BasBQ
Beef en Steak

Emaile Creuset pan op de Q?

 
 

TastyTom

Pitmaster
Berichten
582
Hallo allemaal,
Ik zit te kijken om een mooie Dutch oven te kopen voor wat stoofgerechten op de Kamado.
Maar, nu bedacht ik me dat ik nog een oude creuset pan heb die ik vrijwel niet meer gebruik... deze wil ik best omdopen tot bbq pan.
Het is zo’n ge-emailleerde pan, inclusief witte binnenkant. Dit kan toch gewoon op de Q toch? Of zijn er toch goede redenen om een DO te kopen?
Alvast bedankt voor het delen van jullie wijsheid

3D2DA403-FD88-49F8-B039-2BB7CC4D89C6.jpeg


9153C9CC-065F-4FCF-85C8-AE97EFDAFBD1.jpeg
 
1) Dat kan op zeker!
2) DO is mooi en deksel vaak ook skillet.
3) DO kan ook met kooltjes onder en boven buiten de BBQ gebruikt worden.
4) Cadeautjes zijn fijn...
 
Ik denk dat vooral nummer 4 voor mij de grootste twijfel geeft. Zin om te kopen🤩😂.
 
Deze kan je zeker gebruiken, het enige waar je even naar moet kijken is de dop. Ik heb ook een Le Creuset pan met een soort kunststof dop, deze mag tot 250 graden. Over het algemeen ook geen probleem dus.
 
Zou eerst deze gaan gebruiken, doe ik zelf ook en werkt gewoon goed. Mocht je dit heel vaak gaan doen, en wil je punt 3 van @Sander72 gaan gebruiken, kun je hem altijd nog ,punt 4, cadeau vragen;)
 
Oh en let even op dat het netjes past allemaal, soms kom je bij het sluiten van de deksel met de thermometer tegen een handgreepje van de pan, dan iets draaien.
 
Deze kan je zeker gebruiken, het enige waar je even naar moet kijken is de dop. Ik heb ook een Le Creuset pan met een soort kunststof dop, deze mag tot 250 graden. Over het algemeen ook geen probleem dus.
Deze die ik heb heeft een metalen knop. Ik verwacht dat deze wel 'oven geschikt' is. Ik waag het erop (y)
 
Oh en let even op dat het netjes past allemaal, soms kom je bij het sluiten van de deksel met de thermometer tegen een handgreepje van de pan, dan iets draaien.
Goeie opmerking! Dit probleem herken ik van het gebruiken van pannen op m'n kleine kamado, dat past dus niet op zo'n kleintje....

Heb nu een kamado maatje groter, en de pan past mooi in het accesoire houder. Dus dat gaat zeker passen!

Bedankt allemaal voor de reacties, ik ben overtuigd en ga deze pan gebruiken ipv een dutch oven. Binnenkort maar die lekkere 'dry January' bolo saus van @Bram gaan proberen. 👌
 
@TastyTom ik heb een soortgelijke pan en gebruik het op mijn Joy Stove en op de Weber.

En dat gaat uitstekend !
ook heb ik een DO maar dat vergt wat meer onderhoud. De geëmailleerde pan vind ik ook makkelijker schoonmaken.

ik verwarm de pan wel langzaam op en zet `m niet in één keer op de hete bbq.
Bij de DO doe ik dat niet.

mijn pan heeft twee kleuren. Het donkere onderop komt dus niet door het gebruik maar hoort zo ! ;)

TORTILLA STOVE KAMADO (1).JPG


bbq (12).jpg


bbq (11).jpg
 
ook heb ik een DO maar dat vergt wat meer onderhoud. De geëmailleerde pan vind ik ook makkelijker schoonmaken.

ik verwarm de pan wel langzaam op en zet `m niet in één keer op de hete bbq.
Bij de DO doe ik dat niet.
Ik ben vanwege het onderhoud nog niet overtuigd van gietijzer. Al moet ik zeggen dat ik nog geen persoonlijke ervaring hiermee heb. Voor dichtschroeien gebruik ik eerder een pan of RvS rooster (of steen in de toekomst). Als pruttelpot gebruik ik zo een la crueset of anti aanbak pot.

Vraagje voor de ervaringsdeskundigen: wat is het voordeel in de praktijk van gietijzer tov onderhoudsvriendelijkere alternatieven?
 
de rode pan die ik gebruik is ook van GIETIJZER, maar dus geëmailleerd. Wat in onderhoud echt makkelijk is en bovendien dus makkelijk schoon te maken.
De pure gietijzeren pan vind ik wat robuuster en ben ik minder voorzichtig mee, maar heeft iets meer onderhoud nodig mbt inbranden en invetten.

Beide pannen zijn wel lekker zwaar.


Vaak hebben pure gietijzeren pannen ook een deksel waar je kooltjes op kan leggen of de deksel ook weer kan gebruiken, precies zoals @Sander72 al aangaf.

ik vermoed nu dat de pan van @TastyTom dus geen geëmailleerde gietijzeren pan is. Niet goed gekeken, ze lijken ook zoveel op elkaar :oops:

maar uit de reacties hierboven begrijp ik dat het geen probleem zou opleveren op de bbq.

op mijn Joy Stove gebruik ik overigens ook een gewone kookpannetje en dat gaat ook goed.
 
Laatst bewerkt:
Hi Reem,

Ik geloof dat mijn creuset weldegelijk gietijzer is. Wat ik op de plaatjes kan beoordelen lijkt mij het verschil tussen onze pannen: de deksel. Deze is in mijn geval een dun plaatstaal. Jij hebt een zwaardere gietijzeren deksel.
De pan zelf zijn volgens mij in beide gevallen van geemailleerd gietijzer.

Ik heb denk ik 4 verschillende creuset pannen en die zijn ook allemaal net wat anders, hoewel ze allemaal gietijzer zijn (overigens een groot verschil in prijs per pan :oops:). Deze rode variant die ik wat minder gebruik (met de lichtere deksel) is dan ook wat goedkoper.

Overigens, ter informatie: In mijn persoonlijke ervaring merk weinig 'performance' verschil tussen mijn duurdere en goedkopere creuset pannen. De reden dat ik deze minder gebriuk is omdat deze gewoon te groot is voor allerdaagse gerechten.

Plaatje ter verduidelijking:

Untitled.jpg
 
helder ! bedankt voor je reactie.
dan moet het zeker lukken (y)
mijn pan weegt met deksel ongeveer 6 à 7 kg geloof ik.
 
om precies te zijn 5,9 kg met een diameter van 26 centimeter en een inhoud van 5,7 liter
 
Terug
Bovenaan Onderaan