BasBQ
Beef en Steak

Gele neerslag na koud roken

 

ThomasTW

Tondelzoeker
Berichten
4
Vandaag heb ik een ham gerookt voor 12 uur met een cold smoke generator (zonder de moeite te nemen om wat resterend houtskool te verwijderen). Ik heb dit al een aantal keer gedaan maar wat ik vandaag na afloop aantrof vond ik wel apart, namelijk een gele neerslag door de hele vuurschaal. Ook de asbak was versierd met een mooi geel laagje. Het lijkt haast wel zwavelpoeder zo geel, maar het lijkt me sterk dat daar zoveel van in een paar handjes kersenrookmot zit. Iemand dit eerder gezien of enig idee wat dit zou kunnen zijn?

IMG_20230120_130135.jpg
 
Heb ik ook eens gehad inderdaad. Houdt er rekening mee dat als je die kolen gaat gebruiken dat ze dan een sterke rooksmaak afgeven. Dus niet geschikt voor appeltaart ofzo šŸ˜‰
 
Ik had het laatst ook met koud roken. Ik had wel mā€™n kolen eruit gehaald. Geen idee wat het veroorzaakt. Dag erna Kamado weer met kolen erin aangestoken en voordat die op temp was was de aanslag en de geur al verdwenen.
 
Zou het niet met de hoge luchtvochtigheid te maken kunnen hebben dat de rook weer neer daalt.?
 
Volgens mij Is het de koude rook die zich hecht aan de vochtige lucht in je bbq.
Vervolgens slaat dit vocht met de rook deeltjes neer.

Is mijn eigen interpretatie zonder ook maar enige wetenschappelijk onderbouwing ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan