BasBQ
Beef en Steak

Een 'Noskos' avond.

 
 

Jeffievb

Stoker
Berichten
382
Gisteravond voor de tweede keer een maaltijd gemaakt op de kamado, met allemaal recepten van Noskos.

Omdat mijn zoontje volgende week 1 jaar word, en ik dan wat BBQ snacks op tafel wil gaan zetten, besloot ik te gaan voor de volgende gerechtjes.

- Moinkballs voor bij de borrel
- Hasselback aardappels
- Mexicaanse mais
- Koreaanse krokante kipvleugels
- Suikerbroodpudding van geflambeerde rumrozijnen

Net op tijd kwamen mijn Noskos kruiden binnen met postnl. De bbq saus, die ik ook mee besteld had, was ineens niet meer leverbaar:(.

De recepten heb ik hier en daar een heel klein beetje aangepast, omdat ik vrij laat was met boodschappen en geen zin meer had om naar de toko te gaan.

Ik ben begonnen met de Moinkballs.
20200620_160030[1].jpg


Aangezien ik samen was met mijn zoontje en vriendin, heb ik niet de volle 750 gram gemaakt, maar gekozen voor 300 gram. Omdat ik wat later begonnen was, heb ik de kamado wat hoger gezet ( 160 graden ), en de temp goed in de gaten gehouden.
Na ongeveer 45 tot 60 min kwamen ze er zo uit.
20200620_171740[1].jpg


Wat een topsnack is dit ! Ze vielen goed in de smaak, vooral mijn zoontje vond ze erg lekker:p

Vervolgens verder gegaan met de aardappelen en de bijhorende kruidenboter, en tegelijkertijd de rub van de kipvleugels gemaakt en in een afsluitbare zak gedaan met maizena.

Toen de aardappels op de kamado lagen, ben ik het sausje gaan koken van de koreaanse kip. I.p.v. gochujang kruiden, ben ik voor een rode peper saus gegaan. ( smaakte best goed )

Vervolgens de kip op de bbq, en verder met het beslag voor de suikerbroodpudding en het flamberen van de rozijnen. Dit ging natuurlijk top, en heeft er voor gezorgd dat ik op 1 hand geen haren meer heb:ROFLMAO:. De aardappels om het kwartier ingesmeerd met de kruidenboter, en het laatste half uurtje de maiskolven erbij gelegd.

I.p.v. deze later in te smeren met mayo, heb ik ze ook een aantal keer ingesmeerd met de zelfgemaakte kruidenboter en afgetopt met gajunkruiden.

Na ongeveer 2 uur konden we aan tafel !!!
20200620_192137[1].jpg


20200620_192146[1].jpg


De kip kan volgende keer beter. De smaak was erg goed, maar hij heeft er iets te lang ingezeten. Dit doordat de maizena best lang nodig had om op te lossen. Goede les voor de volgende keer !

Als laatst het beslag van de pudding in de cakevormpjes gedaan, en na 30 a 35 minuten waren ook die klaar ( wel goed gelukt ).
20200620_202245[1].jpg


Na in totaal 4 uur bereidingen, was ik wel toe aan een drankje !

Kan iemand me een tip geven voor goede houtskool die ik kan gebruiken in de kamado ?

Groeten,

Jeff.
 
Ziet er heerlijk uit allemaal!

Ik gebruik kamado joe big blocks, best prijzig maar na vele verschillende te hebben geprobeerd koop ik niks anders meer.

Stinkt niet en geeft geen diesel smaakje aan je vlees.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
 
Dankjewel ! 😃 Heb er ook m'n best voor gedaan:p
Bedankt voor de tip, ik ga er eens naar kijken !
 
Mooie oefening zo voor volgende week
Visite zal niet klagen
 
Ik gebruik kamado joe bigblocks. Daar zitten soms echt gigantische stukken in. Volgens mij knetterhard want brand eigenlijk nooit op. Sommige blokken doe ik 3 sessies mee. Kost wat, heb je ook wat.
 
Dat ziet er erg goed uit. Houtskool van Dammers of houtskool.nl is een aanrader (y)
 
Mooi gekookt. Ziet er allemaal prima uit.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Mooie recepten.
Zal bij iedereen prima in de smaak zijn gevallen.
 
Dat ziet er goed uit hier ook vaak Dammers en soms wat hardere houtskool voor langer maar die wisseld wel wat


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
 
Lekkere run. Dat zal een fijn feestje worden.

Houtskool koop ik voornamelijk bij Hanos. Die gele zakken. Of dammers als ik er lokaal makkelijk aan kan komen. Die gele zaken zijn mooi voordelig. En voor mij de enige die geen guur of smaak af geven.
 
Top Bram ! Ik zag ze laatst staan bij de Hanos. Ga ik eens proberen, aangezien de dammers overal uitverkocht zijn.:cautious:
 
Ziet er prachtig uit. En dat voor de tweede maal op de kamado. Respect!!
 
Top Bram ! Ik zag ze laatst staan bij de Hanos. Ga ik eens proberen, aangezien de dammers overal uitverkocht zijn.:cautious:
Hier ook de gele zakken. Waren pas in de aanbieding gelijk voorraad ingeslagen. Heb 1 keer een zak gehad waar alleen maar klein in zat. Mailtje met foto gestuurd en kon nieuwe ophalen.
 
Hier ook de gele zakken. Waren pas in de aanbieding gelijk voorraad ingeslagen. Heb 1 keer een zak gehad waar alleen maar klein in zat. Mailtje met foto gestuurd en kon nieuwe ophalen.
Ik ben overtuigd. Bedankt voor de tip !
 
Terug
Bovenaan Onderaan