BasBQ
Beef en Steak

Eerste post, eerste Beer Can Chicken!

 
 

Lentebok

Sprokkelaar
Berichten
25
Tijd voor een eerste post, en maar meteen de eerste Beer Can Chicken it is! Nog niet eerder gemaakt (überhaupt) maar perfect gelukt. Hele gerechten op tafel zetten is nog wat wennen voor me maar ook dat is dit keer gelukt.

Ingesmeerd met olijfolie, daarna de sweet bones ‘n butts rub erop. Bleek achteraf wel dusdanig overheersend dat t nogal veel weg had van mijn vorige gerechten. Iemand en goeie tip voor een rub/kruiden voor de volgende keer?

IMG_3446.jpeg


Passend bij het weer, fijn witbiertje in de houder. Ik proefde er zoals door velen voorspeld niet echt iets van terug maarja, zo’n Erdinger is groot genoeg om iets te missen voor ‘het verhaal’.

IMG_3447.jpeg


Om dan maar te eindigen met het poppetje in de big green egg. Kort na deze foto besefte ik mij dat ik al over de temperatuur zat maar ik had de alarmpjes geassocieerd met het openen van de deksel :p — net iets te hoog uitgekomen waardoor de beiden kippenborsten net iets te droog waren maar nog steeds prima te versmaden.

Daaropvolgend dus de kip gelijk op tafel gezet en even kort op direct de bimi en mais verder gegrild. Geen foto meer helaas want toen nam de hectiek nogal toe met de twee jonge kids, rondzwervend heet keramiek en gietijzer. Uiteindelijk sinds lange tijd weer eens heerlijk genoten van ‘gewoon’ een stukje kip!

IMG_3450.jpeg
 
Een rub die voor mij erg goed werkte was een kant-en-klare rub van Lidl. Dat ging erg goed.
 
Ik heb voor mijn eerste beer can chiicken "Noskos The Chicken" gebruikt. Het kritische publiek (lees de kinderen) vonden het heerlijk, niks overheersend of uitgesproken. Zelf vond ik het ook erg lekker. Volgende keer ga ik er wel meer mijn eigen draai aangeven.
 
Een trotse Dame, welkom bij de Tokkies.

Btw dit is je tweede post, na het voorstellen 😉
 
Gefeliciteerd met je 🐔👍🏻🔥!
 
De dame heeft een mooi kleurtje gekregen.
Gefeliciteerd met je tokkie.
 
lekker kippetje doet het altijd goed!
 
Lekker hoor
Gefeliciteerd met je sticker

Wil je echt de perfecte Rub?
Maak hem zelf. Super simpel maar oh zo lekker want je maakt hem naar je eigen smaak
Zie ook de site van noskos voor inspiratie
 
Gefeliciteerd met tok!
 
Bcc komt hier nog regelmatig voorbij, is altijd lekker.

De rub moet je de volgende keer lekker zelf maken.
Er zijn er inderdaad genoeg te koop die heerlijk zijn, maar als je hem zelf maakt kun je hem zo zoet/pittig/enz maken als je hem zelf wilt.

Gefeliciteerd met je 🐔
 
Mooie gebruinde dame. Proficiat met de Chicky award. 😜

Zoals al door andere leden aangegeven: Rubs lekker zelf maken.

Beetje flauw. Erdinger is geen witbier maar een Weizenbier. ;)
 
Mooie gebruinde dame. Proficiat met de Chicky award. 😜

Zoals al door andere leden aangegeven: Rubs lekker zelf maken.

Beetje flauw. Erdinger is geen witbier maar een Weizenbier. ;)
Scherp op de details, wordt gewaardeerd :)
 
Lekker hoor
Gefeliciteerd met je sticker

Wil je echt de perfecte Rub?
Maak hem zelf. Super simpel maar oh zo lekker want je maakt hem naar je eigen smaak
Zie ook de site van noskos voor inspiratie
Scheelt me ook een godsvermogen verwacht ik. Het verbaast me altijd wat ik moet afrekenen met een paar van die schamele potjes op de toonbank.
 
Scheelt me ook een godsvermogen verwacht ik. Het verbaast me altijd wat ik moet afrekenen met een paar van die schamele potjes op de toonbank.
Klopt helemaal.
In eerste instantie zal je diverse kruiden en specerijen moeten aanschaffen om de Rub te kunnen maken, maar tis lekkerder en ook goedkoper. Ik maak vaak een flinke batch en doe daar 6 tot 12 maanden mee.
Nooit tekort
 
Klopt helemaal.
In eerste instantie zal je diverse kruiden en specerijen moeten aanschaffen om de Rub te kunnen maken, maar tis lekkerder en ook goedkoper. Ik maak vaak een flinke batch en doe daar 6 tot 12 maanden mee.
Nooit tekort
Klinkt als iets voor de komende weken. Sowieso was ik voornemens om mijn volgende picanha eens “gewoon” met zout en peper te maken om te zien wat dit doet.
 
Deze hanteer ik altijd als basis (met hier en daar een kleine aanpassing naar eigen smaak) en heb ik standaard in huis
Het is maar om een voorbeeld te geven hee. Kies een rub die jou het meeste aanspreekt.

Sowieso was ik voornemens om mijn volgende picanha eens “gewoon” met zout en peper te maken om te zien wat dit doet.

Picanha (en diamanthaas, biefstuk, entrecote, etc) maken we hier compleet naturel. Dan kan men naar eigen smaak zout en peper toevoegen.
Zouten kan vooraf, peper ed zou ik niet vooraf doen als je de picanha affakkelt. Door de vlammen kan de peper (en eventuele kruiden) verbranden en dan heb je niet de gewenste smaak.
 
Terug
Bovenaan Onderaan