BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer Pulled Pork

 
 

JasperB

Vuurmaker
Berichten
79
Goedendag beste forumleden,

Graag wil ik mijn ervaring met mijn eerste Pulled Pork vanaf de BGE met jullie delen. Tevens ook het eerste gerecht dat ik op de BGE heb bereid! Voor degene die de korte versie willen: Mijn gasten en ikzelf vonden hem erg lekker! Dus missie geslaagd! Voor degene die meer tijd hebben zal ik hieronder een iets langere beschrijving geven.

Voor deze PP heb ik een procureur van circa 2kg gebruikt. Het recept dat ik gehanteerd heb is de "wedstrijd PP" van Noskos. Om alles rustig te kunnen voorbereiden heb ik het kruiden en injecteren van de mix de avond ervoor gedaan. De zorgen over het eruit lopen van de de injectiemix werden na het lezen van verschillende reacties op dit forum bij mij weggenomen.

1.jpg


2.jpg


3.jpg


De volgende morgen heb ik de BGE met 1 aanmaak wokkel opgestookt en klaar gemaakt voor indirect. Nadat ik het vlees erop had gelegd merkte ik dat de temperatuur gestaag door bleef stijgen boven de 120gr. Pogingen om dit te temperen bleken niet te lukken en BGE hield een steady temperatuur van 141gr. Ik vermoed dat ik bij het klaar maken van de BGE voor indirect, de temperatuur toch te lang/snel heb laten oplopen. Als ik de verschillende reacties op het forum lees komt dit vaker voor en moet ik voor een volgende keer eerder de luchttoevoer knijpen. Neem ik mee voor een volgende keer! 😅 Wat ik verder las is dat de temperatuur idealiter 121gr moet zijn maar dat het belangrijkste is om de kerntemperatuur (en de max 5uur) in de gaten te houden. Dus luchttoevoer op minimaal en vertrouwen hebben op de BGE en de ervaringen zoals die hier gedeeld zijn. 🧐

Voor de geïnteresseerden een overzicht van het verloop van temperatuur:

Na 1 uur, kerntemperatuur = 35gr - rooster= 140gr
Na 2 uur, kerntemperatuur = 60gr - rooster= 140gr
Na 3 uur, kerntemperatuur = 70gr - rooster= 135gr
Na 3:45 uur, kerntemperatuur = 74gr - rooster= 134gr

20201023_132141.jpg


Vervolgens heb ik de glaze aangebracht en het vlees weer twee uur laten liggen voor een mooie bark. Na deze twee uur had de procureur een kerntemperatuur van 79gr en was de temperatuur op het rooster gezakt naar 129gr.

20201023_132314.jpg


Na het inpakken in folie bereikte de procureur de juiste garing op circa 94gr. waarmee de totaal bereidingstijd op zo'n 8,5 uur komt.

4.jpg


In de periode dat de procureur moest rusten kon ik nog snel een koolsalade in elkaar draaien en een aantal ciabattas afbakken. En dan om af te sluiten waarmee ik begon: het eindresultaat was heerlijk en ik ben dan ook best tevreden met deze eerste poging PP!

20201023_182548 kopie.jpg


IMG-20201023-WA0039.jpg


Mochten jullie nog tips and tricks hebben aan de hand van mijn ervaringen dan hou ik mij uiteraard aanbevolen! 👍

Groet,

Jasper
 
Ziet er goed uit! Die iets te hoge temperatuur zal niet heel veel afdoen aan het eindresultaat.

Daar list ik wel een broodje van! Gelukkig zojuist nog eentje uit mijn vriezer voorraad weten te trekken.

Gefeliciteerd met je knorrie 🐷 alvast
 
Ziet er lekker uit, denk dat er wel een knor aankomt, gefeliciteerd. 👌
 
Ziet er goed uit, mooie Pulled Pork.
Gefeliciteerd met je knorretje
 
Jasper, dat ziet er prima uit. Maak je over de temperatuur verschil van 10 graden vooral geen zorgen.
gefeliciteerd met je knor.
 
Mooie pork geworden
En wat naar tevredenheid van je gasten en jezelf, altijd goed dan
 
mooie run en een goed verhaal
gefeliciteerd met je knor

ik heb wel 1 tip voor je: volgende keer een paar kilo meer maken. als je toch die run doet......
en wat overblijft lekker in porties invriezen. heerlijk door de nasi, bami, etc. etc. of om weg te geven natuurlijk als je vrienden wilt maken
 
mooie run en een goed verhaal
gefeliciteerd met je knor

ik heb wel 1 tip voor je: volgende keer een paar kilo meer maken. als je toch die run doet......
en wat overblijft lekker in porties invriezen. heerlijk door de nasi, bami, etc. etc. of om weg te geven natuurlijk als je vrienden wilt maken

Goede tip! Ik lees af en toe ook berichten over het gebruiken van de overgebleven PP in kroketten etc. Dat lijkt mij ook heerlijke en een leuke uitdaging om te maken. Bedankt!
 
Goede tip! Ik lees af en toe ook berichten over het gebruiken van de overgebleven PP in kroketten etc. Dat lijkt mij ook heerlijke en een leuke uitdaging om te maken. Bedankt!
Pp moet je gewoon op voorraad hebben. Aankomend weekend gaat er hier 6 kilo op om de voorraad aan te vullen
 
Mooie run. PP ziet er goed uit. Dat moet smullen geweest zijn
Gefeliciteerd met je knorrie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan