BasBQ
Beef en Steak

Grilled Prime Rib

 
 
 
 

El Fumarole

Gerijpt
Berichten
3.129
Prime rib, ook vaak vermeld als Beef Rib Roast of Roast Rib, komt uit het ribgedeelte van de koe. De prime rib bevat tussen de 2 en 7 ribben. Het stuk wat ik hier op het ei heb gegooid zit aan de andere kant van de Rib Eye, als ik het goed gesnopen heb van mijnheer de slager. De smaak gaat wat mij betreft naar een goede Entrec?te. We hebben hier dus dus niet echt een rib roast, want dan pak je een aantal ribben bij elkaar en laat je liefst het bot eraan zitten. Dit is gewoon een lapje ribvlees. Er zijn mensen die dit een braadlap of stooflap noemen en er aldus mee omgaan. Het zal ook best lekker worden, maar KOM OP H?! Dat doe je zo'n fijn stuk koe toch niet aan. Koop dan goedkopere en veel stugger stukken richting de schouder.

Het stuk was ongeveer 4 centimeter dik en ik heb het op kamertemperatuur laten komen en daarna snel gegaard in een Ei van zo'n 275 graden, met niks erop dan wat zeezout. Precies zoals de heren van het boek 'Hete Kolen' het vermelden, dus 1 minuut op de ene kant, dan het stuk op dezelfde kant een kwartslag draaien en weer 1 minuut garen, dan het stuk omkeren en weer 1 minuut garen, dan weer een kwartslag draaien en de laatste minuut garen. Beide kanten krijgen dan ca 2 minuten. Dat is de theorie. In de praktijk moet je af en toe je thermometer erin prikken en kijken wat de kern doet, anders kan het met die ene minuut n?t te snel of te langzaam gaan. Ik heb het vlees dus in totaal ca 7 minuten moeten geven tot ik aan de 48 graden kern zat. Dat vind ik het lekkerst.


20150317_182614_zpslajaihx2.jpg

20150317_183140_zpsc5g5sxjr.jpg

20150317_183518_RichtoneHDR_zpskanyesnm.jpg

En is dat dan lekker? Ja, vond ik wel ja :D
 
ik denk zeer zeker dat het heel erg lekker was, mooi stuk vlees hoor
 
Mooi verhaal Jeroen, top gegrild, heerlijk!
 
lekkerrrrrr, goed boek!
 
Lekkah  :D
 
Lust ik!! :p
 
Langemakki zei:
lekkerrrrrr, goed boek!
Staan echt heel zinvolle dingen in Martijn :)
Maar zonder dollen, ik gooide mijn vlees altijd om voordat ik het draaide (voor de grillruit), maar nu gebruik ik sinds kort die methode van hete kolen en is zowel het grillsmaakje als de korst toch weer net even beter.
 
Blief ik!
 
Is er nog over.....????....zucht....vast niet  :-S
Dan maar zelf een keer doen......als ik naar mijn slager ga, waar moet ik dan naar vragen???
 
Ziet er heeeeeeeeeeerlijk uit....
Idd Hete Kolen is een mooi boek.
Foto's zijn prachtig... Goed bezig.
 
Mooi stuk vlees. Dat zal erg lekker zijn geweest
 
Jorte zei:
Is er nog over.....????....zucht....vast niet  :-S
Dan maar zelf een keer doen......als ik naar mijn slager ga, waar moet ik dan naar vragen???
Het is eigenlijk een stuk ribvlees wat in het verlengde ligt van de ribeye, maar nog wel in het gedeelte wat gebruikt kan worden voor steakvlees. Het moet dus niet uit de ribben bij de voorschouder komen (in Amerika is dat de 'chuck') want dat is echt draadjesvlees zeg maar.
Eigenlijk is het het voorste stuk riblap uit de 'prime rib'. Dit stuk levert entrecote, ribeye en het stuk wat je hierboven ziet.
 
Dat ziet er prima uit, dat lust ik wel!
 
En de VS is Prime Rib een groot stuk vlees Jeroen, een aantal ribben dat in z'n geheel wordt bereid en waar dan "steaks" vanaf worden gesneden. Maakt jouw steakje niet minder lekker hoor, maar de benaming klopt niet helemaal.
 
Terug
Bovenaan Onderaan