BasBQ
Beef en Steak

Gevulde kalkoen

 
 
 
 
 

SilverFox

BBQ Junkie
Berichten
5.305
Dit jaar eens gek doen met kerst (nog gekker dan normaal). 2 weken geleden de kalkoen besteld, reeds ontbeend en gevuld. Alleen een kwestie van klaar maken dus.
Ik was oorspronkelijk van plan er zelf 1 te pekelen en klaar te maken, maar kwam deze tegen. (Boersenboers.nl)
De copas kalkoen schijnt de wagyu / iberico van de kalkoenen te zijnen ondanks dat ik ze wel erg prijzig vond, wilde ik het gewoon een keer meemaken. Tja en dan is kerst een mooi excuus...

884ee0bf7f2e44fa6c5f1117339e3cd2.jpg

Afgelopen dinsdag kwam hij binnen...

8c42a36def1b6eb9ac12210bce3d1df7.jpg

Box in box

f1ce59e886e7d28a2ff2956d9714e079.jpg

4.47kg. Hij is al ontbeend, op de vleugels en pootjes na, en vervolgens gevuld met o.a. kastanjechampignons en weet ik veel wat nog meer. Zit een laksausje bij en een kernthermometer. (Geen rreclame, maar ik kan me voorstellen dat mensen graag de details weten.)

Hij is nu uit de koelkast op temperatuur aan het komen, straks verder.... Nu eens kijken of ik me ei aan de praat krijg voor zijn eerste run, en voor de kalkoen de laatste run

Owja: twee sausjes mee besteld, cranberry voor bij het eten, en de abrikozen saus voor de dag erna. Het schijnt traditie te zijn de volgende dag sandwiches te maken van de overgebleven restjes, waarbij de abrikozen saus met mayonaise wordt gemengd om dit samen met de koude kalkoen op brood te eten.
a429e87392417a5b483aad99cdc7584a.jpg
 
leuk hoor, succes vandaag
 
Even de marinade erop (smaakt naar boter, verder weinig geproefd, zal wel geclarifieerde boter zijn, volgens het etiket zit er ook zout, knoflook, ui en paprika in. Kon ik er niet uit opmaken, dus zal wel niet veel zijn.) Daarnaast ligt er een takje rozemarijn op en zit er her en der een beetje rozemarijn in de huid.
99b506b7f6f7b9a70d80aa01ba057bd8.jpg

Nu ffies chillen.

Straks op zo'n 180 graden een half uurtje, daarna ongeveer anderhalf uur rond de 130 - 140 totdat de kern 55 - 58 is (gemeten in het midden van de kalkoen, dus in de vulling). Daarna inpakken in aluminiumfolie en laten rusten, zodat de temperatuur oploopt naar 63 - 68 graden. Das ongeveer een half uurtje. Daarna is het tijd om aan te snijden. (Mocht de kern niet oplopen naar minstens 63 bijvoorbeeld omdat de omgeving erg koud is, dan kun je de kalkoen ingepakt alsnog opnieuw op de Q leggen om dit alsnog te bereiken. Daarna kun je meteen aanvallen.)
 
Goed bezig! En je weet ook al hoe je foto's moet uploaden  B-)
 
Ja, jouw tips doen wonderen

Argh, bij het uithalen en verlagen van de temperatuur vergeten een foto te maken. Hij zit er nu weer in, nog een kleine 50 minuten te gaan op 130...
 
Kern op 58, nu ingepakt in aluminium folie, wachten.....
abb57eac125403b1b7f398f22eecfeb3.jpg
 
Kern op 68, aanvallen!
cedd364f37ce0d4fd7599bd0a0c98a06.jpg
 
Lekker hoor. Eet smakelijk
 
Ziet er lekker uit - smakelijk!
 
Ziet er heerlijk uit!
Wij hadden vanavond "gewone" kalkoen op de Q maar vond het toch een hele klus van pekelen tot en met aansnijden. Dit lijkt me een goed alternatief maar is wel 2x zo duur als een "gewone" kalkoen zag ik op de site.
Was het, het waard?
 
Wat een "project". Ben benieuwd naar je smaak ervaring.
 
Terug
Bovenaan Onderaan