BasBQ
Beef en Steak

Eerste online BBQ Thuiswedstrijd - Broodje Rendang EI met gerookte kip en pickle

Beste BBQ-Vrienden!

Dit weekend beleefde ik een geweldig avontuur en met jullie hulp is dat avontuur nog lang niet afgelopen!

Ik doe namelijk mee met de 'Eerste online BBQ Thuiswedstrijd' op Facebook! Gewoon omdat ik van lekker koken houd en natuurlijk ook omdat ik best graag wat leuks om handen heb in het weekend thuis blijven!

En een uitdaging vond ik erin hoor, er waren namelijk twee uitgangspunten, ei op de BBQ en werken met een produkt van Grate Goods, nou dat ging ik doen!

TruAOAP.jpg


Ik besloot kipfilets te pekelen in de Allbrine pekel (aangevuld met wat gedroogde kruiden) en daarna warm te roken op beukenhout in mijn Big Green Egg.

AatbWXV.jpg


Ik dacht de eieren te koken in water (al dan niet op de BBQ) maar vond dat toch een beetje vals spelen... dus na wat goochelen uitgevonden dat je eieren ook op de BBQ indirect kan garen, dat was lekker gek dus dat ging ik doen!

qJ2DF3D.jpg


25 minuutjes op 180?C indirect...

F1MrKuQ.jpg


fXusaho.jpg


...dat bleek wellicht toch net iets te lang want voordat het kookwekkertje afging hoorde ik een paar doffe knallen...

OM4Ui84.jpg


...er bleken er een paar geploft te zijn dus kreeg ik gratis grillstreepjes op mijn 'gekookte' ei.

aCJlIkR.jpg


MWyA873.jpg


In het Indonesisiche kookboek van Beb Vuyk vond ik een gerecht dat me wel aansprak: Rendang met Eieren, dus dat ging ik maken.

Voor de Rendang:

sGBhJeM.jpg


1/4 blok Santen
1/2 liter kippebouillon
2 eetlepels uien, gesnipperd
1 teentje knoflook, gesnipperd
2 eetlepels sambal (ik koos voor Badjak)
1 theelepel laos wortel
1 theelepel koenjit (kurkuma, geelwortel)
1 theelepel gember wortel
1 spriet sereh (citroengras)

met als twist van Sander:
Hot Sauce, limoenrasp en citroenrasp erbij.

Ui en knoflook in een skillet op de BBQ aanfruiten, bij voldoende kleur alle kruiden en specerijen erbij aanzetten, afblussen met de bouillon. Aan de kook houden en de gekookte eieren erbij en lekker in laten dikken en de eitjes erdoor blijven wentelen.

uTeH04t.jpg


YiVqkGm.jpg


K3pqXFF.jpg


Voor de warm gerookte kip:

ogcxl5r.jpg


Pekel maken met de Allbrine (ik houdt de aanbevolen 100 g per liter pekel aan) en daar de kipfilets 2 uur in laten pekelen. Met papier afdrogen en warm roken op beukenhout in de BBQ bij max. 90?C tot een kern van 65?C.

iSs5zlF.jpg


Afgekoeld is deze kip ook zalig in een salade met tomaat, feta, basilicum en kalamata-olijven, maar dat doen we deze keer natuurlijk niet.

Voor de pickle van komkommer:

fyzmHjH.jpg


Komkommer met een dunschiller een patroontje geven door 1/3 van de schil weg te halen.
Komkommer in een kommetje en alle plakjes even zouten.
Lekker sapje maken van Chinese rijstwijn (Shaosing), Mirin, Sushi azijn en wat kruidnageltjes en minstens een uurtje laten staan, langer is lekkerder.

m75JpFi.jpg


Voor de pickle van rode ui:

HAFi3n9.jpg


Rode uien schillen en in halve maantjes snijden.
Kook in een pannetje een mengsel van azijn en suiker (3:1) en voeg naar smaak jeneverbessen, rode peper en laurierblad toe.
Stop de rode ui in een Weckpot en overgiet met de vloeistof als die net van de kook is. Na een uurtje is de pickle al lekker maar na een paar dagen n?g veel lekkerder!

Om het geheel mooi samen te brengen grilde ik een mooie ciabatta kort aan en belegde ik het broodje achtereen volgens met komkommer, ei en de rendangsaus, de gerookte kip en de gepickelde rode ui.

NS4d8dP.jpg


Willen jullie mij helpen om een prachtige Grizzly BBQ te winnen of een T-shirt dat ik vast niet pas met mijn goddelijke lijf? Stem dan op mijn foto door die leuk te vinden op Facebook!

b8J8uOv.jpg


Het Facebook-Event vind je hier: https://www.facebook.com/events/212929703299645/

Maar belangrijker, maak dit heerlijke gerechtje zelf ook eens, het is smullen! Slamat Makan!

Of nog leuker... Doe zelf ook mee aan deze leuke wedstrijd!

Veel liefs
 
Prachtig!
Lekker bezig Sander. Die Bep Vuyk duikt tegenwoordig vaak op. En terecht.

Uiteraard heb je mijn stem.
Mocht je de bbq winnen, dan graag een foto
Mocht je het shirt winnen, dan horen we het wel  :D

Succes kerel!
 
Mooi hoor Sander,

Ik zou zeggen anders om, die Kamado horen we wel maar dat te strakke shirt willen we zien
 
Krijg je spijt van Marcel.
 
Dat ziet er weer ontzettend goed uit Sander! Leuke truc met die eitjes  :D
 
Mooie run Sander. Mijn stem heb je
Ziet er allemaal heerlijk uit. En wat een plaatjes. Heb heerlijk zitten lezen
 
Mooi verhaal, goede foto?s. Top gewoon! Succes gewenst


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Veel succes.
Gestemd
 
Dank jullie wel vrienden!
 
 
 
 
 
 

Sander72

BBQ Junkie
Berichten
6.796
Ter info, ik eindigde als 21ste in deze wedstrijd, maar het was leuk!
 
Ik heb m’n best gedaan maat. Waren er veel inzendingen
 
Daar kan je toch mooi trots op zijn Sander! Van wat ik zag deden er een hoop mensen mee
 
Nette score lijkt me, inderdaad benieuwd hoeveel er wel meededen.
 
Wow, dat ziet er heerlijk uit. Dit ga ik zeker eens namaken allemaal.
 
Terug
Bovenaan Onderaan