BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer bacon maken

 
 
 

Zaagmans

Stoker
Berichten
370
Hoi,

Bij Vuur en Rook op visite geweest en heb daar 2kg bacon meegenomen. Helaas hadden ze het niet aan 1 stuk, dus heb ik een paar kleine stukjes meegekregen.
Ik heb volgens het "Standaard" Bacon recept de droge pekel klaargemaakt en die verdeeld over alle 5 de stukken buikspek alvorens ik ze verpakt heb in aparte ziplock zakken.
Heb Prague Powder #1 gebruikt van homecuring.co.uk

Weekje later uit de ziplock en afgespoeld zodat al het zout eraf was en vervolgens op de Smokey Mountain.

Plaatjes:









Na afloop een stukje tot plakjes gesneden en nog even op de BBQ krokant gebakken.

Bacon is goed gelukt, maar is wel een tikkeltje aan de zoute kant.
Op een broodje met een eitje of door de spaghetti carbonara is deze erg lekker!
Volgende keer misschien een iets 'zoetere' pekel proberen om te zien wat voor een effect dat heeft.
Tevens wil ik de volgende keer ook een stuk buikspek aan ??n stuk hebben zodat het zoute misschien ook wat meer meevalt omdat de pekel minder oppervlakte heeft en dus het vlees misschien minder zout is?

Anyways, leuk om te doen en wordt zeker vervolgd ;-)
 
Ziet er heerlijk uit  :p
Bacon is altijd goed om op voorraad te hebben. Volgende keer kun je ook misschien proberen je vlees eerst te ontzouten voordat je gaat roken.
Zoetere varianten zoals maple cured bacon zijn ook heerlijk en minder zout (vindt ik)
 
Na het pekelen een paar uur in gewoon water maakt je bacon minder zout.
 
KaYDee zei:
Ziet er heerlijk uit  :p
Bacon is altijd goed om op voorraad te hebben. Volgende keer kun je ook misschien proberen je vlees eerst te ontzouten voordat je gaat roken.
Zoetere varianten zoals maple cured bacon zijn ook heerlijk en minder zout (vindt ik)

Ik heb het vlees eerst afgespoeld zodat al het zout er af zou zijn. Daarna heeft het nog een nachtje liggen drogen in de koelkast alvorens ik het buikspek heb gerookt.
Dank voor de maple cured bacon tip, ik ga die eens proberen. ;-)

noskos zei:
Na het pekelen een paar uur in gewoon water maakt je bacon minder zout.

Dank je, ga ik eens proberen.
 
Ik ruik het hier. Heerlijk.
Zelf een rubje maken en terughoudend zijn met zout. Ook lekker
 
Lekker hoor. Heb dit ook gemaakt voor baconday. Maar heb niks over gehouden
Leuk project. En heerlijk resultaat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan