BasBQ
Beef en Steak

Focaccia uit de DO

Joris

Kooltjesharker
Berichten
122
Na vorige week zondag een breekbrood gemaakt te hebben in de DO leek het me nu leuk om eens focaccia te proberen.

Gisteren broodmix gehaald bij de jumbo en vanmorgen aan de slag gegaan.

DSC_1351.jpg


Eerst het deeg gemaakt, alleen vergeten lauw water te pakken ipv koud. Gelukkig heeft dat verder geen invloed gehad op het deeg. Op de verpakking stond dat je het deeg in 3 voorverwarmde cake/broodblikken moest verdelen... hmmm dat gaan we dus niet doen. We hebben immers niet voor nix een DO  :)

DSC_1354.jpg


Het deeg in 3 bolletjes in de voorverwarmde DO gelegd en een kwartiertje laten rijzen op een warme plaats.

DSC_1355.jpg


Daarna het deeg over de bodem verdeeld, kuiltjes in het deeg gemaakt en 4 eetlepels olijfolie er overheen gedaan

DSC_1356.jpg


En weer een kwartiertje laten rijzen.
Zelf nog wat ui, geraspte kaas en wat basilicum aan toegevoegd.

DSC_1358.jpg


Op de verpaking staat dat ie op 230 graden 15 min moet. Ik heb dezelde hoeveelheid kooltjes aangehouden als bij het breekbrood 7 onder en 18 boven.
Na 15 min was ie nog niet goed. In totaal heeft ie er 25 min over gedaan.

DSC_1360.jpg


DSC_1362.jpg


En dit is het eindresultaat.

DSC_1363.jpg


DSC_1365.jpg


Hij smaakte heel lekker, ik denk alleen dat ik de volgende keer iets minder deeg gebruik. Hij was nogal dik en heb m liever iets dunner maar dat is ieder zn smaak natuurlijk.

Thanks 4 watching
 
Die ziet er echt lekker uit.
Dat ga ik gouw ook eens doen.
 
Ziet er heerlijk uit!!
 
is echt leuk he, een DO.
Je kan er echt veel mee vind ik
 
Geweldig mooi. hoe weet je precies hoeveel kolen je er onder en boven op moet leggen zonder dat het verbrand? kwestie van proberen? of staat bv. 10 onder en 8 boven voor 225 graden.
 
Michiel, er is inderdaad een verhouding van zoveel briketten boven en onder geeft ongeveer deze temperatuur

In deze pdf van Qvist staan op pagina 30 en 31 twee handige tabellen.
 
Dat brood ziet er top uit! Jammer van de kaas :(
 
Ziet er mooi uit, DO staat op het verlanglijstje en laat ik over 2 weken jarig zijn.
 
Wow! :p
Zo'n Dutch Oven komt op mijn verlanglijstje te staan...mooi resultaat.
Kijkend naar de foto's vond ik al dat je redelijk veel deeg gebruikte, maar daar ben je dus zelf ook al achter gekomen  ;)
 
Erg mooi gedaan het brood ziet er lekker uit.
Ik ga dit weekend panbrood proberen te maken van Meno 'T Hoen  hij staat bekend als een van 's lands beste Franse bakker.
kijk op: www.vanmenno.nl
Het is een recept die hij heeft gepubliceerd in delicious.  Deze maand staat er een artikel in het magazine Jamie over Frans brood met Menno.
 
Terug
Bovenaan Onderaan