BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer spare ribs

 
 
 

Jorizzz

Kooltjesharker
Berichten
115
Omdat ik gek ben op spare ribs, maar ze nog nooit zelf gemaakt had, werd dit mijn derde gerecht van de nieuwe bbq.
2800 gram spare ribs (baby backs) besteld bij een internetslagerij die gezien de naam zowel vlees als vis verkoopt (weet niet of ik de naam mag noemen). Dinsdagavond besteld, woensdag bezorgd. Nog gratis ook, omdat ze zo dichtbij zitten. Vlees kwam keurig verpakt en nog bevroren aan. Wel even schrikken, het waren vijf stukken, maar wel erg dunbevleesd... Nadeel van een internetslagerij, je weet van tevoren niet wat je krijgt. Goed, volgende keer haal ik ze ergens anders, voor nu ben ik er uiteraard gewoon mee aan de slag gegaan.

Na een dagje ontdooien de ribs drooggedept, in de basis rub gezet zoals Noskos hem beschrijft, die had ik toch nog van mijn moink balls. Ondertussen de BBQ op temperatuur laten komen en, omdat het toch wel hele dunne ribs waren, gegokt op een 2-1-1 bereiding. Halverwege het laatste uur ingesmeerd met sweet honey bbq saus.
Nou, ik moet zeggen, ze zagen er goed uit en waren ook waren heerlijk! Net iets minder sappig dan ik had gehoopt, dat wel, en misschien nét wat aan de zoute kant. Wellicht omdat de rub/vlees verhouding die bij dunne ribs groter is? Ze vielen (gelukkig) ook niet van het bot; ik kauw mijn vlees graag, i.p.v. het te slurpen.

Al met al een zeer geslaagde middag. Lekker relaxed, mooi weer, lekker biertje erbij, met de geur van rokend appelhout en de spare ribs. Het leven is mooi :)

IMG_7654.JPG


IMG_7655.JPG


IMG_7656.JPG


IMG_7657.JPG


IMG_7667.JPG


IMG_7668.JPG


IMG_7679.JPG


IMG_7672.JPG


IMG_7683.JPG


IMG_7686.JPG


IMG_7687.JPG


IMG_7688.JPG


IMG_7691.JPG
 
Laatst bewerkt:
Heerlijke ribs hoor. En weer wat geleerd denk ik dan :D
 
Mooi man! Wat ik de laatste jaren wel doe is rub zonder zout maken - uurtje van tevoren het vlees besprenkelen met zout, zodat het kort droog 'pekelt', dan kort voor het op de grill mikken de dry rub erop. Dan kan je makkelijker iets meer of iets minder smaakmakers toevoegen zonder dat je bang hoeft te zijn dat jet teveel zout hebt gebruikt. Ik deed in het begin dry rups de avond van tevoren/uren van tevoren erop, maar ik kan geen enkele verbetering merken t.o.v. direct voor het op de q mikken doen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan