BasBQ
Beef en Steak

Gevulde Procureur rollade

 
 
 
 

BensBQ

Gemarineerd
Berichten
1.775
Afgelopen week maakten we een gevulde varkens rollade en dan is een varkens nek / procureur een uitstekende keuze.

dKBcRXTAvPVNzhmbEUF3R1BsJzDFV5qwBJ0tzqYuj2MSqD-mYxRIjENuKNTfrsubIocbX-yy_9_kQimtiyktxay_XSCSxGnS_LeNh9oTPPXDAsbmPqiJc-nC4AnzkjUwzzqYJT_TBw=w876-h657-no


Je zal ze niet zo snel bij de slager zien liggen maar even navragen en ze hebben het wel. Wij gebruikten een hele procureur zonder been.

sWQX0mdZx8u3X-5DGoXRcZFeN96s_JScRsza7Jbel9xCQSLqARX6UWfrFnt49I50sIoxyonERxH6hBrlPV5sfSCazjvAzJ4hrISHDSaMVGK3rOoRJQkk_wIxscdo4VQxOYODn_IKFQ=w876-h657-no


Met een lang mes kan je het vlees vlinderen zodat je het later kan oprollen.

nB4mg7fC4sCSG9QQxkN-COXl-aPtaA2VQie_pt_TRaNq4fygMPDxzgOLhk81ssDw6_wXf3ccTDV27K5MPrVY4fS6e_lB3RzcN_gAOjhrJTVapIn9muGcPaV7hBjQUddpOfnnRQB8aA=w876-h657-no


Het vlees mocht na het insnijden een nachtje in de pekel. Dit is niet noodzakelijk maar in de pekel zitten kruiden die een lekkere smaak geven aan het vlees. Verder bevat deze pekel ook colorozo zout wat zorgt voor een mooie roze kleur aan het eind product.

gkP4wpOFGzCkJDebRLe3I-ZCowkeJVYVrozyp7jT2Th7GHvIGoB4bJViPLLcEJEI0bpGtl4rtv2BbP1QWg1wQo9NF5EAPIKiFfkh1VH2cbDG3sjtathU8JCXz8GtxZ36DHueKV9wLQ=w876-h657-no


De volgende morgen mocht de procureur uit zijn pekel badje. even grondig afspoelen onder de kraan en droog maken.

XtcXqc025jYhZ6_BMHZEL7hSwYWoPm0HHSqL0Iig1FU0cXgtbvB9OKPDmpvaxsz8evn8mct3a_odH6E5RqjAblRTyBqzolLqmjhAOjrzGJNDBnjlFOrYKx1e5dn6fHki3pxKS7tHKQ=w876-h657-no


Dan was het tijd om het vlees te gaan vullen. Eerst een beetje rub erop. Wij gebruikten een rub zonder zout. (de pekel waar het in had gelegen bevat natuurlijk al zout). Vervolgens een aantal plakjes serranoham erop.

0ezUXonVq2QJWV4ycnGSU7-w1xgsTSKS2k9CdAVsUoojZZs6lD6XZUkRTBL_-ot9zz6n8XsjhBhhVsJPkQweiowBqpu2_GMFLWzZ2-iuxzIT_z8htLmfLyoXxtTWfHrRMSVoVCiXGw=w876-h657-no


Daar weer bovenop een laagje gesneden bosui en een mix van verse tijm, salie, rozemarijn, knoflook en peterselie. (deze mix hadden we gemaakt in de keuken machine met wat zonnebloemolie)

x_jXq74RsGyjkhICWYJRFXrixH2Cdv0NsL5zFzSGSKjS1MpSG6VRDVxHtzZJKJN8R6OHOIywtrjW8wAMfUFQMjq0gDNCeaytoPW_0p5u68WhQKg1cx3EIg2fwJUqYTahcZf1aa0IQg=w876-h657-no


Dan wat geroosterde paprika (uit zo?n potje) erop en we konden het vlees weer oprollen.

36_odLue2ZPb1G6rQwM_Ce0I6wTpLhOmtCqlfh81SXtoW7IbBkejTJRDWU0IIX3ZA75QO9SCtOkf7VOmiEHEsunJLgVk9AbaSUbW7YfUnwGFkjKnTNFBpnkR_TqwNq65zjvx2hE06w=w876-h657-no


Even netjes opknopen met wat slagers touw een nog wat van onze rub aan de buitenkant.

Tz5KkkPEScuk6St0728eydq5fRLp5bgbPF-QamEjo4yYhJ8VrNj2hYthqtdLYtoUebb2mKvASpZRD25rP_miaeeDFBjW2egP-bEVnjD6GyaGS1zdlbqONwARQcJmHb_HJH1MYtgCkQ=w876-h657-no


Een rollade zoals deze kan je natuurlijk op het rooster bereiden maar wij wilden het bereiden aan het spit. En natuurlijk mag dan een chunk appelhout van niet ontbreken.

u91YshnRBK2t15QvWp85RLGjQgS0KoITPV1g235L7kV3vGwBdz508wBceQQoVLUwBP-S_Zj_MrmBA_vXz1jZLMtfvyxY0VDONAoVdq6cDmiCiBHHVPGKYNA5YaIZFhdWOM2_It-I-A=w876-h657-no


Verder gebruikten we de Meater+ voor de kerntemperatuur van de rollade. Die hadden we ingesteld op 67?C. Het handige van deze thermometer is dat je de temperatuur kan de barbecue ook kan aflezen op je app.

nls-d6nbrHXGbc9yrhGt0-PTLPwlwERsHCwKZ0IdIXtYg7r7BBmekX4Nh_FIJqtuPRKMB09mf-f2FKf1hh0MjZCc-QTBtUENF6-p9Y4K2zEXXmUNmfsvaKF-unvdTO9bHaTrML3cPw=w876-h657-no


Bij een kerntemperatuur van zo?n 65?C. even lakken met een mix van Jack, olijfolie en honing.

IojU8N6ZsPthhMbfk1JKlFC3uiirvVKTqQztivIx655PZvyAdB2olbSLE5bR0Cn7Y_WCnfPW3XUlW9PF5gw7hdQAjfcmioXMIIlOcu-fTYID_e5M_4AuNKyuCV193YwWbRdjsKvZeQ=w876-h657-no


En bij de juiste kerntemperatuur mag onze procureur 10 ? 15 minuutjes rusten in de alu folie. Dan de touwtjes eraf en?snijden.

gtBtV6CR2v28bP5JsteiKEi3mKRUH0dDBYNtVqm3si-LETd5785oce3yMpbAxgRCSyL9vedXv2ksgiaCFeFrU4ahHZY_Ge2ud4a99jfTaC3FE4Spc3i0FcwLixB74pGZwzwZumgejQ=w876-h657-no


We waren erg enthousiast hoe mooi het vlees gekleurd was door de pekel en natuurlijk van onze vulling.

zrbENP0R4rxovV4FbKu4IFQ5eDBfHntnJEx4gsXVwsy8RzPIL8n9gNfzmFBBg6MHoGzv0T2Jd0E8BzvwdGBb2Ek-Lm9NozL_RpMwW8Px6EKAUSrP_hG043NEStr-0-VcSx-srkR7xw=w876-h657-no


In de tijd dat de rollade aan het rusten was grilde we een paar halve kropjes little gem, wat halve witlofjes en wat tomaatjes.

AR95PqPPxQqOucVp5yw5X5Kk4ltRUp0UVBnnoP8BYUbBFUqeVLraNx0X5WteS1RuLCpXnE5CSjvxbC8-Kyrw1dzuaoICEqDeo--NNRiacVmenE2ntnqQAoo7I-VZI0BSIn_9dDFscg=w876-h657-no


De smaak van onze rollade was top, sappig varkensvlees, op smaak gemaakt met onze ingredi?nten.

https://www.youtube.com/watch?v=_Bk0mJgd19Y
 
Dat is weer een mooie Ben lekker hoor en mooi gedaan
Bedankt voor het delen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
 
Nou, bedankt Ben. Ik kan een schoon shirt aantrekken. Heb deze onder gekwijld.
Ziet er heerlijk uit
 
Wat ziet dat er lekker uit Ben, we hadden best wat willen mee smikkelen ;)
 
Ziet er mooi uit Ben, vind je 67 graden C. kern niet wat te laag voor Procureur? of gaart hij nog flink door?
Colorozo is niet alleen voor kleur en bacteri?n doden, het doet ook wat met de smaak ;)
Die knoop gebruik ik ook altijd voor de rollade en ik bind hem ook altijd hetzelfde op, ik heb deze methode van Gertjan Kiers.
Is het bluf van hem of is deze rolladeknoop echt uitgevonden door Gertjan Kiers zoals hij zelf claimt?
 
Het is bijna kunst. Mooi hoor

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk

 
Ewald zei:
Ziet er mooi uit Ben, vind je 67 graden C. kern niet wat te laag voor Procureur? of gaart hij nog flink door?
Colorozo is niet alleen voor kleur en bacteri?n doden, het doet ook wat met de smaak ;)
Die knoop gebruik ik ook altijd voor de rollade en ik bind hem ook altijd hetzelfde op, ik heb deze methode van Gertjan Kiers.
Is het bluf van hem of is deze rolladeknoop echt uitgevonden door Gertjan Kiers zoals hij zelf claimt?

dank je Ewald, bij een kern van 58?C is het rose (denk aan fricandeau), ik koos voor 67?C daarna inpakken in folie en het gaart het nog iets door wat ik oke vind.
(de 'rollade' is dan toppie gegaard, goed snijdbaar en sappig)

Die knoop gebruik ik ook altijd voor de rollade en ik bind hem ook altijd hetzelfde op is een goeie manier van opknopen!

Colorozo is niet alleen voor kleur en bacteri?n doden, het doet ook wat met de smaak ;)) misschien niet zo goed uitgelegd door mij maar het is en blijft zout, vandaar een zoutloze rub.

Is het bluf van hem of is deze rolladeknoop echt uitgevonden door Gertjan Kiers zoals hij zelf claimt? of hij dat heeft uitgevonden betwijfel ik maar zou zomaar kunnen, op mijn 15 (dan praat ik over de jaren begin 80) ging ik het slagersvak, mijn chef-slager leerde mij een rollade en worsten knopen...Gertjan Kiers kende ik toen niet...
 
BensBQ zei:
Colorozo is niet alleen voor kleur en bacteri?n doden, het doet ook wat met de smaak ;)) misschien niet zo goed uitgelegd door mij maar het is en blijft zout, vandaar een zoutloze rub.

Misschien niet zo goed geschreven van mij, maar Nitriet doet wat met de smaak.
Mensen die ermee gexperimenteerd hebben zeggen dat de Nitriet in Colorozo de smaak van het vlees meer naar vers vlees laat smaken, dus als het ware de smaak conserveert.

Even voor de meelezers: Let op wat je doet, ga niet zomaar experimenteren met Nitrietzout als je niet precies weet wat je doet.
Voor de veiligheid altijd de EU richtlijnen volgen.
http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=21222.msg319123#msg319123

 
Ewald zei:
BensBQ zei:
Colorozo is niet alleen voor kleur en bacteri?n doden, het doet ook wat met de smaak ;)) misschien niet zo goed uitgelegd door mij maar het is en blijft zout, vandaar een zoutloze rub.

Misschien niet zo goed geschreven van mij, maar Nitriet doet wat met de smaak.
Mensen die ermee gexperimenteerd hebben zeggen dat de Nitriet in Colorozo de smaak van het vlees meer naar vers vlees laat smaken, dus als het ware de smaak conserveert.

Even voor de meelezers: Let op wat je doet, ga niet zomaar experimenteren met Nitrietzout als je niet precies weet wat je doet.
Voor de veiligheid altijd de EU richtlijnen volgen.
http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=21222.msg319123#msg319123

vandaar dat ik een kant en klare brine (noem geen namen) gebruik en als je je aan het etiket houd zit je altijd goed met het nitriet wat in de pekel zit.
 
Mooie rollade Ben. Procureur is een heel lekker stuk vlees. En als rollade helemaal top. En die doorsneden is geweldig. Ik sta te watertanden. Top
 
Terug
Bovenaan Onderaan