BasBQ
Beef en Steak

even voorstellen

Hoi
Ik ben Henk 58 jr oud sinds 2 jaar in het bezit van een Oklahoma bbq/smoker.
nee geen Oklahoma Joe, zo rijk ben ik niet , eentje van multiflame, 180 euries. Wel gelet op een goede metaal dikte, kreng weegt 85 kg.
metaal dikte  ongeveer 2.5 mm, geen 6 dan val je toch in de duurdere sector

na jaren sate grill spiesjes en worstjes, speklapjes en kippenpoten op een BBQ van 50 euries te hebben gegrild, merkte ik dat bijna niemand in het gezin nog trek had in lang wachten ( vuur te heet vuur weer uit) en dan zwarte half rauwe kippenpoten, ongare worst of meer van dat soort shit op tafel te krijgen, laat staan alle vette sauzen. BBQen  stond dus niet hoog op de verlanglijst.

Daar ik zelf het bbq'en wel leuk vond (17 jaar mijn beroep geweest ) ben ik gaan zoeken naar een alternatief.

Na het vergelijken van de mogelijkheden ben ik op de oklahoma smoker/bbq gekomen.
kamado, green egg, leuk maar onbetaalbaar. Weber, luxe maar slechte kwaliteit qua metaal dikte, tevens het feit dat je niet bij je kolen kan als het vlees erop ligt sprak mij niet aan.

Nu een heel nieuwe hobby geworden, grote stukken vlees, slow cooking, de spanning je temperatuur goed te krijgen en natuurlijk het eindproduct. ja helaas mislukt er ook nog wel eens wat, maar aldoende leert men.

Ik bbq nu "in de experimentele fase" voornamelijk procureur, spare ribs, rib eye ( braziliaanse) kip (heel) en mijn favoriet chuck eye.steaks
Als houtskool gebruik ik zuid Afrikaanse black wattle en Marubu,
Ik ben nog niet toegekomen aan het echte rook werk, voornamelijk door de temperatuur controle, vaak toch hoger dan ik wil, en onkunde natuurlijk.

Kids en vrouw genieten weer van een BBQ en ik ben lekker de gehele dag bezig (met een lekker koud biertje ) om een mooi stukje vlees op tafel te zetten, inclusief gepofte aardappels , groente en brood, alles van de smoker.

koop de houtskool bij vuur en rook, betere, goedkopere adressen welkom!
Tips en trucs ben ik gek op dus laat maar komen.
 
Heel veel plezier hier

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk

 
Henk, welkom bij het Genootschap.

Mooie introductie, leuk om te zien dat iedereen zijn eigen kijk op barbecue?s heeft. Zelf vind ik de kwaliteit van de meeste Webers fantastisch, het staal is ge?mailleerd en gaat ?eeuwig? mee. Met het opklapbaar rooster kan ik gewoon briketten bijvullen.

Maar barbecue je nu op een offset smoker? Daar kan je toch ook gewoon hout in stoken?
 
Van harte welkom bij het Genootschap!
 
Welkom hier op het mooie forum Henk  :)
 
Welkom hier Henk!
 
Hoi Henk,
welkom bij het Genootschap.
Een aanvulling op Frits, een Weber kun je niet gaan vergelijken met een Offset smoker als het over materiaaldikte gaat.
Een offset smoker is al geen zuinige BBQ, eerder een calorie?n-vreter, door het materiaal dikker te maken proberen ze zo naast corrosie toeslag "enigszins" wat isolatie te cre?ren.
Een Weber werkt wat anders en heeft die materiaaldikte in principe niet nodig
 

Henk Smit

Tondelzoeker
Berichten
4
Henk, welkom bij het Genootschap.

Mooie introductie, leuk om te zien dat iedereen zijn eigen kijk op barbecue?s heeft. Zelf vind ik de kwaliteit van de meeste Webers fantastisch, het staal is ge?mailleerd en gaat ?eeuwig? mee. Met het opklapbaar rooster kan ik gewoon briketten bijvullen.

Maar barbecue je nu op een offset smoker? Daar kan je toch ook gewoon hout in stoken?
ja hout kan ook maar dan is de temperatuur bijna niet te reguleren, enne daarbij heb ik ook nog buren, hout rookt nogal
 
Hoi Henk,
welkom bij het Genootschap.
Een aanvulling op Frits, een Weber kun je niet gaan vergelijken met een Offset smoker als het over materiaaldikte gaat.
Een offset smoker is al geen zuinige BBQ, eerder een calorie?n-vreter, door het materiaal dikker te maken proberen ze zo naast corrosie toeslag "enigszins" wat isolatie te cre?ren.
Een Weber werkt wat anders en heeft die materiaaldikte in principe niet nodig
ik ben niet deskundig genoeg om hier op in te gaan, ik vind een weber of welke andere ronde bbq dan ook niet handig, maar dat is puur persoonlijk
 
Terug
Bovenaan Onderaan