BasBQ
Beef en Steak

Gerookte icecubes

 
 
 

Kiwietje

Stoker
Berichten
308
Op het internet was ik enkele recepten tegengekomen voor gerookte ijsklontjes. Nu wist ik niet zo goed wat ik er van moest denken dus ik ben het maar gewoon gaan proberen.

De kamado klaar gemaakt voor koud roken, waarbij ik een stukje houtskool heb aangestoken en hier wat beukenhout op gelegd. Vervolgens heb ik een ovenschaal met water een uur laten roken. Toen ik het water van de kamado haalde rook het wel naar ... asbak. Niet echt waar ik op hoopte maar het water had in ieder geval wel de rookgeur opgenomen.

Vervolgens heb ik het 'gerookte water' ingevroren in ijsblokjes vorm en een nachtje in de vriezer gedaan. De ijsklontjes roken erg naar rook, maar hadden slechts een lichte rooksmaak. Ik heb de ijsklontjes verwerkt in een Gin Tonic met steranijs en kaneel. Hierbij was de rooksmaak subtiel aanwezig. Het was leuk om een keer te drinken, maar stiekem moet ik wel toegeven dat ik mijn gin-tonic liever met normale ijsklontjes drink.


Leuk om te proberen, maar voor mij niet voor herhaling vatbaar. in ieder geval proost op het jubileum!

IMG_7348_2.jpg

20210805_172351.jpg
20210805_173049.jpg
20210808_201249.jpg
 
Leuk gedaan. Als ik rook wil in mijn drank dan neem ik wel een whiskey zonder ijs. Er zijn er vele met lichte tot heftige rooksmaak.
 
Jammer dat het niet het gewenste resultaat had maar zeker en vast een leuke oefening! Ga ik ook eens proberen
 
Dit is nou echt zoiets waar wij hier op dit forum enthousiast van worden. Maar als jouw buurman dit gezien heeft moet ie toch denken... Hah haha
Leuk geprobeerd!
Je hebt nu liquid smoke. In principe kan je 't nu door alles gooien. Misschien ook soep bijv, gerookte tomaat basilicum soep? Gerookte goulash soep?
 
Heb ik ook wel gedaan hoor. Ook gerookte suikersiroop voor cocktails. Het ligt er erg aan hoeveel rook je dingen geeft of het een aanvulling is of heel erg goor 😂
 
Heb ik ook wel gedaan hoor. Ook gerookte suikersiroop voor cocktails. Het ligt er erg aan hoeveel rook je dingen geeft of het een aanvulling is of heel erg goor 😂
Dat het heel goor kan worden geloof ik wel als je te lang doorrookt😅. Was de suikersiroop een aanrader?
 
Dat het heel goor kan worden geloof ik wel als je te lang doorrookt😅. Was de suikersiroop een aanrader?
Ja, dat werkt goed hoor. Maar ook met mate. En het werkt zeker niet in elke cocktail. Maar in een Old Fashioned kan het prima.
 
Als je het niet geprobeerd had zou je het nu nog niet geweten en geproefd hebben
 
Terug
Bovenaan Onderaan