BasBQ
Beef en Steak

Eerste moink balls

 
 
 

Jorizzz

Kooltjesharker
Berichten
116
Nadat ik eergisteren mijn nieuwe bbq had ingewijd met mijn ook al eerste beer can chicken, was het gisteren tijd voor mijn eerste moink balls. Heb het recept van Noskos hiervoor gevolgd (https://www.bbq-nl.com/moink-balls/).

Ik was even een dagje aan het stoeien om te leren hoe ik mijn bbq voor langere tijd stabiel ergens tussen de 100-120 graden kon krijgen. Na een paar pogingen was dit min of meer gelukt, al liep de temperatuur uiteindelijk op tot bijna 130 graden, ondanks dat ik de schuiven boven volledig dicht had en onderin op 1/2 tussen dicht en de rookstand.

Anyway, toen dat ding toch eenmaal op temperatuur was, meteen maar even de moink balls uitgeprobeerd. Twee brokken appelhout erbij en na ongeveer drie kwartier op bijna 130 graden (roostertemp) waren de ballen op 60 graden kerntemp aanbeland. Even ingesmeerd met Remia Sweet Dalton Smokey BBQ Honey saus ingesmeerd en drie kwartier later was de 70 graden kerntemp bereikt.

Man, wat zijn die dingen lekker!!! Zo lekker sappig, die heerlijke rooksmaak! Dit ga ik zeker vaker maken, maar dan de helft die niet voor de kinderen is met een wat pittigere bbq-saus. De 30 stuks waren samen met vrouw en kinderen letterlijk in een paar minuten op. Ik kon nog net een foto van het eindresultaat maken voordat ze op waren. Het was nog even twijfelen of ik wel twintig seconden wilde verspillen met het maken van een foto, terwijl de grijpgrage handjes van vrouw en kinderen in hoog tempo op en neer bleven gaan tussen de schaal en hun mond ;)

Overigens was de buitenste paar mm van de moink balls roze gekleurd (zie laatste foto), is dat nou de befaamde rookring?
IMG_7636.JPG
IMG_7638.JPG
IMG_7639.JPG
IMG_7643.JPG
IMG_7644.JPG
 
En ook vast niet de laatste , lekker hoor
 
Dat roze is inderdaad de rook ring. Goed gedaan, ziet er heerlijk uit!

Verstuurd vanaf mijn Nokia 7.1 met Tapatalk
 
moinks zijn idd super lekker. bij elk feestje wordt er hier naar gevraagd.
soms maken we er gewoon een aantal voor bij het avondeten. zooo lekker
 
Terug
Bovenaan Onderaan