BasBQ
Beef en Steak

Grill guru temperatuur niet hoog te krijgen

Eendenreetx

Tondelzoeker
Berichten
20
Ik heb mijn grill guru nu 3x gebruikt. Low en slow ging goed, echter als ik wil bbqen op 240 krijg ik dit niet klaar.
Schuif beneden en boven vol open. Hij word snel 220 graden maar hangt hier een half uur later nog op. Kolenmand zit vol en steek hem op 2 plekken aan.

IMG_5849.jpeg


IMG_5848.jpeg
 
Beneden kan dat rooster ook open hoor en boven kan die schijf ook los .en dan moet je eens zien
.
 
Inderdaad. De schuif boven kan volledig open en het gaatjes-schuifje beneden kan ook open.
 
Ook uw topvent kan je nog veel meer openen.
De 2 bovenste delen samen wegdraaien van de basis.
 
Klopt dat heb ik 20min gedaan, vandaar dat ik zeg hij is heel snel 220 graden en dan schuif ik dat losse deel erop, of moet die nog langer helemaal open? Beneden heb ik ook de eerste 20min helemaal open gehad maar dacht dat dit op gegeven moment dichtdoet ivm as? Dus als ik de deksel sluit moet ik boven en onder nog eens 20min open hebben?
 
Klopt dat heb ik 20min gedaan, vandaar dat ik zeg hij is heel snel 220 graden en dan schuif ik dat losse deel erop, of moet die nog langer helemaal open? Beneden heb ik ook de eerste 20min helemaal open gehad maar dacht dat dit op gegeven moment dichtdoet ivm as? Dus als ik de deksel sluit moet ik boven en onder nog eens 20min open hebben?
Dichtdoen ivm as maakt niet uit. Vooral de schuif onder gewoon opzetten dan kom je wel op temperatuur.
 
Heb je zo’n plaat met gaatjes waar de houtskool op ligt? Of een kolenmandje?

Als het de eerste is, heb je na de eerste twee keer gebruiken die plaat met het pookje even schoon gepookt? Als je houtskool warm wordt kan het uit elkaar vallen en die stukjes kunnen de luchtgaatjes blokkeren. Minder luchtstroom is minder warmte.
 
Je gebruikt wel houtskool toch?
Heb je de bbq schoongemaakt voor gebruik? zoals noskos hierboven aangeeft kleine stukjes verwijderd die je optimale airflow kunnen beinvloeden?
Beide schuiven maximaal open, met houtskool bijv marabu wordt gewoon ontzettend heet. Het lijkt mij stug dat het niet hoger krijgt dan 210°c zoals afgebeeld op je thermometer foto.

Ik zou zeggen probeer het nog eens 😁
 
Ik maak hem elke keer helemaal schoon. Ik heb een plaat met gaatjes en daarop een kolenmand. Als ik die plaat weglaat staat de kolenmand op de bodem, is ook niet de bedoeling. Ik gebruik inderdaad houtskool.
Zal de schuiven beneden en boven voortaan langer helemaal open laten, dit deed ik normaliter alleen de eerste 10-15min. Daarna de gaatjes schuif dicht en boven de grootste schuif weer erop.
 
ik ken de grill guru niet, maar je moet denk ik kiezen tussen of dat rooster of de kolenmand.. als je beide doet belemmert dit je airflow.. in mijn bge heb ik hem er ook uit gehaald ( roosterplaatje met gaatjes zoals op het plaatje )

Screenshot_20230529_092559_Chrome.jpg
 
Zoiets heb ik ook, maar als je een kolenmand in de green egg zet, staat deze niet op de bodem en dat is bij de grill guru dus wel.

IMG_5794.jpeg


IMG_5793.jpeg


IMG_5792.jpeg
 
Is de houtskool niet te fijn , dit belemmert de airflow ook , en steek hem op 3 plekken aan als je hoog in temperatuur wil.
 
Nee ik heb grote brokken en wat middelmaat. Maar denk dat het wel moet goedkomen met de schuiven volledig open. Eerst woensdag wachten op de omruiling van mijn grill guru, had wat mankementen bij levering….
 
Ik volg dit draadje ook even. Mijn broer heeft ook de GG en heeft ook moeite met het opstoken naar een hoge temperatuur. Wat mij opvalt is dat de "Firebox" van de GG gigantisch is ten opzichte van mijn MB kamado.. Hij heeft geen kolenmand, maar ik denk dat je in jou geval het beste de kolenmand op iets kan zetten wat meer lucht doorlaat dan het plaatje met gaatjes.
 
In mijn oude BGE en eerste Bastard had ik ook van die plaatjes met gaatjes en die kon ik makkelijk naar pizzahitte opstoken. Het is niet dat dat pas kan sinds er kolenmandjes zijn.
Het zit of in de houtskool of in de luchtstroom.
 
Ik vind het vreemd, heb de GG large zonder kolenmand en kom met verschillende kolen makkelijk op 300 (heb niet heter gestookt, was niet nodig). Moet wel zeggen dat ik beneden eigenlijk niet werk met dat luchtschuifje met gaatjes. Doe veel met de schuif ervoor, nooit last gehad van vonken of wegschietend as o.i.d.
 
In mijn oude BGE en eerste Bastard had ik ook van die plaatjes met gaatjes en die kon ik makkelijk naar pizzahitte opstoken. Het is niet dat dat pas kan sinds er kolenmandjes zijn.
Het zit of in de houtskool of in de luchtstroom.
Ook in de classic 3 zitten toch gaatjes (van de as la)? Ook daar kan je prima pizza op bakken.
 
Thermometer wel ok?
 
Ook in de classic 3 zitten toch gaatjes (van de as la)? Ook daar kan je prima pizza op bakken.
Hebben je het over het vonkenschildje of over het plaatje waar je houtskool op ligt?
 
Het is eigenlijk vrij simpel. Die kolenmand is niet geschikt voor jou vuurbox. Ik heb nog de voorganger qua vuurbox en daar blijft die mand wel goed staan. Om zowel de geperforeerde schijf als de kolenmand te gebruiken is dubbelop en werkt daarom tegen met de luchtflow.

Mijn grill guru large stook ik regelmatig op 325 graden constant om pizza te bakken. Je zal dan wel de onderste schuif volledig open moeten zetten en de bovenste schuif op een kier moeten zetten. Je moet een flinke trek krijgen en dan gaat dat prima.

Misschien contact opnemen met grillguru of ze een mand hebben die wel bijft hangen zonder op de bodem te vallen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan