BasBQ
Beef en Steak

Gerookte paling

 

Spekkie

Pitmaster
Berichten
593
Onlangs een rooktonnetje op de kop getikt en gisteren meteen uitgeprobeerd. Bij de visboer hier 1kg schoongemaakte Ierse paling gehaald en uurtje in de pekel (aardappeltest) gezet. Daarna laten drogen totdat de huid droog aanvoelde. Vervolgens gegaard op 80 graden totdat ik een kerntemperatuur had van 75 graden. Toen nog een uurtje gerookt op beukenkrullen.

Eventjes ingesprayd met water, ingepakt in bakpapier en in een handdoek gewikkeld om na te garen. Het fileren moet ik nog een paar keer oefenen, sommige filetjes waren prachtig, andere iets minder zullen we maar zeggen. Vis was boterzacht en het velletje viel der bijna spontaan vanaf. Echt heerlijk op een zacht broodjes met een fris sausje (had m'n broertje gemaakt, iets van citroen/mosterd/dille mayonaise) en een beetje sla.

Leermomenten voor de volgende keer:
- ik ga proberen of ik het tonnetje met de Minion methode beter op temperatuur kan houden . Had hem nu met houtgestookt, kwam dit vaak tegen in verschillende recepten, maar vond dit toch lastig. Af toe laait het vuurtje op en dan is het lastig om het te controleren.
- wat minder lang pekelen, vond hem net iets te zout met een uurtje
- onlangs heb ik er recept gezien van noskos van de gerookte kip. Daar werd gesteld dat wanneer de kerntemperatuur minimaal een half uur op 63 (?) graden gehouden wordt, alle schadelijke bacteri?n dood zijn. Geldt dit voor alle dierlijke producten? Want dit zou ik graag eens willen proberen bij paling of makreel, want hij was nu wel erg zacht op sommige stukken.. iemand die hier antwoord op heeft?

Dan de foto's nog:
296ab154b60cf6dfb4bf1fb4fe08be64.jpg
556a7339051503a7ea3761480f11fc97.jpg
5d5a2cadd522e866d595963bf3d9c63b.jpg
5491d1fddaace88bee15a807a4e7c979.jpg
f2c492367b023c0c748243443584e4ea.jpg
99e7b0e37c9d2155982bfe3278dc42bd.jpg
2254f513712aa115ebd5b3ad2642e00a.jpg
98a4d4424dc0ac59515a8574301c4d07.jpg


Verstuurd vanaf mijn moto x4 met Tapatalk
 
Dat broodje paling ziet er erg smakelijk uit.
 
Fantastisch zeg, wat een schattig tonnetje ook joh, heel mooi!
 
Dat ziet er lekker uit !!!
Heerlijk broodje paling.  ;)
 
Sander72 zei:
Fantastisch zeg, wat een schattig tonnetje ook joh, heel mooi!
Haha ja vooral in de lengte was het nog even spannend, 1 vd staartjes raakte net het hitteschild. Had er nu 4, maar passen gemakkelijk 10 palingen in. Meer dan genoeg voor mij (en ons pap)

Verstuurd vanaf mijn moto x4 met Tapatalk

 
Lekker hoor broodje zelf gerookte paling


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
 
Lekker hoor
 
Mooie rookton. Lekker op houtjes stoken. Echt ambachtelijk. Mooi gedaan. En lekker buiten bezig geweest denk ik zo.
Ik vind paling wel lekker. Maar meestal niet een heel broodje. Als een voorgerecht heerlijk.
 
Hmmmmm  jeugdherinneringen komen boven toen mijn vader...?.
Ik ruik het gewoon hier. heerlijk
Dat ziet er echt heel erg lekker uit zeg, dat broodje.
hup, op de todo
 
Mooi project.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
 
Die paling ziet er echt watertandend uit =P~ doet u mij maar een dun toastje met flink wat paling en vers gemalen zwarte peper :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan