BasBQ
Beef en Steak

Gyros en een vraagje eerste keer Joetisserie

 
 
 
 

Iss

Stoker
Berichten
312
Voor vaderdag de Joetisserie gekregen, alleen was het er nog niet van gekomen om deze te gebruiken. Vandaag was het eindelijk zover!
Gyros stond op het menu om de Joetisserie eens te proberen

Gisteravond begonnen met een kleine kilo procureur snijden en in de marinade te leggen van olie, azijn, ui, tijm, knoflook en citroensap. Dit mocht lekker een nachtje intrekken.
272869CD-F522-426C-B333-91FE7D18A705.jpeg

Vanmorgen in de rub gezet (Noskos the greek) en op het spit geregen.
820AD784-2452-4734-9D3F-779BC74D2E2A.jpeg


Wat een geur zeg heerlijk!
97BB8110-6FC7-4652-AAFA-371F8452C921.jpeg


Na een goed 2,5 uur op 150 graden was de kern van 72 bereikt en vond ik hem prima.
37E4AC5E-C667-4E4D-A451-BCE262456C86.jpeg


Alles gesneden
50DE87C2-C71D-48EA-BDE4-CE6525B266A1.jpeg

Simpel pitabroodje (niet zelf gemaakt) belegd met de gyros en de ui van de marinade die even is gebakken in de koekenpan. Heerlijk gegeten.
62976C7F-C3C3-4E4B-9F03-8DAEF543E5EA.jpeg


En dan komt er een vraag: klopt het dat eigenlijk al redelijk snel nadat de spit is gaan draaien de verf los geschraapt werd door de spies? Ook de spies klapperde zo nu een beetje, de motor draaide wel netjes maar doordat de spies wat heen en weer klapperde zag je de motor wat op en neer bewegen, is dit normaal?
2468ACCE-33A5-490F-8830-C894CBAA284A.jpeg
 
Klapperend op en neer, nee dat klopt niet.
De afgeronde punt van de spies hoort aan de rechter kant te zitten zodat die kan rond draaien in de uitsparing die jij laat zien. Daar zal op den duur wel slijtage plaatsvinden bij veel gebruik, maar niet schrapen. Daardoor hebik het idee dat jij je spies misschien verkeerd om hebt geplaatst?
De spies hoort in de uitsparing aan de linkerkant van de ring geen contact te maken. En motor hoort niet op en neer te gaan.

Wat wel gebeurt is dat wat je op de spies zit vrijwel nooit helemaal in balans is en bij het draaien wanneer het over het kantelpunt komt ineens een schokje/tikje geeft.
 
  • Leuk
Waarderingen: Iss
Klapperend op en neer, nee dat klopt niet.
De afgeronde punt van de spies hoort aan de rechter kant te zitten zodat die kan rond draaien in de uitsparing die jij laat zien. Daar zal op den duur wel slijtage plaatsvinden bij veel gebruik, maar niet schrapen. Daardoor hebik het idee dat jij je spies misschien verkeerd om hebt geplaatst?
De spies hoort in de uitsparing aan de linkerkant van de ring geen contact te maken. En motor hoort niet op en neer te gaan.

Wat wel gebeurt is dat wat je op de spies zit vrijwel nooit helemaal in balans is en bij het draaien wanneer het over het kantelpunt komt ineens een schokje/tikje geeft.
Bedankt voor je reacte, ik had hem inderdaad zoals je omschrijft, andersom kan volgens mij niet omdat dan de punt in de motor zou zitten?
Het klopt inderdaad bij de kant van de motor maakte de spies geen contact met de ring van de Joetisserie. En rechts daar draaide die ronde punt in. Wat er gebeurde is lastig te omschrijven. De punt rolde zichtzelf als het ware omhoog en viel dan weer naar beneden.

1724A834-A432-450D-AEC0-A0789AB6C2CC.png
 
Is de stang wel goed recht, Als daar iets een slag in zit zal hij wiebelen.
Of de motor zit niet goed in lijn met de uitsparing waar de punt in valt
 
  • Leuk
Waarderingen: Iss
Is de spies goed recht zodat dat het slingeren niet veroorzaakt?
Er zijn contragewichtjes in de handel die je op je spit kan zetten zodat die toch netjes draait als je het gewicht niet helemaal goed verdeeld krijgt.
Wel zonde dat er na 1 keer gebruiken al een beschadiging op zit.
 
  • Leuk
Waarderingen: Iss
Ik heb inderdaad het idee dat het eerder de spies is die niet 100% recht is. Ik neem toch aan dat dat een garantie kwestie is bij kamado joe? Moet je een Joetisserie ook registreren voordat je aanspraak kan maken op garantie?
 
Geregeld met Kamado joe gisteravond een mailtje gestuurd vandaag antwoord dat ik een nieuwe Joetisserie krijg. Top service weer
 
Zonde van de schade en fijn dat het opgelost word

Er word voorbijgegaan aan de goed uitziende gyros.
Zal gesmaakt hebben
 
  • Leuk
Waarderingen: Iss
Neem een dun plaatje messing of koper. Maak deze net zo rond als waar de as ligt. Kan hij daarop ronddraaien.
Wat er nu gebeurd is dat hij niet in evenwicht is, betreft het vlees erop. Dus dat draait echt lekker.
Met plaatjes voorkom je verder slijtage.
Ja ik zat al te denken aan mischien een stukje hittebestendige vilt bij de nieuwe uit voorzorg te plaatsen. Al zou het niet nodig moeten zijn.
 
Zonde van de schade en fijn dat het opgelost word

Er word voorbijgegaan aan de goed uitziende gyros.
Zal gesmaakt hebben
Ja gyros smaakte super!
 
Prachtige gyros, dat is echt top..

Ik krijg steeds meer en meer het gevoel dat kj hun marketingsucces niet bij kan benen en inlevert op kwaliteit om maar aan de vraag te kunnen voldoen.
Volgens mij is het een kwestie van tijd voor het grote publiek het door heeft.
 
  • Leuk
Waarderingen: Iss
Terug
Bovenaan Onderaan