BasBQ
Beef en Steak

ervaringen flames&flavor japanese houtskool

Thomas860

Tondelzoeker
Berichten
2
Hallo allen,
al eventjes aan het rond neuzen op dit forum maar nu een brandende vraag!

houtkool.nl heeft japanse houtkool te koop en als ik het zo lees een beetje the holy grail of charcoal. hebben sommige van jullie ervaringen met deze houtskool soort en is deze ook daadwerkelijk zo goed als beschreven?!
 
Binchotan is vast fantastisch, maar persoonlijk investeer ik liever in nòg lekkerder vlees!
 
Ja wat Sander zegt Dammers werkt ook goed


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
 
Geen ervaring met het type houtskool maar wel met de winkel. Haal hier altijd mijn braaihout.
Hele fijne winkel met snelle levering en goede communicatie! Aanrader om te bestellen.
 
Geen ervaring met het type houtskool maar wel met de winkel.

Hier hetzelfde. Niks mis met die zaak, en hun houtskool is ook prima in orde.
Die Japanse is mij te duur (en ik zat me laatst nog te verwonderen over de prijzen van blues hog houtskool....)
 
Hier hetzelfde. Al verschillende keren houtskool besteld en erg tevreden over het assortiment. De laatste zak die ik had bevatte best wat kleiner gruis, en na een mailtje met een foto kreeg ik na 5 minuten al een reactie dat er een nieuwe doos mijn kant op komt.

De Japanse heb ook ik vanwege de prijs nog niet geprobeerd. Ikzelf ben erg fan van het West-Afrikaans hardhout (helaas nu uitverkocht).
 
Hier hetzelfde. Al verschillende keren houtskool besteld en erg tevreden over het assortiment. De laatste zak die ik had bevatte best wat kleiner gruis, en na een mailtje met een foto kreeg ik na 5 minuten al een reactie dat er een nieuwe doos mijn kant op komt.

De Japanse heb ook ik vanwege de prijs nog niet geprobeerd. Ikzelf ben erg fan van het West-Afrikaans hardhout (helaas nu uitverkocht).
Bij Vuur & Rook nog wel zuid Afrikaans aanwezig. Volgens de site dan
 
Die Japanse soorten, daar ben ik ook wel benieuwd naar, maar ja, de prijs...

Ik heb als beginner eerst een gele zak (Golden Flames) black wattle 10 kg bij de hornbach gehaald omdat ik snel wilde beginnen. Was maar 18 euro en ik moet zeggen het viel niets tegen.

Daarna heb ik een bestelling geplaatst bij Flames&Flavour en dat is toch iets meer kwaliteit, hoor. De Zuid-afrikaanse black wattle brandt schoner (minder rook) dan de Golden Flames. De Cubaanse Marabu is vrijwel rookloos en brandt heel lang. Is wel wat moeilijker aan te krijgen en heeft wat meer zuurstof nodig om op gang te blijven. Je kunt wel rustig het deksel open doen zonder dat de boel direct in lichterlaaie staat. In afwachting op mijn bestelde Looft lighter heb ik de creme brulee brander gebruikt voor het aansteken en dat ging ok. Met wokkels kreeg ik de Marabu niet aan de gang.

Gezien mijn ervaringen verwacht ik dat de japanse soorten van hoge kwaliteit zullen zijn.

Groetenvan Robert
 
Een wel gemeende tip voor je Robert, kijk uit met die kneiterharde marabu in combinatie met je Looftlighter. Die zal namelijk ook best moeite hebben daarmee. Bij mij ging mijn Looftlighter uiteindelijk stuk door een gesmolten ventilator mechaniekje doordat hij te lang hitte moest geven aan die harde houtskool. Ik werk nu met de onkruidbrander van de Action. En dat bevalt me super! Je kunt ook wat zachtere soorten gebruiken als toplaagje en dat makkelijker aansteken, dan volgt de rest daarna!
 
Bedankt voor de tip, Sander!

Groeten van Robert
 
hallo allemaal.

ik hoor het al veel goede reacties maar niemand die er echt ervaring mee heeft. Nou heb ik geen geld boom in de tuin maar mijn portomonee zal even moet lijden onder mijn nieuwschierigheid ik ga over 2 weekjes het japanse kool proberen en zal er een review over tikken!
 
Leuk, Thomas. Ben benieuwd!

Groeten van Robert
 
Ik heb de binchotan en de japanese stick charcoal van Laurens (houtskool.nl) getest. in mijn PK 360, en vergeleken tov de andere soorten houtskool met mijn Cookperfect qua temperatuur en dergelijke. Samen met de big blocks van Eucalyptus en die hand round charcoal.
Die binchotan stokken waren best pittig om aan te krijgen, maar hadden een ongelovelijke warmte. Niet normaal.
Ik hou het nu (naast kokosbriketten) bij de Cubaanse Marabu. 26 kilo besteld bij hem. Qua service verlening is het ook echt top bij hem, en qua prijs/kwaliteit ook fors aantrekkelijk. Beter als dat Dammers houtskool wat wegbrandt zodra ik ook maar de PK open gooi :).
 
Paar foto's van de Big Blocks (échte big blocks) en de binchotan

1.jpg


2.jpg


3.jpg
 
Samen met de big blocks van Eucalyptus en die hand round charcoal.

Hoe bevalt die Eucalyptus? Ik ben er in geinteresserd want prijs in ieder geval een stukje vriendelijker en ook te krijgen in “gewoon” restaurant selectie ipv big blocks.

Dank alvast,

Robert
 
De Eucalpytus beviel ook prima. Ik had de big blocks, en in een PK is dan de airflow wel even een dingetje. Vandaar dat ik een beetje ben afgestapt van de 'bigger is better' qua houtskool sortering. Brandduur is prima. Geen vieze rook. Beter als een Dammers op eigenlijk alle fronten.
 
Mijn ervaring met Dammers is ook dat deze heel consistent brandt, geen bijsmaak geeft, weinig as achter laat en zich redelijk snel laat sturen qua temperatuur.

Waarin zie jij de verschillen vooral?
 
De dammers die ik heb (via Vuur en Rook een zak gekocht); veel lichter in gewicht (zachtere houtskool). Brandt sneller op dan Marabu. En als ik éven de PK open zet, schiet de temperatuur altijd behoorlijk omhoog doordat het een zachter type houtskool is. Voor wat betreft de bijsmaak, klopt inderdaad. Daar is niks mis mee met de Dammers. Eigenlijk is er niet echt iets mis mee, maar de Marabu vind ik gewoon fijner/beter.
Qua as doet de Marabu het beter (-> minder as dan Dammers). De tijd die ik uit de Marabu haal qua brand uren is ook een stukje langer.
Aansteken duurt wat langer als je Marabu aansteekt, dat zou dan een puntje zijn waar de Dammers het op winter als ik het objectief bekijk.
 
Dammers heeft toch ook een Marabu of gaat het om de gewone restaurant kwaliteit. Deze laatste vind ik niet slecht vooral als het even vlug moet.
 
De dammers die ik heb (via Vuur en Rook een zak gekocht); veel lichter in gewicht (zachtere houtskool). Brandt sneller op dan Marabu. En als ik éven de PK open zet, schiet de temperatuur altijd behoorlijk omhoog doordat het een zachter type houtskool is. Voor wat betreft de bijsmaak, klopt inderdaad. Daar is niks mis mee met de Dammers. Eigenlijk is er niet echt iets mis mee, maar de Marabu vind ik gewoon fijner/beter.
Qua as doet de Marabu het beter (-> minder as dan Dammers). De tijd die ik uit de Marabu haal qua brand uren is ook een stukje langer.
Aansteken duurt wat langer als je Marabu aansteekt, dat zou dan een puntje zijn waar de Dammers het op winter als ik het objectief bekijk.
Bedankt voor de info! Kort gezegd puur iets hardere houtsoort met de bijbehorende eigenschappen dus.
Denk dat ik nu toch écht eens een zakje Marabu ga halen om het zelf eens te ervaren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan