BasBQ
Beef en Steak

Drya dry age experiment.

 
 
 

Zaagmans

Stoker
Berichten
370
Hoi,

Enige tijd geleden heb ik in een drya zak een stuk ossenhaas gestopt. Er is best wat vocht uit het vlees gekomen en ik vind niet dat het vlees echt 'opdroogt' want het ligt in het vleesvocht zegmaar. Volgende week zaterdag heeft het 30 dagen in die zak gezeten. Heb de instructies van youtube filmpje gevolgd.

Tevens heb ik dinsdag een stuk ribeye in zo'n drya zak gestopt en nu zag ik zojuist dat de zak open is gegaan. Vlees is al wel iets verkleurd maar ruikt verder nog niet bedorven ofzo. Is dat nog te redden of gewoon pech en weggooien die handel?

Zoals je kunt zien heb ik er tot nu toe nog niet echt geluk mee...ben nog niet enthousiast.
Tips en tricks zijn altijd welkom (y)
 
Helaas, geen ervaring mee.
Hoe lang was de zak al open?
 
Helaas, geen ervaring mee.
Hoe lang was de zak al open?
Dinsdag vacuüm gemaakt en gesealed. Maar dat sealen is blijkbaar niet goed gegaan. Kwam er gisteren (op vrijdag)achter dus in het ergste geval 3 dagen
 
Snel sealen en 2 weken wachten. Of je het nu weggooide of over 2 weken!
dan goed kijken naar de kleur etc. Ik zou hem niet te lang doen in elk geval
 
Die van mij zag er na 35 dagen zo uit

48235FD3-36F9-41C9-A7DA-20F001CAB049.jpeg
 
Ligt hij in de gewone koelkast?
Heb je de temperatuur en de fluctuatie gemeten in de koelkast?
Hij moet zo laag mogelijk zijn, vlak boven het vriespunt.
Is de vochtafvoer van je koelkast in orde?
Wat was de slachtdatum van het vlees?
Heb je het vlees op een roostertje liggen zodat de lucht goed kan circuleren?
Lucht je de koelkast vaak genoeg?

Zo maar een paar vragen ;)
Foto's en meer details zijn wel nodig om hier iets zinnigs over te zeggen.

Bij mij is het ook een keer misgegaan, het komt best precies.

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
 
Ligt hij in de gewone koelkast?
Heb je de temperatuur en de fluctuatie gemeten in de koelkast?
Hij moet zo laag mogelijk zijn, vlak boven het vriespunt.
Is de vochtafvoer van je koelkast in orde?
Wat was de slachtdatum van het vlees?
Heb je het vlees op een roostertje liggen zodat de lucht goed kan circuleren?
Lucht je de koelkast vaak genoeg?

Zo maar een paar vragen ;)
Foto's en meer details zijn wel nodig om hier iets zinnigs over te zeggen.

Bij mij is het ook een keer misgegaan, het komt best precies.

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
Gewone koelkast (in de schuur).
Temperatuur niet gemeten, staat op 4 graden (digitaal de temperatuur in te regelen).
Koelkast is 2 jaar oud, nooit problemen gehad met vochtafvoer, dus ik denk dat dat wel goed zit. Wat zijn tekenen dat het niet goed is?
Slachdatum: 30-12-2021
Vlees ligt op een roostertje (van de ikea).
Koelkast doe ik elke dag even open om te kijken naar de voortgang. Verder zit ie dicht want is niet de 'hoofdkoelkast' want staat in de schuur.

Zal straks foto's plaatsen.
Het vlees lijkt gewoon niet op te drogen. De zak hecht zich ook niet aan het vlees.
 
Snel sealen en 2 weken wachten. Of je het nu weggooide of over 2 weken!
dan goed kijken naar de kleur etc. Ik zou hem niet te lang doen in elk geval
ja heb de zak dichtgemaakt met 2 tiewraps. Vertrouw de vacumeermachine niet meer zo goed.
(Voor normale vacumeerzakken doet ie het trouwens wel prima.)
 
Dat klinkt allemaal wel aardig prima inderdaad.
Wel zou ik de temperatuur echt lager instellen als dat kan.

Het lijkt er op dat jouw koelkast het vocht niet goed kan afvoeren. Heb je onderaan de koelkast een opvangbakje die je kan legen? Je zou eens kunnen kijken of die vol zit en of de afvoer daarnaartoe niet verstopt zit.
En ligt er verder geen vocht onderin je koelkast? Als dat wel zo is, dan is de afvoer verstopt. Bij mij zit er achterin de koelkast onderaan een gootje met in het midden een klein gaatje. Hier zou je eens in kunnen prikken met stuk ijzerdraad o.i.d.

Liggen er veel extra dingen in de koelkast?
Er zit een max. aan de hoeveelheid vocht die een koelkast kwijt kan, ik heb wel eens 6 ribeyes in 1x proberen te dry agen in een tafelmodel koelkast, dat is dus geen goed idee en toen ging het ook mis bij mij. De membraanzakken hechten niet goed en bij een paar gingen ze zelfs weer open (door al het vocht).

Zelf heb ik ook altijd 2x per dag gelucht, gewoon voor de zekerheid, even flink wapperen met de deur, maar weet niet of dat echt noodzakelijk is.
Wordt het in jouw schuur ook kouder dan 0 graden Celsius als het buiten vriest? Volgens mij helpt dat ook zeker niet om het vocht kwijt te raken, maar ook dat weet ik niet zeker.

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
 



 
Heb besloten te stoppen met het drya experiment. De ribeye begint groen uit te slaan en droogt niet op. Heb me zo goed als het kan aan de instructies gehouden maar het lijkt niet te werken.
Jammer van het vlees en de kosten die in de zakken zijn gaan zitten. Ik heb geen idee waar het mis is gegaan maar voorlopig laat ik het dry agen wel zitten.

Heb de koelkast zelfs op 2C gezet en ventilator aangezet (Liebherr dingetje) maar ook dat deed het vlees niet opdrogen.
PXL_20220206_155137072.jpg
 
Erg jammer. Stinkt het vlees ook?
Toen het bij mij mis dreigde te gaan heb ik Drya zelf nog een mailtje gestuurd, zij wezen me er op dat ik teveel vlees tegelijk wilde drogen.
Helaas bedenk ik me dat nu pas, maar je zou hun ook nog kunnen mailen om te kijken wat zij er van denken?

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
 
Jammer zeg, balen als zo’n project mis gaat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan