegen, in het midden van het vlees was net als vorig jaar een mooie grijze ring zichtbaar, hier was het colorozo nog niet doorgedrongen. Denk dat dit niet volledig gepekeld een doel gaat worden voor de volgende kerst :)
-Note to myself: Van de kruiden in de pekel was niets terug te halen, de smaken waren aanwezig aan de buitenkant. Het spek was gezouten maar de kruiden dringen niet door in het vlees. Volgende keer gewoon pekelen met een natte pekel en kruiden na het pekelen toevoegen
 
Mooie bereiding en mooi resultaat.
Jammer van de ribben.

Waarom had je ze eigenlijk aan een stuk gekocht?
 
Eigenlijk had ik in eerste instantie het idee dat de ribben misschien iets zouden bijdragen aan de smaak. Uiteindelijk toch van gedachten veranderd en voor het gemak gegaan.
 
Mooi recept, jammer van de Spareribs, ik herken het wel met veel wind is het lastig om de temp te regelen. Hij staat bij mij redelijk beschut maar dan nog knapt de wind er af en toe hard in.
Mooi dat je zoon het lekker vind dat is wat elke vader wil 😊
 
Ziet er goed uit de ham! Lekker 🤤
 
Dit wekt gelijk mijn interesse. Gelijk aan het google geslagen en lijkt mee eens lekker om te maken. Hier een vriezer vol zwijn. Moet lukken lijkt me.
Maar wat eet je erbij?
 
Maar wat eet je erbij?
Mijn collega die van origine van Curacao komt zegt 'Beetje picalilly, gewoon zo of tussen brood'.
Andere collega die het ook eens gemaakt heeft zegt 'Gewoon uit het vuistje jonge'.

Kan je wel wat mee he?

Ziet er in ieder geval lekker uit. Gaat hier zeker een keertje op de Q.
 
Dit wekt gelijk mijn interesse. Gelijk aan het google geslagen en lijkt mee eens lekker om te maken. Hier een vriezer vol zwijn. Moet lukken lijkt me.
Maar wat eet je erbij?
Aardappelpuree met asperges, een goede salade, patat, wat Sandman zegt, gewoon bij de borrel. Eigenlijk net wat je zelf zin in hebt. Hier vinden e het eigenlijk bijna overal wel bij passen 😃
 
Op een broodje met picalilly is wel heel erg aantrekkelijk. Daar durf ik wel een stuk bovenbil van een zwijntje aan te wagen.
En in het asperge seizoen kan de andere kant er aan geloven. Ik was enkel benieuwd of er een klassiek gerecht was.
Gaan we maken top
 
Als Bonaire liefhebber heb ik ook het boek van Jurigno en dus het recept van de ham.
Deze staat al een tijdje op mijn todo lijst.
 
Op een broodje met picalilly is wel heel erg aantrekkelijk. Daar durf ik wel een stuk bovenbil van een zwijntje aan te wagen.
En in het asperge seizoen kan de andere kant er aan geloven. Ik was enkel benieuwd of er een klassiek gerecht was.
Gaan we maken top
Wat nu echt bij dit gerecht hoort zal echt iemand anders moeten vertellen. Mijn ervaring is dat de Antilliaanse keuken uit veel verschillende smaken bestaat ik meen mij te herinneren dat ayaka een onderdeel van de kerstmaal tijd is. Hoe het echt hoort kan ik je niet vertellen. Ik weet wel dat dit hammetje eigenlijk bij het veel gerechten past. 😃
 
Dat ziet er een heerlijk stukje vlees uit.
 
Origineel! Jammer van de ribs, maar dat is dan een goed excuus voor een volgende keer 😄 Gaat op het lange lange lijstje 😉
 
Terug
Bovenaan Onderaan