BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer op de Masterbuilt, spareribs!

 

Rene94

Kooltjesharker
Berichten
170
Vandaag was het eindelijk zover. Mijn eerste sessie op de Masterbuilt en eveneens eerste keer L&S. Vrijdagavond ribs, rib fingers, en procureur ontvangen en gekozen om met de ribs te beginnen.

Ontvliezen ging super eenvoudig wat me erg meeviel. Was nogal bang omdat ik normaliter niet handig ben met dit soort dingen.
IMG_20201107_142041.jpg

IMG_20201107_142049.jpg

2 ribs met beide een andere rub en glaze. Eentje met noskos the spareribs en de noskos saus en de andere met blues hog run en de original saus.

Na ongeveer 3 uur roken ingepakt. Helaas is een rib in die 3 uur lichtjes aangebrand omdat ik in het begin dacht dat de kamado stabiel op 110 zat maar een uur later was dit 150. Gelukkig redelijk snel weer om de juiste temp gekregen. Ingepakt volgens noskos zij recept met boter, bruine suiker en agavesiroop.
IMG_20201107_170957.jpg

IMG_20201107_171554.jpg

Na een uurtje uitgepakt en met de 2 sausen afgelakt. Vooral het sausje van noskos leek een mooi pitje te hebben, kon het niet echt plaatsen. Op basis daarvan verder niks toegevoegd. De pit op de ribs was er echter niet, dus volgende keer ga ik hier mee spelen!
IMG_20201107_182105.jpg

Wat frietjes voor erbij en smullen maar. Erg tevreden maar genoeg ruimte voor verbetering. Heb nog 4 ribs liggen dus dat komt goed😏
IMG_20201107_185433.jpg


IMG_20201107_190332.jpg
 
En dat voor de eerste keer, netjes hoor, mooie ribbels(y)
 
Hier stond vandaag hetzelfde op het menu. En ja, ze komen ook van de MB ;)

Die van jou zien er goed uit!
 
Een heerlijk begin om de nieuwe Q in gebruik te nemen,
Ribbels zien er lekker uit.
Smekelijk 😋
 
Dank allen! Ben benieuwd wat mijn volgende recept wordt van de BBQ. Twijfel of pulled pork niet te veel van het goede is ivm de temp stabiel houden.. Even over nadenken, heb een mooie procureur liggen evenals rib fingers, meer ribs en een kippetje
 
Een Procureur vergeeft je nog wel m.b.t. temperatuur schommelingen hoor, gewoon proberen als je de tijd hebt! Bij mij moeten de eerste ribs nog op het rooster belanden...
 
Mooie reportage en een heerlijk resultaat. Toppertje.
Voor meer pit in je saus kan je wat sriracha toevoegen en mengen. Wel eerst even proeven want Is een pittig maar erg lekker sausje
 
Absoluut haha. Vooral de saus van Blues Hogs vind ik heerlijk bij ribs.
Goed om te horen en mee eens! Heb hier op het forum nog gelezen over het mengen van de original met de red Tennessee. Ga ik volgende keer proberen denk ik.
 
Mooie reportage en een heerlijk resultaat. Toppertje.
Voor meer pit in je saus kan je wat sriracha toevoegen en mengen. Wel eerst even proeven want Is een pittig maar erg lekker sausje
Dat is idd een goede en zat ik zelf ook over na te denken. Of wat pepers door de rub of Siracha door de saus. Thanks voor de tip :)
 
Mooie eerste run op de MB. Kun je de Q gelijk eens vies maken. Ribben zien er goed uit. Eigen ribs van de Q. Je zult ze niet zomaar meer bestellen in een restaurant.

Ik zou wel voor een groter drippan gaan. Als het vet van ribs of procureur op je steen valt en inbrand krijg je dat er zomaar niet van af. En dat moet je dan echt schoon stoken. Bij low en slow geen probleem. Maar als je op hoge temp indirect gaat BBQ komt er altijd een walm van af. Welke de smaak van je gerecht kan beïnvloeden.
 
Mooie eerste run op de MB. Kun je de Q gelijk eens vies maken. Ribben zien er goed uit. Eigen ribs van de Q. Je zult ze niet zomaar meer bestellen in een restaurant.

Ik zou wel voor een groter drippan gaan. Als het vet van ribs of procureur op je steen valt en inbrand krijg je dat er zomaar niet van af. En dat moet je dan echt schoon stoken. Bij low en slow geen probleem. Maar als je op hoge temp indirect gaat BBQ komt er altijd een walm van af. Welke de smaak van je gerecht kan beïnvloeden.
Dank voor je bericht en tip Bram. Ik kwam er helaas te laat achter dat het wat groter mocht. Ga nog investeren in iets wat een mooi formaat heeft en zal tot die tijd iets groters knutselen met alu folie.

Er zitten nu helaas wel al wat grote druppels op de platesetter. Hoe krijg ik dit het beste schoon? De q hoog opstoken?
 
Dank voor je bericht en tip Bram. Ik kwam er helaas te laat achter dat het wat groter mocht. Ga nog investeren in iets wat een mooi formaat heeft en zal tot die tijd iets groters knutselen met alu folie.

Er zitten nu helaas wel al wat grote druppels op de platesetter. Hoe krijg ik dit het beste schoon? De q hoog opstoken?

Even de stenen andersom leggen en een half uurtje op 250gr. Dan brand het vuil er wel vanaf. De vlekken zullen zichtbaar blijven. Maar het walmen zal dan weg zijn.

Bij de supermarkt verkopen ze vaak ovalen alu wegwerp schalen. Die passen mooi. En er komen geen liters vocht uit. Dus het hoeft geen hoge schaal te zijn.
 
Dankjewel Bram! Ik ga eens rondneuzen en zorg dat ik de volgende run alles op orde heb :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan