BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer pizza

 

theDude

Kooltjesharker
Berichten
110
Zo, en dan was het vandaag tijd om de nieuwe baking steel eens deftig op de proef te stellen. Vies was hij al van in te branden, maar nu dus de eerste keer pizza erop. BBQ lekker hard gestookt tot zo'n 360 graden en dan de steel goed laten voorwarmen. Ik had trouwens gestookt op een mix van 2/3 kokosbriketten en 1/3 houtskool.
Het was mijn eerste keer pizza, dus we hadden een pizzabodem extra gekocht uit voorzorg. Deze was overbodig trouwens, want het ging van eerste keer goed. Op deze temperatuur heb ik de eerste pizza er een kleine 6 minuten laten opliggen, want net teveel was (niet verbrand, wel een hardere bodem). De tweede pizza heb ik er 4 minuten opgelegd. Het bakken zelf ging eigenlijk vlotter dan ik gedacht had, geen enkel probleem. De topping was ook mooi gaar.

Ik heb wel enkele dingetjes geleerd:
- de pizza vond ik erg goed gelukt qua technische uitvoering (alles lekker gaar en niks verbrand), enkel het deeg was niet zo geweldig. Te dik en niet luchtig genoeg. Ook vrij zwaar, en het bakte iets te hard. Het was dan ook voorgemaakte deeg uit de supermarkt. Volgende keer misschien toch eens zelf proberen of dit beter kan.
- zo'n baking steel wordt écht wel heet, en duurt lang om af te koelen. Deze warm vastnemen heb ik niet aangedurfd. Ik ben er wel erg tevreden van (zie korst onderaan, mooi gebakken vond ik toch)
- mijn BBQ controller (billows) zat ongebruikt in de ketel geplugd, maar deze is van de hitte toch gedeeltelijk beginnen smelten. De bevestigingsveer is uit metaal gemaakt, en dit zit in de ketel. Ik denk dat hierdoor de binnenwarmte tot in de billows behuizing is geraakt. Eens zien of dit een garantiegeval is, want het staat niet vermeld in de handleiding dat deze van de Q moet worden verwijderd bij hetere sessies.

Maar dus weer eens wat anders. Als iemand tips heeft voor beter deeg (waar te kopen of welk recept) altijd welkom!

nog enkele foto's:
XP2B4765s.JPG
XP2B4767s.JPG
XP2B4774s.JPG
XP2B4779s.JPG
 
Laatst bewerkt:
Gewoon ff googlen, zijn vast webshops die typo00 bloem verkopen. Zelfgemaakt is echt het beste, maar deze ziet er ook al goed uit!
 
Pizza maken op de bbq is top. Zou wel het deeg zelf maken, staan heel wat Nederlandstalige filmpjes op YouTube.


De Appie verkoopt gewoon typo 0/0

C0A78081-A08F-4502-A93B-5D6CC2E9EE48.jpeg
 
Ik zie een aantal luchtbellen in de rand en zwarte vlekjes / puntjes onder de bodem. Bovendien was je perfect bezig qua hoeveelheid topping; geen soep of plasje in het midden. Heel tevreden zijn dus, als ik jou was! Heerlijk!

Maar zeker zelf deeg maken! Ook leuk, ga je eigen desemcultuur maken en bijhouden. Altijd feest en nog lekkerder!
 
Nou was erg benieuwd en best een tevreden start zo te lezen! Overigens mooie, professioneel ogende foto's! Ik zou ook benieuwd zijn als je hem bv rond 280 zou bakken hoe het er uit komt.
Balen van je controller en hopelijk wordt het opgelost!

Verstuurd vanaf mijn CLT-L29 met Tapatalk
 
Bedankt voor de feedback hierboven! Ik ga inderdaad eens uitzoeken hoe zelf pizzadeeg te maken met de juiste bloem. Want die van de supermarkt was gewoon te zwaar (lag ook op de maag heb ik nadien gemerkt). En vooral ook hoeveel werk het is, het moet nog leuk ook blijven natuurlijk ;-)

Wat doen anderen hier op het forum eigenlijk met hun controller? Steeds op de Q laten , ook wanneer deze niet gebruikt wordt? Of elke keer eraf halen en weer monteren? Gezien het geprul met die springveer bij Billows is het niet zo makkelijk deze er telkens af te halen, vandaar dat ik die er liet opzitten.
 
pizza ziet er goed uit, maar dat kan ook niet anders met zulke mooie spulletjes
 
en goed nieuws, Thermapen UK zal de Billows onder garantie vervangen. Top service dus!
 
Das echt top ja! Hopelijk heb je hem snel binnen!

Verstuurd vanaf mijn CLT-L29 met Tapatalk
 
Ik heb ondertussen geleerd dat deeg zo simpel mogelijk moet gemaakt worden en het voornaamste - DUN. Soms kom ik bij mensen die met zo een dikke bodem zitten, en daar vind ik niets lekkers aan. Daarom dat ik ook nooit een Pizza van de Boston keten wil en ik in de VS zelden een pizza bestel tenzij ik op voorhand bij andere zie dat die bodem lekker dun is. Zoals bij Shaners in Sarasota (FL). Deze staat in de top 3 van lekkerste pizza ooit gegeten :ROFLMAO: (Maar is dan ook niet bepaald een trekpleister voor buitenlandse toeristen).
 
mooie kwaliteit foto's zeg, en mooi resultaat.
Ik zou er verschrikkelijk trots op zijn.
 
mooie kwaliteit foto's zeg, en mooi resultaat.
Ik zou er verschrikkelijk trots op zijn.
Bedankt! Het smaakte ook wel erg goed... Nu nog de deeg verbeteren.
En ja, naast bbq is fotografie ook een hobby. Alleen denk ik in het vuur vd strijd er niet altijd aan om foto's te nemen 😉
 
Bedankt! Het smaakte ook wel erg goed... Nu nog de deeg verbeteren.
En ja, naast bbq is fotografie ook een hobby. Alleen denk ik in het vuur vd strijd er niet altijd aan om foto's te nemen 😉
Met name die laatste zin is zooooooo herkenbaar !
 
Heerlijke pizza:love: ik zou foto nr 2 plaatsen bij de fotowedstrijd, Less is more 😜
 
Terug
Bovenaan Onderaan