BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer Brisket

 

Quaak

Sprokkelaar
Berichten
45
Net nieuw hier dus voor de eerste keer dat ik een bbq sessie post. 🤟
Deze week bij de slager een stuk brisket besteld.🐮🐮🐮

Gisteravond wat vet eraf gesneden en enigszins geprobeerd te trimmen. Wat me opviel was dat er weinig vet aanzat. En er zat ook nog een vlies welke er moeizaam van af ging.

Als injectie heb ik runderbouillon gebruikt.
Voor de rub heb een mengsel gemaakt van De Fik erin 1&2 en koffie. Rookhout is de whiskey snippers van weber ingepakt in aluminiumfolie.

Vanochtend om 8 uur de brisketop op de q gelegd. Helaas staat er redelijk wat wind maar de temperatuur in de q varieert tussen de 107 & 115 gr. Schuif staat nagenoeg dicht en in de deksel 1/3 open. Zodra we 71 gr hebben bereikt zal ik hem gaan inpakken.


Wordt vervolgd!!!

8FA785F9-39B0-4F56-8C83-4E71BF18D9DF.jpeg

FF13D7F8-D807-4A8E-B193-9575FD07C5B7.jpeg

083E990C-FA54-4F21-9627-1CA41917ACC7.jpeg
F993401F-3810-4388-8EB3-A0CE4F3FB530.jpeg
DDE0D813-1E61-44CC-8ABC-7FA43B3388AA.jpeg
B73D375D-E899-4C13-98E4-B5D72D481728.jpeg
2956547A-EC86-4A58-ADEC-F191FEE58B6D.jpeg
74DEE168-D216-42F7-B8BB-46EA11F8EA02.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: Cor
Succes

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
 
Wat een wind, vanochtend was de q stabiel maar toen ik nieuwe briketten moest toevoegen kreeg ik hem niet onder de 110. Echter steeds 120 met alle schuiven dicht. Wellicht heeft een kamado hier minder last van. Wat me opviel is dat de kern opeens 68 graden was na 3 uur op de q. Toen zakte deze binnen een kwartier terug naar 58 en daarna weer 66 en toen weer terug naar 60 en daarna is hij weer rustig opgelopen. Inmiddels heb ik hem in de folie gedaan en gaan we stug verder naar de eind streep.
Wordt vervolgd!
FEA95171-9882-43FF-B3AE-46DEE9F4BE7F.jpeg
 
Gisteravond wat vet eraf gesneden en enigszins geprobeerd te trimmen. Wat me opviel was dat er weinig vet aanzat. En er zat ook nog een vlies welke er moeizaam van af ging.
Als ik bij mijn lokale slager om brisket vraag (hij heeft het op de prijslijst staan) krijg ik klapstuk. Dat bevestigt hij ook als je er naar vraagt. Mijn vermoeden op basis van bovenstaande foto's is dat dat bij jou ook is gebeurd.

Op zich is dat niet erg, klapstuk komt bijna van hetzelfde stuk, alleen het wordt anders gesneden en je hebt niet de klassieke vetlaag bovenop. De bereidingswijze en de smaak verschillen niet veel. Afhankelijk van het stuk dat je hebt gekregen zou het wel kunnen dat je door het stuk vlees heen grotere stukken vet vindt en inderdaad veel vlies. Het oogt ook vrij mager, wat dat betreft heb je er goed aan gedaan om 'm tijdig in te pakken. De kruiden en de korst zien er goed uit, ik ben benieuwd!
 
Als ik bij mijn lokale slager om brisket vraag (hij heeft het op de prijslijst staan) krijg ik klapstuk. Dat bevestigt hij ook als je er naar vraagt. Mijn vermoeden op basis van bovenstaande foto's is dat dat bij jou ook is gebeurd.

Op zich is dat niet erg, klapstuk komt bijna van hetzelfde stuk, alleen het wordt anders gesneden en je hebt niet de klassieke vetlaag bovenop. De bereidingswijze en de smaak verschillen niet veel. Afhankelijk van het stuk dat je hebt gekregen zou het wel kunnen dat je door het stuk vlees heen grotere stukken vet vindt en inderdaad veel vlies. Het oogt ook vrij mager, wat dat betreft heb je er goed aan gedaan om 'm tijdig in te pakken. De kruiden en de korst zien er goed uit, ik ben benieuwd!
Dat zou idd kunnen ik heb niet specifiek erom gevraagd. Mijn vrouw stond bij de slager en belde me op of ik wat wilde hebben dus zei ik doe maar een Brisket maar ik had me nog niet ingelezen. Maar ben benieuwd. Ik ga hem vanavond maar bij de borrel doen kinderen kunnen niet wachten. De kern zit nu nog maar op 74
image.jpg
image.jpg
 
Hij ligt er nog steeds op kern temperatuur stijgt niet verder dan 88. We zijn nu 13 uur onderweg. Ik neem aan nog ff volhouden.
 
Ik zou met een saté prikker ff checken of het vlees niet al boterzacht is.
Gaar is tie zeker en 91 graden Is niet heilig. Het zou kunnen dat ie nu al goed is
 
Hij ligt er nog steeds op kern temperatuur stijgt niet verder dan 88. We zijn nu 13 uur onderweg. Ik neem aan nog ff volhouden.
Vaak zat meegemaakt. Het gaat er vooral om dat hij een tijdje rond/boven de 90 heeft gebundeld, daar wordt het mals van. Inderdaad, testen met een prikker.
 
Ik kon het toch niet laten ik heb hem
Om 22:00 eraf gehaald. Ik had om 20:00 al een keer geprikt en om 22:00 toch wel hetzelfde gevoel. Temperatuur steeg niet en vannacht nog doorgaan zag ik niet zitten.
Het resultaat: de korst was super hier en door toch nog wel wat droog maar sommige stukken lekker mals. Ik heb er gelijk maar een borrel plankje van gemaakt uiteindelijk de helft opgegeten want we konden er niet van afblijven. Blauwe kaas erop is echt een lekker toevoeging zeker bij de wat drogere stukken.

Heb sterk het vermoeden dat dit klapstuk uit 🇳🇱 komt. Volgende ff online een fed grained bestellen.
Cijfer nu een 6,5 volgende keer gaan we voor een 8. En zal ik beter het weer in de gaten houden ivm de wind vandaag was het bijna niet te doen om de temp in de Q beneden de 110 te houden.
0A442474-32E7-4DCD-BD03-50DA125809DB.jpeg
CA6C0232-11E9-48CB-A3BE-350CE2383A77.jpeg
DC0B8783-5463-41A3-90C0-4E8305B1BD24.jpeg
315AC07F-4B06-4554-BB29-B8E16E32D4D1.jpeg
2E261BF6-45A5-4622-8336-433FC1FF13FA.jpeg
 
Geweldig wat een werk en een geduld.
Ziet er smakelijk uit.
Mag ik vragen welke rode wijn je erbij hebt genoten ?

Van de wind heb ik ook wat last gehad bij mijn PP sessie.
 
Zo je bent weer een hele ervaring rijker. Gefeliciteerd met je koetje.
 
Geweldig wat een werk en een geduld.
Ziet er smakelijk uit.
Mag ik vragen welke rode wijn je erbij hebt genoten ?

Van de wind heb ik ook wat last gehad bij mijn PP sessie.
Dankjewel, geduld wordt altijd beloond in dit geval wist ik dat dit niet een eenvoudig stuk vlees is om even te bereiden. En ja, het was natuurlijk de bedoeling om dit tijdens het avond eten te eten.. niet gelukt dus. Maar we hadden wel bijzonder borrel hapje. We hebben er rode port (Oflley Tawney) bij gedronken.
 
Lekker borrel hapje geworden al was de planning anders
Wel geleerd wat je de volgende keer anders gaat doen 👍🏻👍🏻
 
Lekkere borrel hapjes, brisket is en blijft een lastig stuk vlees mede omdat je vaak niet kan zien of je met de point of flat te maken hebt
(tenminste ik niet) soms met beide maar dat zie je dan wel weer.
Maar als het lukt is het echt smullen, i.i.g. gefeliciteerd met je koetje.
 
Gefeliciteerd met je sticker.
Brisket is best moeilijk. Maar ook erg lekker.
In plakjes op geroosterd brood met een beetje mosterd
Of in blokjes bij de borrel.
 
Mooie run. En leuk gedaan zo op de borrelplank. Ziet er een hele fijne snack uit.
gefeliciteerd met je koe
 
Terug
Bovenaan Onderaan