BasBQ
Beef en Steak

gietijzeren rooster een toevoeging?

 

Sandeman

Kooltjesharker
Berichten
144
Ben in het bezit van een Bastard large met een RVS-rooster. Zou het wat toevoegen om een gietijzeren rooster te kopen en zo ja, zouden jullie dan half plancha half rooster doen?
 
Ik heb de half/half opstelling. De plancha ging het me het meest om, halve rooster erbij is leuk, vooral omdat ik kadobonnen over had.
fe0b3854cc510171c6eb7f07e1c0d675.jpg
 
Ik denk als het er aan zit dat ik ze beide zou aanschaffen want welke je gaat gebruiken is erg afhankelijk van wat je gaat maken. :unsure:
 
Zelf heb ik een KJ met halve stukken. Ik heb zowel een gietijzeren rooster, als een planche/grill plaat. Deze laatste kun je omdraaien. Heb hem wel nog niet gebruikt omdat hij zo lang in backorder was en ik er nog niet aan gekomen ben.

Maar alles wat betreft steak bak ik op het gietijzeren rooster. Dikkere grillstrepen en dus meer smaak ;)
Ook heb ik eens gelezen dat je op een gietijzeren rooster je kan schroeien als de temperatuur 230° is en dat je met een RVS rooster naar 270° moet gaan.
 
Ik ben van RVS juist naar uitbreiding GrillGrates gegaan. Met veel plezier, want ik had ze ook bij mijn PK360. Minder onderhoud (geannodiseerd aluminium), mooie ruitpatroon of omdraaien voor smashburgers :).
 
Ik heb er een jaar mee gewacht, maar sindsdien zou ik niet meer zonder willen.
Vooral een half rooster in combinatie met het gewone rooster wordt veel gebruikt.

Zeker een toevoeging.

De plancha/grill heb ik ook en is ook een meerwaarde, maar het gietijzeren rooster gebruik ik wel het meest.
 
Ik heb er een jaar mee gewacht, maar sindsdien zou ik niet meer zonder willen.
Vooral een half rooster in combinatie met het gewone rooster wordt veel gebruikt.

je bedoeld half RVS en half gietijzer?
 
Ja precies dat. Wanneer je een steak low and slow doet op het rvs rooster met daaronder een halve deflector, kun je hem daarna op het gietijzeren deel mooi afgrillen.

Hoe week dat precies met de temperatuur? Die deflector houdt maar de helft tegen dus ik neem aan dat je meer met de schuiven moet spelen?
 
Mijn vlees ligt in eerste instantie boven de deflector. Die houdt de stralingswarmte tegen.
Bijvoorbeeld picanha gaar ik op die manier tot 46 graden, daarna er af en alle schuiven vol open. Een paar minuten later afgrillen op het gietijzeren rooster.

Andersom kan ook, maar dan blijf je op hoge temperatuur. Terug gaan in temperatuur is veel lastiger bij een Kamado.
 
  • Leuk
Waarderingen: Beun
Andersom kan ook, maar dan blijf je op hoge temperatuur. Terug gaan in temperatuur is veel lastiger bij een Kamado.

Klopt, dat noemt dan een 'initial sear' en dat doe ik ook wel eens. Op zich helemaal geen probleem. Heb zondag mijn rollade nog zo gedaan. Eerst opstoken naar 250 à 270° en hem dicht schroeien (bv. 2 min per kant). Dan de luchtstroom wat knijpen, de deflector erin, rooster hoger en en vlees terug erop om verder te laten garen. Doordat je de deflector erin legt, gaat de temperatuur ineens naar 140 à 150° en daar wil je hem dan hebben. Best blijf je er dan bij omdat je hier en daar nog wat met de schuifjes moet spelen om hem stabiel te houden.
Voornaam hierin is dat je hem niet in het begin boven de 300° laat gaan, want dan is het wel een probleem om hem naar die 150° te krijgen.
 
Hoe week dat precies met de temperatuur? Die deflector houdt maar de helft tegen dus ik neem aan dat je meer met de schuiven moet spelen?

Je zorgt dat zelfs met die halve deflector de dome op 100 à 110° zit. Je gietijzeren rooster op de laagste stand en de RVS op de hogere stand. Dus eerst de reverse doen tot de gewenste kern. Dan haal je vleesje er even af en zet de schuiven open om hem dan er naast af te grillen op de gietijzeren rooster. Dat is een kwestie van een paar minuten. Zelf steek ik alles erin en haal ik in die paar minuten de 2 halve deflectors eruit. Wel steek ik voorheen wel al de gietijzeren rooster erin zodat deze al mee opwarmt.
 
Grill grates voor de grill strepen. Minder onderhoud. Geen roest enzo. Gaat niet stuk. En als je ze omdraait heb je een soort plancha. Oh ja goedkoper ook


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Misschien een afwijkende mening, maar Meathead Goldwyn is ook geen voorstander van de gietijzeren roosters. Reden is het onderhoud dat ze vergen daarnaast zien grillstrepen er vooral leuk uit, maar smaaktechnisch kan je beter op een bakplaat of pan bakken aangezien je veel meer bruining krijgt. Dus het hele oppervlak ipv een paar strepen.
Desalniettemin heb ik het gietijzeren rooster, vind het persoonlijk niet het fijnste ding om te onderhouden vanwege de kleine hoekjes etc..
 
Ik vond de chef’s table bbq aflevering waarbij Lennox Hastings zegt dat hij gefaald heeft als er grilstrepen op zijn vlees staan ook wel opvallend, gezien de meeste bbq’ers daar juist warm van worden... Het Meathead boek zegt inderdaad ongeveer hetzelfde, en vind juist de roosters met de dunste spijlen het beste... Ieder zijn eigen ding natuurlijk, ik zelf heb er (nog) geen
 
Ik moet zeggen dat het rooster mij niet zoveel onderhoud kost. Een uurtje of 2 uurtjes ba gebruik de borstel er over en opnieuw insmeren met crisco.
 
Als ik gebakken heb is dat meestal op een halve gietijzeren en 1 of 2 halve RVS. Op 10 à 15 min is dat klaar bij mij. Op de RVS doe ik wat Dasty en laat het weken, dan in de afwasbak erover met de messing borstel en dan nog sponsje. Daarna met de tuinslang afspuiten en laten drogen.

Gietijzeren doe ik met wat water en messing borstel en als deze droog is, smeer ik hem met arachideolie in.
 
Laatst bewerkt:
Als ik gebakken heb is dat meestal op een halve gietijzeren en 1 of 2 halve RVS. Op 10 à 15 min is dat klaar bij mij. Op de RVS doe ik wat Dasty en laat het weken, dan in de afwasbak erover met de messing borstel en dan nog sponsje. Daarna met de tuinslang afspuiten en laten drogen.

RVS doe ik met wat water en messing borstel en als deze droog is, smeer ik hem met arachideolie in.
En die gietijzeren dan? 😁

Mjah, ik heb al moeite om mijn RVS goed schoon te maken na een sessie, en kom er meestal de volgende keer achter dat ik dat nog moet doen. Gietijzer begin ik dus maar niet aan :ROFLMAO:
 
Ik heb totaal geen moeite met het schoonmaken van mijn RVS roosters, ik doe het gewoon nooit . Alleen warm stoken en een messing borstel er overheen als ik begin met bbqen.

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) power met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan