BasBQ
Beef en Steak

Fan met kogelkraan op WSM

 
 

uipko

Pitmaster
Berichten
735
Op de kettle (OTS 47) gebruikte ik een conserveblik om de fan van de Heatermeter 4.0 aan te sluiten op ??n van de ventilatie gaten. De rest van de gaten had ik dicht geplakt met alu-tape

Om mijn Heatermeter 4.0 aan te sluiten op mijn nieuwe WSM 47 wilde ik een mooiere oplossing hebben. Dit kan ook makkelijker door de ronde ventilatie gaten. Het eerste gedeelte heb ik het zelfde gedaan als structor. Voor het bevestigen van de fan heb ik mij door deze pingpong bal oplossing http://tvwbb.com/showthread.php?43549-Runaway-temps-Cheap-fix-long-story laten inspireren. Hier uit is het volgende geboren.

Het geheel is als volgt opgebouwd van WSM naar fan:
12/15mm knelsok
stukje koperpijp 15mm
15mm kogelkraan
40mm einddop
40mm lijmmof
40mm einddop
fan

In de eerste einddop heb ik een gat van 20mm geboord en hier heb ik de kogelkraan ingedraaid. Dit zit tot nu toe verrassend goed vast. In de andere einddop heb ik een gat van ongeveer de grote van de binnen kant van de fan gemaakt en daarna de fan er op geplakt met hot glue.

Alles op volgorde:
IMG_5113_zpsb64464d5.jpg


Dat ziet er dan in elkaar gezet zo uit:
IMG_5115_zpscd1c6d11.jpg


Op de WSM ziet het er zo uit:
IMG_5116_zps48ef7b42.jpg


Als deze setup nog te veel lucht aanzuigt als de fan niet draait gaat ik de boven genoemde pingpong bal oplossing proberen. Ik wil binnenkort makreel gaan roken en zou dat het liefst zo koud mogelijk, ~70/80, graden doen.
 
Na een paar keer gebruiken toch nog wel wat verbeter puntjes.

Ten eerste kogelkraan wordt best warm en dat vertrouw ik niet zo in combinatie met het pvc.

Ten tweede de WSM staat buiten en dus haal ik de fan er na gebruik af, dit doe ik nu met de ty-raps maar dat vind ik niet echt een mooie oplossing. In eerste instantie wilde ik als alles goed werkte de boel verlijmen maar dan moet ik telkens de hele constructie van de WSM afhalen, dat is niet handig.

Dus er moet nog wat bedacht en geknutseld gaan worden, goede idee?n zij van harte welkom.

Ik heb nog niet veel last gehad van run-aways, behalve bij het veelvuldig openen van de deksel. Dus een (pingpongbal) ventiel is mijns inziens (nog) niet echt nodig.
 
Ik snap je gevoel over die pvc, maarrrrrr die fan is ook van plastic en die gaat ook niet stuk ;) Ik heb wel tijdens een run gevoeld en bij mij werd het niet echt warm. Wat ik je nog wel kan aanraden is een trekontlasting op je draden maken, anders heb je gegarandeerd dat je fan rare dingen gaat doen tijdens een sessie om dat het draadje los raakt of helemaal niks meer. Is mij namelijk een paar keer overkomen, nu heb ik een basale trekontlasting er op gemaakt.
 
structor zei:
Ik snap je gevoel over die pvc, maarrrrrr die fan is ook van plastic en die gaat ook niet stuk ;) Ik heb wel tijdens een run gevoeld en bij mij werd het niet echt warm. Wat ik je nog wel kan aanraden is een trekontlasting op je draden maken, anders heb je gegarandeerd dat je fan rare dingen gaat doen tijdens een sessie om dat het draadje los raakt of helemaal niks meer. Is mij namelijk een paar keer overkomen, nu heb ik een basale trekontlasting er op gemaakt.

Ik had gister de WSM op 150C ingesteld en de kraan werd redelijk warm nog wel aan te raken maar zeker niet prettig om lang vast te houden. Mijn kraan is relatief kort, ik dacht dat is een mooi bescheiden kraantje, misschien dat ie wat minder z'n warmte kwijt kan. Daarnaast werkt jou alu behuizing ook nog als een koellichaam. Ik heb nu de kraan direct in het pvc geschroefd en heb het gevoel dat daar wat meer speling in komt te zitten. Dat kan door de warmte komen maar net zo goed door het gebruik.

Waar ik ook nog mee zit is het demonteren, hoe doe jij dat?

Ik heb inderdaad nog geen goede trekontlasting, wel heb ik de draadjes in een lus op de fan geplakt als dat los komt weet ik dat het niet goed gaat (of al te laat is ;).
 
Het stukje pijp wat aan de fan zit, draai ik elke keer in de kraan. Ik heb in de kraan dus zo'n knelling zitten en draai deze met de hand aan zodat de kring zich niet definitief 'zet' maar wel vastgenoeg zit.
 
structor zei:
Het stukje pijp wat aan de fan zit, draai ik elke keer in de kraan. Ik heb in de kraan dus zo'n knelling zitten en draai deze met de hand aan zodat de kring zich niet definitief 'zet' maar wel vastgenoeg zit.

Ha, simpel en doeltreffend. Ik zit iets te veel in de mind-set van de CV te denken ;)
 
Ik was toch niet helemaal tevreden met de PVC oplossing, dus terug naar de tekenhobbytafel.

Verbeterpunt:
- makkelijk te (de)monteren
- trekontlasting
- geen PVC
- enigszins waterdicht, ieder geval fan en soldeerverbinding afgeschermd

Het is een alu doosje geworden, de basis is hetzelfde als bv de fan van structor. Maar ik heb de zijkanten ook dicht gemaakt. Hopelijk beschermd dit de fan wat meer tegen water. Daarnaast kon ik zo een mooie trekontlasting inbouwen, namelijk een stekker. De stekker heeft wat extra polen (5 totaal) zodat ik later wellicht nog een damper/servo kan toevoegen.

Exploded view:
IMG_5180_zps80d9726d.jpg


Stekker los gekoppeld en mooi afdekkapje erop:
IMG_5186_zps2693a43d.jpg


Totaal plaatje:
IMG_5194_zps6272c58f.jpg
 
Precies zoiets had ik ook in gedachte  ;)
 
Ceriel zei:
Mooi stukje huisvlijt! Komt-ie in serie-productie?

Als ik de tijd ga rekenen die ik er aan kwijt ben wordt het een heel duur doosje ;) Ik heb hier geen fancy metaalbewerkingsspullen dus het is met hand zaag(je), Dremel, boortjes en wat plankjes+lijmklemmen gemaakt.

Ik heb 1mm alu gebruikt en het buigen van de smalle randjes voor de zijkant viel nog niet mee.

Oja ook hier en daar nog wat hotglue op gesmeerd om bv de gaatjes in de hoekjes te dichten. Achteraf is het denk ik handiger on de zijkant uit kunststof of hout te maken, wellicht voor een volgende versie ;)
 
Je kan toch nog een fan naast zetten om de boel koel te houden ? :D
 
Mooi hoor!!!
 
Camiel zei:
Mooi gemaakt Uipko! Hoe heb je die randjes zo strak gebogen gekregen?

Ik heb aan de binnenkant een (diepe) kras gemaakt. Dit heb ik met een priem langs een stukje hout gedaan. Op plekken waar het lastiger ging heb ik het met een driehoekige verfkrabber gedaan. Daarna tussen een plaat hout en een latje geklemd, latje precies op de lijn. Zo kon ik de grote stukken met de hand vouwen, waarna ik deze met een klosje hout nog iets heb aan geklopt om zodoende een mooie hoek te krijgen.

De smalle randjes voor de zijkant heb ik eerst over de hele lengte gevouwen, dit ging niet met de hand. Dit heb ik voorzichtig stukje bij beetje met de hamer gedaan. Hierna heb ik stap voor stap er stukjes uitgezaagd en omgevouwen zodat ik dit op maat kon maken.  Eerst alles uittekenen en zagen zou makkelijker zijn maar mijn ervaring is dat dit vaak niet goed gaat aangezien het allemaal hand werk is en dus niet perfect is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan