BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer ribs

Vleeseter

Tondelzoeker
Berichten
9
Hoi allemaal,

Vandaag heb ik mijn nieuwe aankoop, de WMT 57, direct getest door twee dikbevleesde spareribs volgens de 3-2-1 methode te bereiden.

Allereerst begonnen het vel te verwijderen en een eigen rub te maken. Uiteindelijk de ribs hiermee ingesmeerd en aan de bbq begonnen.

F1256F85-43D6-42F7-9BBF-EF1351136A3F.jpeg


Het begin leek voorspoedig te gaan, de bbq ging al snel naar de 110 graden en leek hierop te stabiliseren. Meteen de ribs erop gelegd en probes geïnstalleerd. De eerste 3 uur was een heel gestoei waar ik met moeite de temperatuur onder de 120 kreeg. Zelfs een aantal keer briketten moeten verwijderen en alle ventilaties dicht moeten doen.

80488B37-CF31-4374-B59C-C7CE8451CB56.jpeg


Uiteindelijk na 3 uur toch de ribs verwijderd en ingepakt in folie met wat boter, bastardsuiker en agavesiroop. Na een uurtje uit de folie gehaald en nog laten garen op de bbq.

Hier begonnen echter de problemen. Mijn probe leek niet helemaal te werken want hij bleef een kerntemperatuur aangeven van 60 graden. Helaas heb ik geen thermapen. Uiteindelijk geprobeerd op gevoel, maar niet tevreden. Zeker nog een uur extra laten liggen (2 uur totaal). De dunste wel al geprobeerd, smaak was heerlijk, al twijfelde ik telkens of deze nou wel gaar was, wat toch het plezier er van afhaalt. De dikste ligt nog steeds erop (ondertussen in totaal 7 uur, zie foto) waarbij ik nog steeds twijfel of deze nou al goed is of niet. Of zijn de spareribs wel altijd goed na de 5 uur ongeveer op de bbq?

image.jpg


Al met al, heerlijke smaak, maar veel gestoei. Op naar de volgende.

Hebben jullie tips voor mijn volgende grillavontuur?
 
Kijk eens op YouTube bij @noskos .
Staan diverse leuke en lekkere gerechten en goed uitgelegd.
De spareribs zullen zeker gaar geweest zijn.
Temperatuur meten bij de bereiding van de spareribs doet bijna niemand.
Gewoon op tijd en gevoel.
Wel een mooie manier om je Q te leren kennen zo

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Ze zien er top uit
En kan uit eigen ervaring weet ik dat hoe vaker je het maakt
Hoe lekkerder ze worden
 
"De eerste 3 uur was een heel gestoei waar ik met moeite de temperatuur onder de 120 kreeg. Zelfs een aantal keer briketten moeten verwijderen en alle ventilaties dicht moeten doen."
Exact mijn eerste keer met ribben (of uberhaupt low & slow), ook een Weber 57. Je komt er wel.
Tips:
Snake.
Geen kernthermometer.
Bij droge bark (rub blijft zitten als je zachtjes met je nagel over de rub krabt) kan je'm al inpakken (eventueel met honing/agave, bruine/lichte basterdsuiker en boter/appelazijn/whiskey).
Na 1 uur ingepakt elk kwartier priktest (probe of sateprikker erin voelt als boter/pindakaas).
Na uitpakken insmeren met saus en rustig laten carameliseren (hij is dan al gaar, dus het gaat puur om de saus).
Of kijk de Noskos video's op youtube :)
 
Ze zien er anders lekker uit hoor.

Bij spareribs kook je meer op gevoel, niet met een kernthermometer.

En wat hierboven al genoemd is, zodra in de laatste fase een sateprikker erdoor glijd als boter dan ben je er.
 
Het gevecht heb je lekker kunnen afsluiten
Op naar de volgende keer met meer ervaring
 
Terug
Bovenaan Onderaan