BasBQ
Beef en Steak

Dry January: Limoncello

Er zijn zoveel leden die Limoncello maken dat we maar eens een proeverijtje moeten gaan houden 🥳 ik wil wel in het testpanel en dan neem ik gelijk m"n zusje mee, die lust ze ook wel 😜
 
Er zijn zoveel leden die Limoncello maken dat we maar eens een proeverijtje moeten gaan houden 🥳 ik wil wel in het testpanel en dan neem ik gelijk m"n zusje mee, die lust ze ook wel 😜
Ivm dat zusje ... eerst foto's 🤣🤣🤣😇😇😇
 
Er zijn zoveel leden die Limoncello maken dat we maar eens een proeverijtje moeten gaan houden 🥳 ik wil wel in het testpanel en dan neem ik gelijk m"n zusje mee, die lust ze ook wel 😜
luchtbed en slaapzak mee denk ik 🤪
 
Dan zal ik @Jet en haar zus maar gewoon uitnodigen. De limoncello staat klaar, komt van een goed adresje 🤫.

Ps @Ewald , jij bent ook welkom hoor 🤭

20210122_212116.jpg
 
wat ontzettend origineel dit. Hierzelf nog nooit limoncello gemaakt maar het staat al erg lang op de todo lijst. Volgens mij moet ik me er maar eens aan gaan wagen! :D
 
Ik doe normaal ook altijd 2-3 weken. En als ik voel hoe hard en uitgedroogd die schillen zijn verwacht ik niet dat het tot veel meer smaak(-onttrekking) leidt als ik langer doe, maar ik ga dat gewoon eens proberen. Alles voor de wetenschap! :giggle:

Ik doe de schillen van 8 citroenen in een weckpot met 1 l alchol 96%

Hoeveel water, suiker en citroensap doe je bij die liter? Heb het vaak gemaakt met vodka, maar heb nu bij de Sligro zo'n fles 96% alcohol gehaald om het daar een keer mee te maken.
 
Hoeveel water, suiker en citroensap doe je bij die liter? Heb het vaak gemaakt met vodka, maar heb nu bij de Sligro zo'n fles 96% alcohol gehaald om het daar een keer mee te maken.

Beste @Henkie bij die alcohol doe ik alleen de schillen van 8 biologische citroenen. Ik gebruik daarvoor een Weckpot. Die schillen laat ik 2-3 weken macereren door af en toe even om te schudden. Na die periode maak ik een siroop door in 1200 ml water 600 g kristalsuiker op te lossen en even door te koken. Na het koken laten afkoelen tot lauw en dan twee eetlepels honing erbij laten oplossen. Siroop volledig laten afkoelen en dan de Weckpot met de nu helemaal droog en keihard geworden schillen over een zeef leeg gieten bij de siroop. Vaak zie je dan meteen al dat melk-achtige limoncello-effect ontstaan. Dat mengsel kun je na goed doorroeren meteen verdelen in flessen. Ik heb gemerkt dat het lekkerder wordt als je het mengsel nog een paar weken laat staan zodat de smaken goed door kunnen trekken. Als dat gelukt is leg ik een flesje in de vriezer en geniet ik van een ijskoude prachtige likeur. Proost!

PS ik pers de citroenen vaak helemaal uit en maak daar met een ander siroopje ijsjes van, of lemon curd of gewoon een hele lekkere citroen limonade(siroop) die je heerlijk kan drinken op een mooie zomerse dag... ik kan haast niet wachten!
 
Beste @Henkie bij die alcohol doe ik alleen de schillen van 8 biologische citroenen. Ik gebruik daarvoor een Weckpot. Die schillen laat ik 2-3 weken macereren door af en toe even om te schudden. Na die periode maak ik een siroop door in 1200 ml water 600 g kristalsuiker op te lossen en even door te koken. Na het koken laten afkoelen tot lauw en dan twee eetlepels honing erbij laten oplossen. Siroop volledig laten afkoelen en dan de Weckpot met de nu helemaal droog en keihard geworden schillen over een zeef leeg gieten bij de siroop. Vaak zie je dan meteen al dat melk-achtige limoncello-effect ontstaan. Dat mengsel kun je na goed doorroeren meteen verdelen in flessen. Ik heb gemerkt dat het lekkerder wordt als je het mengsel nog een paar weken laat staan zodat de smaken goed door kunnen trekken. Als dat gelukt is leg ik een flesje in de vriezer en geniet ik van een ijskoude prachtige likeur. Proost!

PS ik pers de citroenen vaak helemaal uit en maak daar met een ander siroopje ijsjes van, of lemon curd of gewoon een hele lekkere citroen limonade(siroop) die je heerlijk kan drinken op een mooie zomerse dag... ik kan haast niet wachten!

Zo, even een promo praatje voor alcoholist te worden .

Hoe minder water hoe sterker neem ik aan?
 
Beste @Henkie bij die alcohol doe ik alleen de schillen van 8 biologische citroenen. Ik gebruik daarvoor een Weckpot. Die schillen laat ik 2-3 weken macereren door af en toe even om te schudden. Na die periode maak ik een siroop door in 1200 ml water 600 g kristalsuiker op te lossen en even door te koken. Na het koken laten afkoelen tot lauw en dan twee eetlepels honing erbij laten oplossen. Siroop volledig laten afkoelen en dan de Weckpot met de nu helemaal droog en keihard geworden schillen over een zeef leeg gieten bij de siroop. Vaak zie je dan meteen al dat melk-achtige limoncello-effect ontstaan. Dat mengsel kun je na goed doorroeren meteen verdelen in flessen. Ik heb gemerkt dat het lekkerder wordt als je het mengsel nog een paar weken laat staan zodat de smaken goed door kunnen trekken. Als dat gelukt is leg ik een flesje in de vriezer en geniet ik van een ijskoude prachtige likeur. Proost!

PS ik pers de citroenen vaak helemaal uit en maak daar met een ander siroopje ijsjes van, of lemon curd of gewoon een hele lekkere citroen limonade(siroop) die je heerlijk kan drinken op een mooie zomerse dag... ik kan haast niet wachten!

Thanks!
Eerst alleen de schillen in de alcohol deed ik sowieso al, ik bedoelde vooral daarna.
Je doet er dus alleen water en suiker bij en niks van het citroensap? Heb ik voorheen altijd wel gedaan namelijk, zal eens zonder proberen dan.
Wordt het met maar 1200ml water niet te sterk?
 
sg van suiker is 1600gr/l => 600gr = 375ml
1200 + 375ml = 1575
1000ml @ 96% + 1575ml = 2575ml

96/2.575 = 37.2%

Citroensap hoort niet thuis in een limoncello, citroensap is eerder voor jenever.

Iedereen heeft een ander recept voor limoncello, ik maak hem bijvoorbeeld op 40 à 42%, laat maar 6 dagen macereren maar gebruik iets meer suiker.

Wat wel klopt is dat je de limoncello een aantal weken moet laten staan (reken op 6), dan zijn de smaken gehuwd en is de scherpe kant eraf.

Als je direct proef ga je een bitter / alcohol smaak hebben, door het matureren verdwijnt deze.
 
sg van suiker is 1600gr/l => 600gr = 375ml
1200 + 375ml = 1575
1000ml @ 96% + 1575ml = 2575ml

96/2.575 = 37.2%

Citroensap hoort niet thuis in een limoncello, citroensap is eerder voor jenever.

Iedereen heeft een ander recept voor limoncello, ik maak hem bijvoorbeeld op 40 à 42%, laat maar 6 dagen macereren maar gebruik iets meer suiker.

Wat wel klopt is dat je de limoncello een aantal weken moet laten staan (reken op 6), dan zijn de smaken gehuwd en is de scherpe kant eraf.

Als je direct proef ga je een bitter / alcohol smaak hebben, door het matureren verdwijnt deze.

Oh jee, heb ik gevloekt in de kerk met mn citroensap? :)
Zoals ik al zei, ik zal het wel zonder doen dit keer. In het recept dat ik voorheen gebruikte stond het er wel in en vond het niet per se gek smaken.

37.2% (theoretisch) valt nog wel mee inderdaad. Was even vergeten dat de suiker ook bijdraagt natuurlijk, had ik me toch moeten realiseren met mn chemische achtergrond. Te lang geleden en te lang in moleculaire biologie bezig. 😁

Dank!
 
sg van suiker is 1600gr/l => 600gr = 375ml
1200 + 375ml = 1575
1000ml @ 96% + 1575ml = 2575ml

96/2.575 = 37.2%

Dank voor dit sommetje @Stijn ik was allang op zoek naar zo'n berekening!
 
Dank voor dit sommetje @Stijn ik was allang op zoek naar zo'n berekening!
graag gedaan, als je nog hulp nodig hebt, geef maar een seintje.

Belangrijk punt is wel dat een dompelaar voor het alcoholpercentage te meten niet meer werkt vanaf je andere stoffen (zoals suiker) in je alcohol gedaan hebt.

Daarom is het belangrijk dat je altijd op voorhand je percentage weet.
 
Mag je deze verhouding aanhouden? IK bedoel : ik heb nog 200 ml alcohol van 96% liggen waar ik niets mee doe maar met 240ml (1,2 liter water :5) water en 120 gram suiker( 600 gram : 5) zou ik iets zinvols kunnen maken ? Of is dit te simpel gedacht?
graag gedaan, als je nog hulp nodig hebt, geef maar een seintje.

Belangrijk punt is wel dat een dompelaar voor het alcoholpercentage te meten niet meer werkt vanaf je andere stoffen (zoals suiker) in je alcohol gedaan hebt.

Daarom is het belangrijk dat je altijd op voorhand je percentage weet.
 
Dat kan prima, neem bijvoorbeeld een jam potje voor wat citroen schilletjes en de alcohol. Regelmatig even schudden helpt de extractie ook een handje!
 
Mag je deze verhouding aanhouden? IK bedoel : ik heb nog 200 ml alcohol van 96% liggen waar ik niets mee doe maar met 240ml (1,2 liter water :5) water en 120 gram suiker( 600 gram : 5) zou ik iets zinvols kunnen maken ? Of is dit te simpel gedacht?

deze verhoudingen kunnen zeker:

200 ml alcohol van 96° => 192ml 100%
120gr suiker => sg van 1,6 => 75ml suiker
240 ml water

In totaal heb je dus 515 ml vloeistof waarvan 192ml 100°C alcohol
Dit komt dus neer op 37,2% als eindresultaat.
 
deze verhoudingen kunnen zeker:

200 ml alcohol van 96° => 192ml 100%
120gr suiker => sg van 1,6 => 75ml suiker
240 ml water

In totaal heb je dus 515 ml vloeistof waarvan 192ml 100°C alcohol
Dit komt dus neer op 37,2% als eindresultaat.
Dit is wel het alcoholpercentage waar ik op mik. Als ik Google op alcohol meter kom ik alleen op sites waar ze die dingen verkopen waar je na het nuttigen van een alcoholische versnapering op moet blazen om te kijken of je nog mag rijden.
Dank je wel voor je berekening on je antwoord!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan