BasBQ
Beef en Steak

Eerste Brisket met het nodige gedoe

 
 
 

m.bouwens

Kooltjesharker
Berichten
200
Gisteren ging het dan eindelijk gebeuren...ik ga een brisket maken.
Nu had ik al heel veel filmpjes gezien en kon ik op alle filmpjes de point en flat wel herkennen. Maar bij dit stuk was wel even lastig te vinden. Volgens mij komt dit doordat het een vrij lang dunner stuk is. Het is wel een whole packer van 6kg.
Met wat hulp van de forumleden toch de point kunnen herkennen. Er zat vrij veel vet op dit stuk en een vrij dikke vet ader bij de point (helaas vergeten foto van te maken).
Gisteren vroeg het vlees voorbereid met het recept van Noskos.
de95350d17fcdbc31e38a0ba6c112090.jpg


936f77082b5a9ee47d7096f0b9d157f5.jpg



ec281291c63b736ef6acee1c32f62e6d.jpg


20220106_172650.jpg


Rond 21u ging het vlees op de BBQ met wat hickory en whiskey barrel rookhout. Ik had de Flame Boss van mn maat geleend, omdat ik niet heel de nacht wakker wil blijven. Ingesteld op 120 graden en gaan.
20220106_203746.jpg


Rond 1u zat de rub goed vast op het vlees
20220107_014731.jpg

Een beetje jus er over en weer inpakken en terug op de BBQ.

20220107_014908.jpg

20220107_015740.jpg

Alarm ingesteld op de Flame Boss bij een kerntemperatuur van 92 graden en even m'n ogen dicht doen. Toen ik om 2uur naar bed ging was de kerntemperatuur 59 graden.
In de nacht nog een paar keer wakker geworden en gekeken naar de temperatuur. Alles ging prima.
Rond 8u werd ik wakker en keek weer. In eerste instantie dacht ik "dat gaat lekker", maar toen zag ik dat het iets te lekker was gegaan. De kerntemperatuur was al 99 graden!!!!
Snel naar beneden gerend en uit de BBQ gehaald. Folie open zodat het even kan uitdampen. Dit heb ik nog nooit meegemaakt!
20220107_084834.jpg

Stiekem een klein stukje geproefd en dat was niet mis. Het is wel botertje zacht geworden.
Maarja bezoek komt pas rond 17u en het is dus al klaar. Heb alles goed ingepakt en in een koelbox gestopt, maar of het dan nog om 17u warm is betwijfel ik. Ik ga nog wel Burnt Ends maken, dus dat scheelt. Dit zal ik vanavond nog posten!
 
Laatst bewerkt:
Heb je wel een whole packer gekocht of alleen de brisket (de flat).
Vind hem ook evenwijdig plat.
Op de achterkant lijkt wel of de draad dwars op de boven kant loopt .
 
Laatst bewerkt:
Als je het mij vraagt is dit alleen een flat, zonder point. Maar goed, ik ben geen expert..
 
Met de kerst een point gemaakt. Die zag er een stuk dikker uit.
 
Heb je wel een whole packer gekocht of alleen de brisket (de flat).
Vind hem ook evenwijdig plat.
Op de achterkant lijkt wel of de draad dwars op de boven kant loopt .
Er stond bij dat het een whole packer is

Verstuurd vanaf mijn SM-G998B met Tapatalk
 
Als je het mij vraagt is dit alleen een flat, zonder point. Maar goed, ik ben geen expert..
Het zou een whole packer moeten zijn. Bij het flapje zie je ook dat de draad anders loopt

Verstuurd vanaf mijn SM-G998B met Tapatalk
 
Het zou een whole packer moeten zijn. Bij het flapje zie je ook dat de draad anders loopt

Verstuurd vanaf mijn SM-G998B met Tapatalk
ik geloof dat dat stuk onder dat flapje de point is. Mij lijkt het alsof er een slager wat overijverig geweest is en die al half losgesneden heeft owel men al redelijk ijverig het vet getrimd heeft. (hoewel dat laatste niet per se slecht hoeft te zijn, liever dat men veel van het hard vet al verwijderd heeft ipv het mee te betalen). Volgens mij is hij gewoon al mooi vooraf getrimd geweest en is die opdeling tussen flat en point nu wat minder duidelijk.
 
Het zou een whole packer moeten zijn. Bij het flapje zie je ook dat de draad anders loopt

Verstuurd vanaf mijn SM-G998B met Tapatalk
Dat zag ik ook maar lijkt dat de point er wel te veel is afgesneden waardoor je niet ziet aan welke kant hij nu zit , gok zo het losse flapje het begin van point is (wat er nog van over is )
 
ik geloof dat dat stuk onder dat flapje de point is. Mij lijkt het alsof er een slager wat overijverig geweest is en die al half losgesneden heeft owel men al redelijk ijverig het vet getrimd heeft. (hoewel dat laatste niet per se slecht hoeft te zijn, liever dat men veel van het hard vet al verwijderd heeft ipv het mee te betalen). Volgens mij is hij gewoon al mooi vooraf getrimd geweest en is die opdeling tussen flat en point nu wat minder duidelijk.
Dat trimmen heb ik gedaan haha. Er zat een hele dikke ader vet

Verstuurd vanaf mijn SM-G998B met Tapatalk
 
Dat trimmen heb ik gedaan haha. Er zat een hele dikke ader vet

Verstuurd vanaf mijn SM-G998B met Tapatalk
Geef nu ook gelijk antwoord op mijn eigen vraag...daar zit dus de point. Heb gelukkig op de juiste plek een snede gemaakt om als het klaar is de draad richting van de flat te herkennen

Verstuurd vanaf mijn SM-G998B met Tapatalk
 
Op de fotoā€™s kan ik het moeilijk zien maar op de tweede foto denk ik dat wat links onder zit de point is.
De point heeft dikkere spiervezels daar zou je het ook aan moeten herkennen.
 
Op de fotoā€™s kan ik het moeilijk zien maar op de tweede foto denk ik dat wat links onder zit de point is.
De point heeft dikkere spiervezels daar zou je het ook aan moeten herkennen.
Daar zitten inderdaad dikkere vezels. Bedankt

Verstuurd vanaf mijn SM-G998B met Tapatalk
 
Gaaf om brisket te bereiden! Ik benieuwd of het eindresultaat naar je tevredenheid is! Ik wacht met smart op de burned ends :)
 
Ik zou dat best even willen proeven...
 
Ik heb er niet heel veel verstand. maar maakt het ook geen groot verschil wat voor soort koe het is kwa dikte van de vezel. Hoe oud hij is geworden. Waar hij gelopen heeft.
 
Ik heb er niet heel veel verstand. maar maakt het ook geen groot verschil wat voor soort koe het is kwa dikte van de vezel. Hoe oud hij is geworden. Waar hij gelopen heeft.
Koeien worden normaal gesproken rond dezelfde leeftijd cq gewicht geslacht. Waar het om gaat is dat de point duidelijk dikkere vezels heeft dan de point, dat is een manier om de twee uit elkaar te houden.
 
Nou we hebben vanavond lekker gegeten. De flat was helaas wat droog uitgevallen, maar de smaak was super. De point was gelukkig wel lekker mals. De burnt ends waren echt super, maar echt heerlijk. Die hebben echt alles goed gemaakt!
525f1ac9cb7ab97ba38005a0893d64d1.jpg


43360a495f439e8ae7e84f4441cbf452.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G998B met Tapatalk
 
Gefeliciteerd met je koetje (neem ik aan ) šŸ˜
 
Terug
Bovenaan Onderaan