BasBQ
Beef en Steak

Even voorstellen: "De meest onervaren toekomstige bbq held" :)

 

Rene94

Kooltjesharker
Berichten
170
Goedemorgen allen,

Gezien het feit dat ik al een tijdje aan het meelezen ben op dit forum dacht ik: Laat ik maar een account maken. Kan ik iets actiever meedoen en ik weet zeker dat jullie een beginner als ik graag op weg helpen.

Over mezelf:
Ik ben een 25 jarige jongeman en woonachtig in Nijmegen met mijn vriendin. Momenteel wonen we in een klein appartementje waar we sinds onze studententijd in wonen. Klein balkonnetje en barbecueën is tot op heden geen optie geweest. Inmiddels hebben we onze eerste woning gekocht waar we begin augustus de sleutel van krijgen. Een grote tuin in de stad bleek uiteraard buiten ons budget, maar we zijn ontzettend enthousiast en kunnen niet wachten tot we in mogen trekken. We hebben een klein tuintje van 4 breed bij 8 meter lang. Die ruimte voor een leuke bbq moet ik zeker kunnen maken :)

Ik heb eigenlijk geen ervaring met "echt" barbecueën. Behalve simpele supermarkt worstjes, burgertjes en speklapjes lekker dichtschroeien met een biertje erbij. Hoewel dit met een groep vrienden hartstikke leuk is lijkt het me erg leuk om dit toch anders aan te pakken. Waar deze interesse opeens vandaag komt, geen flauw idee! Het beeld van zelf ribbetjes klaarmaken, en allerlei andere gerechten (dank Noskos voor jouw YouTube account!) lijkt me ontzettend leuk. Het is ook wel eens leuk om je vrienden te verassen met je skills. Ik snap dat die met de tijd gaan komen natuurlijk ;)

Maar goed: Ik heb momenteel geen barbecue en ben me flink aan het oriënteren. Een keramische bbq lijkt me heel gaaf en ik merk dat ik me gedachten moeilijk kan laten vallen. Keramiek it is dus! Ik heb besloten dat een "premium" model er nog niet in zit. Gezien mijn ervaring (0.0) lijkt een iets minder geprijsde variant prima.

Opties:
Grill Guru classic large
Masterbuilt Classic
Of wellicht een Auplex waar ik hier al het e.e.a. over heb gelezen.

Echter hebben de eerste 2 mijn voorkeur (qua gevoel), kwaliteit, garantie. Moet me natuurlijk nog wat verder verdiepen. Het valt me wel op dat de Guru en Masterbuilt overal uitverkocht zijn. Goed in de gaten houden dan maar.

Waar ik erg benieuwd naar ben: Wat zien jullie als dé Essentials voor een beginner om te starten (met een kamado). Wellicht aanvullen als ik dingen vergeet?

Kamado / bbq (duh)
Heat deflector (zit er soms bij, is dit hetzelfde als een "plate setter"?)
Thermometer (voor de kern, in de kamado of beide?)
Goede brandstof
Een starter? Is dit ook nodig bij een Kamado?
Rubs, sauzen etc. Ik denk dat ik begin met kant en klaar

Heb overigens wel een vraag over de sauzen: Ribs en andere gerechten worden veelal "afgelakt" met een bbq saus. Wat mij (en mijn vriendin) niet aanstaat aan verschillende bbq sauzen van de supermarkt is dat ze erg rokerig zijn. Smaken verschillen natuurlijk, maar zijn er ook iets zoetere (spicy mag ook zeker!) varianten? Ik weet niet zo goed of de term bbq saus (bijvoorbeeld Noskos) wordt gebruikt omdat het een saus is die gemaakt is voor o.a. de bbq (en dus ribs etc) of dat deze dan ook die rokerige smaak heeft.

Qua overige accessoires heb ik eigenlijk geen idee wat nu echt handig/nodig is. Verschillende "tangen" etc?

Wellicht hebben jullie al door dat ik een echte noob ben. Ik heb in ieder geval veel zin om dit avontuurtje aan te gaan!

Mocht je deze lap tekst gelezen hebben, dank daarvoor! Alle tips zijn welkom, ik laat me graag adviseren.

Groetjes,

René
 
Pff wat een lap, ik stopte bij: Gezien het feit........... werd me teveel ;)

Nee hoor, leuk verhaal, gefeliciteerd met jullie nieuwe stekkie, kamado etc weinig verstand van, bijkomende attributen? als het ff kan, koop een kwalitatief goede tang en bv goede thermometer (thermapen) zul je geen spijt van krijgen en hoogstwaarschijnlijk gebruik je ze nog over een jaar of 10 a 20 nog (goedkope meuk ligt bij mij ook al in de kliko, niks is vervelender dan dat die lekkere sparerib uit je kromgebogen vleestang glipt.. aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaargh)
Succes
 
…………………...
Kamado / bbq (duh)
Heat deflector (zit er soms bij, is dit hetzelfde als een "plate setter"?
Thermometer (voor de kern, in de kamado of beide?)
Goede brandstof
Een starter? Is dit ook nodig bij een Kamado?
Rubs, sauzen etc. Ik denk dat ik begin met kant en klaar………….
……………………

Groetjes,

René

Hoi Rene welkom bij het Genootschap.
Toen ik begon met BBQ-en waren de kamado's nog niet zo Hot als vandaag de dag.
DE BBQ van toen was de Weber 57 One Touch, die bestaan nog steeds al zijn er nu meerdere modellen/variaties.
Daar heb ik 2 jaar zeer intensief mee ge-BBQ-ed gehad en heb toen een Kamado gekocht.
De weber ging toen alleen nog mee op reis als ik elders ging BBQ-en.

Als ik uit het rijtje moest kiezen zou ik voor de Mastebuilt Classic gaan (Is een product van Kamado Joe, het is eigenlijk gewoon de Kamado joe Classic 1)

Heat deflector (zit er soms bij, is dit hetzelfde als een "plate setter"?)
(Yep is hetzelfde en is onmisbaar, zonder kun je niet indirect BBQ-en met een ronde Kamado)

Thermometer (voor de kern, in de kamado of beide?)
(Beide)

Goede brandstof Voor een Kamado Houtskool
(Dammers Restaurant, Fire UP Restaurant en andere)

Een starter? Is dit ook nodig bij een Kamado?
(Nee die heb je niet nodig, wel aansteek wokkels, aansteekblokjes of een looftlighter, GEEN aansteekvloeistoffen gebruiken)

Rubs, sauzen etc. Ik denk dat ik begin met kant en klaar………….
(Wat ik nog steeds een lekkere allemansvriend saus vind is de Blues Hog Original BBQ saus oa te koop bij onze forumsponsor en Vuur en Rook, deze saus is zoet en heeft totaal geen rooksmaak, wordt nog steeds veel op wedstrijden gebruikt, puur of gemengd )
Bij de Jumbo verkopen ze BBQ tongues (tang) voor weinig geheel in RVS uitvoering,
kookwinkels hebben iets luxere uitvoeringen maar zijn meteen 3x zo duur.
Een goede spatel is ook handig
 
Laatst bewerkt:
Dank voor de reactie beide!

Ik zal me tzt zeker oriënteren op het juiste gereedschap. Je merkt vrij snel al hoe iets in de hand ligt en in hoeverre het enigszins kwalitatief spul is.

Heb vanochtend even contact gezocht met Vuurenrook voor de Masterbuilt classic. Helaas verwachten ze medio deze maand een nieuwe batch en is deze volledig gereserveerd :( Volgens mij leuke aanbieding met wat attributen er bij: https://www.vuurenrook.nl/nl/masterbuilt-kamado-classic.html
Heb mn mail achter gelaten, je weet maar nooit.

- Thermometer (voor de kern, in de kamado of beide?)
(Beide)
Doel je hiermee op het feit dat je altijd 2 thermometers gebruikt?

Dank voor de tips met betrekking tot brandstof en de saus!
 
- Thermometer (voor de kern, in de kamado of beide?)
(Beide)
Doel je hiermee op het feit dat je altijd 2 thermometers gebruikt?

Nee, 2 of meer probes aan 1 zender, 1 probe altijd op het rooster en de 2e (of meer) voor in het vlees, als dat nodig is.
kipkluifjes bijvoorbeeld gaar ik namelijk altijd op tijd en niet op temperatuur
Hier zijn veel mogelijkheden voor.

Je kunt natuurlijk voor een hele goedkope variant gaan zoals de fantast van Ikea, maar dan heb je inderdaad 2 van die dingen nodig.
deze kun je ook alleen lokaal uitlezen.
Meer uitgebreid zijn de remote thermometers, radio gestuurd of Bluetooth of Wifi. met 2 of meer probes
Ik ben een voorstander van de radiogestuurde zoals de Maverick XR serie of de Smoke van thermoworks.
Maar dat is puur persoonlijk!
 
Mijn dank is groot Ewald! Ik ga me even goed inlezen in de verschillende opties.
 
Hoi Rene,mooie naam zeg ;) welkom op dit forum.
Zelf ben ik ook nog een beginner maar heb hier al veel dingen geleerd en soms ook dingen verkloot :)
Zelf gebruik ik ook een keramische Q en heb er veel plezier van,maar ze zijn prijzig en met wat onderhoud kan je er jaren mee vooruit.
Ik wens je veel plezier en ik weet zeker dat de mensen op dit forum altijd klaar staan met raad en daad.
 
Welkom Rene!

Wat tangen betreft ben ik erg te spreken over de Cuisipro serveertang in RVS. Zijn te krijgen in 4 maten en goed betaalbaar. Ik heb zelf de 30cm en 40cm. De 40cm gebruik ik altijd op de BBQ.
 
Welkom hier

Ik zou sowieso een ritje naar de Ikea maken.
Thermometer fantast
Variera dekselhouder als rib rek
Ovenschaal koncis (in 3 maten, allen handig)
Alles spotgoedkoop en super handig.

Wellicht hebben ze daar ook bbq tangen. Koop een gewone voor worstjes, hamburgers, kipkluifjes, etc. Maar ook een wat grotere en stevige voor de grotere en zwaardere stukken vlees zoals spareribs, een hele kip, een Pulled Pork. Je wilt niet je vlees laten vallen als het 8 uur heeft liggen garen.

En vergeet geen hittebestendige handschoenen. Een las handschoenen van 15-20 euro volstaan. Let op, een las handschoen Is niet echt 100% hittebestendig maar geeft je genoeg tijd iets warms te kunnen verplaatsen, zijn stevig en niet duur

En accepteer dat je voor het uitvoeren van een hobby spulletjes moet kopen. Het vergroot het comfort, veiligheid en plezier enorm als je de juiste spullen hebt. Als je hobby fietsen Is koop je ook een fiets, helm, kleding, etc.
 
Dag Rene,
Welkom
 
Dank allemaal voor het warme welkom en de tips! Voor verschillende accessoires zal ik gewoon eens naar een of meerdere winkels gaan om te kijken of het iets is. Ik ga zeker naar de Cuisipro serveertang kijken, dank voor de tip Mroodinng!

@Ridevi71: Dank voor de tips. Even 2 vraagjes hierover:

- De Ikea fantast thermometers (mocht ik daar mee willen beginnen), kan ik die gewoon gebruiken door het snoertje en de "pen" op het rooster te leggen, of zijn hier trucjes voor?
- Ovenschalen, kan ik dat zien als de schalen die veelal worden gebruikt als lekbak onder het vlees? Zijn vast multifunctioneel maar ben benieuwd of dat de voornaamste functie is?

Handschoenen is ook een goede inderdaad, thanks!

Vind het ook niet zo heel erg om er redelijk wat geld aan uit te geven. Heb alleen voor mezelf voor de BBQ wel gekozen om niet te beginnen met de duurste, dat kan altijd nog. Stel ik heb de kamado voor rond de €700, dan heb ik ruim geld over voor de rest. Moet echter wel op mijn vriendin letten die met een schuin oog op let of ik niet te veel geld besteed aan de BBQ in plaats van aan de MEUBELS ! :LOL:
 
Hoi Rene.
Hartelijk welkom bij het genootschap je hebt al op heel veel vragen antwoord gehad zelf heb ik geen kamado dus daar kan ik je niet in adviseren maar om op je meet pen vraag antwoord te geven voor de bevestiging op het rooster zijn klemmetjes te koop https://www.meerbarbecue.nl/maverick-dome-probe-grill-clips.html ze zijn weleens moeilijk te leveren dan kan je ook een halve aardappel gebruiken voor de kerntemperatuur van je vlees prik je probe in het vlees de probe (zo heet dat ding) mag niet met het rooster in aanraking komen.
Veel plezier in en met jullie nieuwe huis met tuin en bbq.
Groet, Hans.
 
Hi Hans!

Dank voor je reactie en tip met betrekking tot het meten van de dome temperatuur. Handig die klemmetjes! een probe dus, even de termen bestuderen nog ;)
 
Hoi Rene.
Hartelijk welkom bij het genootschap je hebt al op heel veel vragen antwoord gehad zelf heb ik geen kamado dus daar kan ik je niet in adviseren maar om op je meet pen vraag antwoord te geven voor de bevestiging op het rooster zijn klemmetjes te koop https://www.meerbarbecue.nl/maverick-dome-probe-grill-clips.html ze zijn weleens moeilijk te leveren dan kan je ook een halve aardappel gebruiken voor de kerntemperatuur van je vlees prik je probe in het vlees de probe (zo heet dat ding) mag niet met het rooster in aanraking komen.
Veel plezier in en met jullie nieuwe huis met tuin en bbq.
Groet, Hans.

Hoi Rene,
Ipv dure klemmetjes te kopen.......Ik heb er eentje gemaakt van twee stelhoekjes, een boutje en twee moertjes. Past prima en diverse probes van diverse diameters passen er prima in.

IMG_3703.JPG


IMG_3705.JPG
 
Dank allemaal voor het warme welkom en de tips! Voor verschillende accessoires zal ik gewoon eens naar een of meerdere winkels gaan om te kijken of het iets is. Ik ga zeker naar de Cuisipro serveertang kijken, dank voor de tip Mroodinng!

@Ridevi71: Dank voor de tips. Even 2 vraagjes hierover:

- De Ikea fantast thermometers (mocht ik daar mee willen beginnen), kan ik die gewoon gebruiken door het snoertje en de "pen" op het rooster te leggen, of zijn hier trucjes voor? de probe door een aardappel heen steken en op het rooster leggen. simpel en goedkoop
- Ovenschalen, kan ik dat zien als de schalen die veelal worden gebruikt als lekbak onder het vlees? Zijn vast multifunctioneel maar ben benieuwd of dat de voornaamste functie is? multifunctioneel. je kan er je vlees in ontdooien en daarna het lekvocht weggooien, als lekbak in de bbq inderdaad, je kan er gerechten in maken op de bbq (bbq beans zijn geweldig), ideaal om je vlees in te leggen wat je vervolgens uit elkaar trekt (pulled pork of zo), je voorbereide moinkballs of hamburgers of zo in bewaren totdat ze op de bbq kunnen, enz enz. noem maar op.

Handschoenen is ook een goede inderdaad, thanks!

Vind het ook niet zo heel erg om er redelijk wat geld aan uit te geven. Heb alleen voor mezelf voor de BBQ wel gekozen om niet te beginnen met de duurste, dat kan altijd nog. Stel ik heb de kamado voor rond de €700, dan heb ik ruim geld over voor de rest. Moet echter wel op mijn vriendin letten die met een schuin oog op let of ik niet te veel geld besteed aan de BBQ in plaats van aan de MEUBELS ! :LOL:
zie mijn reacties hierboven
 
Hoi René, welkom bij het genootschap

wat je ook nodig heb voor echt BBQ-en is geduld, straks met low en slow. De heerlijke lucht die je tegemoet komt en dan wachten tot je gerecht klaar is
Succes met je voorbereidingen voor het huis en de Q
 
Nogmaals allemaal hartstikke bedankt voor de berichten! Ik ben er aardig vroeg bij gezien ik mijn bbq nog niet heb, maar ik vind het hartstikke leuk om e.e.a. al voor te bereiden ;)

Normaliter koop ik verschillende kruiden gewoon bij de super, maar denk dat ik vanaf heden wat groter in ga kopen anders kost het allemaal wel erg veel. Ik heb verschillende websites bekeken en ga ook zeker even langs de toko als het zo ver is. Er zijn alleen zoooooveeel kruiden... Wat zijn de Essentials (welke ik later vanzelf wel zal uitbreiden).

- Paprikapoeder
- Cayenne peper (we houden van spicy)
- Zeezout
- Peper

Nog meer kruiden die je regelmatig nodig zal hebben?

Ik hoor het graag!!
 
Nogmaals allemaal hartstikke bedankt voor de berichten! Ik ben er aardig vroeg bij gezien ik mijn bbq nog niet heb, maar ik vind het hartstikke leuk om e.e.a. al voor te bereiden ;)

Normaliter koop ik verschillende kruiden gewoon bij de super, maar denk dat ik vanaf heden wat groter in ga kopen anders kost het allemaal wel erg veel. Ik heb verschillende websites bekeken en ga ook zeker even langs de toko als het zo ver is. Er zijn alleen zoooooveeel kruiden... Wat zijn de Essentials (welke ik later vanzelf wel zal uitbreiden).

- Paprikapoeder
- Cayenne peper (we houden van spicy)
- Zeezout
- Peper

Nog meer kruiden die je regelmatig nodig zal hebben?

Ik hoor het graag!!
- Thijm
- Rozemarijn
- Dille
- Kerrie
- Chilivlokken
- Uienpoeder
- Knoflookpoeder
- ...

Vloeibaar:
- Ketjap manis
- worstershire saus (of hoe je dat ook schrijft)
- ...

Maar misschien snap ik niet helemaal wat 'Essentials' inhoud ;)
 
Voor de masterbuilt is het aan te raden even goed rond te kijken bij meerdere winkels. Over 1.5 week verwachten de meeste winkels de eerste lading kamado's binnen te krijgen van kamado joe, maar die zullen voor een groot deel al gereserveerd zijn. De 2e lading wordt een week later verwacht, alhoewel d. Kamado express heeft ze nog pre-orders open voor 6 juli op de masterbuilt. Toegegeven, het is niet de allerbeste deal.
Je zou verder het luxe buitenleven, BBQshop brabant kunnen bellen over de levertijd of even hier kijken Kamado Joe dealers
Als je de vergelijk maakt op prijs ook even opletten of het inclusief levering is, ik weet namelijk dat hier ook nog een verschil in zit per shop. Kan zijn dat je bij moet betalen of ophalen.

In ieder geval succes met de zoektocht.
 
Terug
Bovenaan Onderaan