BasBQ
Beef en Steak

Eindejaars Brisket

 
 
 
 

SandyMan

Gerijpt
Berichten
2.910
Hallo lieve vriendjes..
Ik ben nog even wat aan het inhalen van afgelopen vakantie. maar ik heb met m’n maat samen Brisket gemaakt voor het eerst.

Het lag al een hele lange tijd in de vriezer te wachten, we hadden wat angst dat het tegen zou vallen door de lage hoeveelheid vet die het stuk bevatte. Het was namelijk een normaal Nederlands rund.

Afijn, hier komt ie;
Het stuk in de grootste bak van de Ikea (ter referentie).. wat een homp vlees, ben ik niet gewend als flexitarier haha;
6C185EBF-8F16-403E-AFFE-794819ACCA7B.jpeg


We hebben de avond te voren het stuk getrimd:
8C216753-57D6-4FCD-9B77-23CEAA5E1FD3.jpeg


Runderbouillion gemaakt en er ging 1L in, vervolgens in een rub gezet, afgekeken naar een rubrecept van noskos (peper, selderij, zout knoflookpoeder):
5B5A7172-200C-412A-B9AC-B44B3CA5649C.jpeg


M’n maatje’s BGE is rond een uur of 3-4 aangezwengeld en hij heeft 2 schitterende plaatjes geschoten.. Echt een ‘Pot of Gold’ shot, heeel gaaf:
8334475E-FCB2-4DA6-B336-331349019322.jpeg


Vervolgens mocht de dikke jongen er op, en is de BGE zich gaan verwarmen tot 120 graden en daar gebleven de rest van de nacht:
BBC8D8A8-43B8-4A8D-A6C8-BBD3DBC95CF0.jpeg

244C4BBF-84BA-4F03-A05E-B73BDE293158.jpeg


om half 2 in de middag ingepakt:
6B5C3314-BF53-4986-82E5-018560D6AF01.jpeg


En het duurde, en het duurde, en het duurde.
De Temp KROOP omhoog. Mijn maatje en ik waren blij dat wij er mee bezig waren, en dat we geen noodzaak hadden om te eten dus we echt wel konden wachten.
Om 22:00 hebben we m eraf gehaald:
3273E2B2-7780-4A05-A185-D8E04C8E7C7D.jpeg

A3B837EC-27B7-410D-9C4B-91C2FF74B457.jpeg


en na een uur rusten hielden we het niet meer.. de rode wijn voorraad was hard geslonken tijdens al het wachten, we lustte wel eens wat:
BBA59813-A2D9-478A-91B6-F5C5E0E7132B.jpeg


9E58FAAF-3798-4D0D-9C9A-E987476F5F73.jpeg


D790FB8F-5A47-4CC4-8154-CFC9D93AE13D.jpeg


F7348FA5-56B9-4914-963F-9F88A6ABFC8D.jpeg


U ziet het, ik zie het.
Mooie rook ring, maar er was maar EEN stuk vet, en die zat tussen de point en flat in.. daar zaten ook de smakelijke stukken, de rest was gewoon te mager vlees.

des al niet te min waren al alle smaken ge-wel-dig.
9E20FA09-9182-4E4D-B704-23AD386BD3C5.jpeg

Lekker op een broodje met verschillende toppings zoals tomaat, avocado, uitjes, sauzen.. genieten hoor.
4BECD6FB-4808-46D9-A98F-3BEF7A7954B1.jpeg


En toen eindelijk iedereen genoeg gehad had (want er kwamen er nog een paar aanwaaien uiteraard)..
Hielden we dit over:
C0490525-F6AC-41CD-B024-E16C708B7E81.jpeg


Dat is nog een hoop. Mn maatje stond het een beetje tegen, die wilde gewoon snel weer opnieuw gaan proberen met een Black Angus of zelfs een Wagyu..

Ik ben niet van het verspillen en dit gaat hè-le-maal prima op een broodje worden tijdens de lunch op werk.. of opwarmen met een jus’tje voor avond eten.

Ik nam alles mee naar huis (met m’n zatte kop om 2 uur ‘s nachts):
906BE630-374A-442B-909C-275A0AB026D3.jpeg


Bedankt voor het lezen, snel weer, en dan van een enorm vetdooraderd rund, op tijd beginnen.. Warm houden is makkelijker dan wachten op het eten tot 23:00u.

We hebben er vertrouwen (en enorm veel zin) in voor de volgende keer.
 
Mooie bereiding! Toch bijna 24 uur bezig geweest. (Incl eten)

Heb je nu 🐮 verdiend?

Staat hier erg hoog op de lijst om ook te maken.
 
Heb je nu 🐮 verdiend?
We wachten de jury af. ;)
Ik zou m graag willen want dan ben ik lid van de grote drie natuurlijk..

Staat hier erg hoog op de lijst om ook te maken.
Moet je ook echt doen John, daar heb jij meer dan genoeg ervaring voor. zorg dus wel voor een goede dooradering!
 
We wachten de jury af. ;)
Ik zou m graag willen want dan ben ik lid van de grote drie natuurlijk..


Moet je ook echt doen John, daar heb jij meer dan genoeg ervaring voor. zorg dus wel voor een goede dooradering!
Thnx!!

Dat is een heel mooi compliment.

Dit weekend maar eens dat kippetje scoren.
(Heb ik nog nooit met verslag gemaakt hier)
 
Laatst bewerkt:
Mooi rapportage Sander. Met een Black angus kan je ook hot and fast proberen.
 
Laatst bewerkt:
Wat een zalig avontuur! Ik vind die rode wijn van Chivas Regal ook zo lekker! Fijn om onder kenners te zijn... ;)

Mijn eigen brisket-avontuur hier thuis was vergelijkbaar. Mager vlees is gewoon niet zo succesvol. Op wedstrijden hebben we wel met US Grainfed Prime vlees gewerkt en dat beviel stukken beter. Vooral de point is zalig als je er lekker wat vet aan laat. Dat zuig je zo naar binnen.

Ik vind het hartstikke leuk om jullie avonturen te volgen, dus ik hoop dat dat de pijn van het niet behaalde stickertje verzacht. Proost mannen, op een volgend avontuur!
 
Wat een zalig avontuur! Ik vind die rode wijn van Chivas Regal ook zo lekker! Fijn om onder kenners te zijn... ;)

Mijn eigen brisket-avontuur hier thuis was vergelijkbaar. Mager vlees is gewoon niet zo succesvol. Op wedstrijden hebben we wel met US Grainfed Prime vlees gewerkt en dat beviel stukken beter. Vooral de point is zalig als je er lekker wat vet aan laat. Dat zuig je zo naar binnen.

Ik vind het hartstikke leuk om jullie avonturen te volgen, dus ik hoop dat dat de pijn van het niet behaalde stickertje verzacht. Proost mannen, op een volgend avontuur!
Tot op het bot chagerijnig, maar dit is troost Sander, bedankt kerel 🍻🍻 :D:D
 
Het "koetje" is gewoon een serieus lastige badge....Ik heb me er ook niet toe kunnen zetten .
 
Ach je had lol 🤣🤣

Heerlijk, ik krijg gelijk zin om zelf aan de te gaan
Zo is dat, laten we vooral kijken naar het plezier en de brisket zelf in plaats van het koetje.
Zojuist nog 3 mooie grote plakken uit de vriezer gehaald voor bij de frietjes vandaag. ;)
 
Leuk om brisket te maken! Wat een feestje. Jammer dat het wat droog was maar dit had je al verwacht natuurlijk. Maar met wat saus is het goed te doen lijkt me. Helaas geen 🐮 maar goede reden om het snel nog eens te bereiden :)
 
Die was flink aan de maat, weer plek in de vriezer 😉
Mooi gekleurd is tie, ziet er goed uit en een flinke run gehad maar is smakelijk afgelopen.

Als je gaat bestellen, ik had laatst Brisket Black Angus AUS van The Butchery.
Hier was de vetkap helemaal weg getrimd helaas
 
Ondanks dat de brisket niet helemaal naar jullie zin was, ziet het vlees er toch lekker uit.
Hoe heb je de runderbouillon gemaakt, vers, blokje, zakje 🤔
 
Mooie dikke run SandyMan. Had je toch geen bonje met je meisje gekregen als er zulke bonken vlees ten toneel verschijnen?
De Koei komt vanzelf. Je maat is zo te horen al druk met de planning en dan zullen er weer heerlijke plaatjes volgen.
Het is gewoon een verschrikkelijk duur stuk vlees. En enorm groot. Dus in deze tijden van minimale gezelschappen is het ook niet zo handig.
Desalniettemin heb je lekker achter de Q gestaan en heerlijk gegeten. Daar gaat het op TOP 👌
 
Wauw Sander.
Hoezo bezig met bbq-en. Geweldig.

Eigenlijk Is het een ontzettend nuttige run geweest.
Veel geleerd en zo.
Alleen jammer van die sticker, maar hé. Gewoon nog een keer kerel. Je loopt de sticker mis vanwege onwetendheid, niet door onkunde. Je hebt bakken ervaring dus gewoon nog een keer doen. Binnen harken die sticker!

Bij mij Was de brisket ook wel eens droog. Gewoon een sausje erover.
En de restjes beetje insmeren met olijfolie en dan invriezen. Warm je het later op, dan zijn ze veel minder droog.
Ook lekker bij nasi, stamppot ed.

Ennuh, niet te lang wachten met de volgende. Ik vind dat jij niet zonder koei kan. Je ben het jezelf verplicht 😁 (y) 👊 💪
 
Mooi verslag en mooie run ! Staat hoog op mn lijst. Alleen na dit te lezen dan wel een graangevoerde. Top gedaan !
 
Terug
Bovenaan Onderaan