BasBQ
Beef en Steak

Dry January: Limoncello

Heel veel sterkte daarbij!
 
Volgens mij zit hier op een liter alchohol zo'n E14,- accijns, vandaar dat je vrijwel overal E30,- betaalt hier in Nederland. Af en toe heb ik het geluk dat vrienden het meenemen uit Italië.

Ik geef graag limoncello weg, maar mensen betalen er ook voor. Daar zit dan niet veel marge op. Er gaat dan al voor E6,- aan alcohol per fles limoncello in, dan nog een duur premium flesjes met twee labels, kurk, krimpcapsule, een paar Euro aan citroenschillen per flesje en dan nog wat suiker. Bij een fles alcohol uit Italië gaat de kostprijs flink naar beneden.

Deze variant van Stijn onthoud ik, lijkt me leuk om in de zomer te maken.
 
Laatst bewerkt:
Dat plankje met de glaasjes erop zou ik niet af slaan
 
Ik vind het briljant Stijn, geweldig gedaan 😄 ik hou wel van een glaasje limoncello , zeg maar wanneer ze goed gehuwd zijn, ik wil wel test persoon zijn 😜
 
Leuke manier om een drankje te maken. Ziet er allemaal heerlijk uit. Laat maar weten wanneer het huwelijk voltrokken wordt. dan offer ik me wel op als getuigen. Alcoholische dranken drinken is ook een grote hobby van me :cool:
Zal eens met m'n Broer moeten overleggen of we ook eens z'n leuk projectje kunnen starten.
 
Leuke manier om een drankje te maken. Ziet er allemaal heerlijk uit. Laat maar weten wanneer het huwelijk voltrokken wordt. dan offer ik me wel op als getuigen. Alcoholische dranken drinken is ook een grote hobby van me :cool:
Zal eens met m'n Broer moeten overleggen of we ook eens z'n leuk projectje kunnen starten.
je broer weet hier meer van ...
 
  • Leuk
Waarderingen: Bram
@Sander72 @Stijn : zomaar even een vraagje: Hoe lang laten jullie de alcohol met de citroenschillen staan "trekken"?
ben wel benieuwd hoe jullie het doen.
Bij gebrek aan die flessen alcohol heb ik wodka (niet optimaal, ik weet het) gebruikt en laat ik het 3 weken staan trekken, vervolgens nog 2 weken "huwen"

Afgelopen zomer ook voor het eerst zelf limoncello gemaakt, en wat een godendrankje is het toch. Erg leuk om te doen.
 
je broer weet hier meer van ...
Ssssst

IMG-20210106-WA0005.jpeg
 
@Sander72 @Stijn : zomaar even een vraagje: Hoe lang laten jullie de alcohol met de citroenschillen staan "trekken"?
ben wel benieuwd hoe jullie het doen.
Bij gebrek aan die flessen alcohol heb ik wodka (niet optimaal, ik weet het) gebruikt en laat ik het 3 weken staan trekken, vervolgens nog 2 weken "huwen"

Afgelopen zomer ook voor het eerst zelf limoncello gemaakt, en wat een godendrankje is het toch. Erg leuk om te doen.
Ik doe zelf drie weken in 96% alcohol. Een ander doet twee weken. Vooral veel proberen. Ik heb nu al zo'n twee jaar een vast recept. Sterk, want ik maak van die liter alcohol zo'n 2,75 liter limoncello. Maar dat is juist waar ikzelf van houd.

IMG_FE614795E1E4-1.jpeg
 
@Sander72 @Stijn : zomaar even een vraagje: Hoe lang laten jullie de alcohol met de citroenschillen staan "trekken"?
ben wel benieuwd hoe jullie het doen.
Bij gebrek aan die flessen alcohol heb ik wodka (niet optimaal, ik weet het) gebruikt en laat ik het 3 weken staan trekken, vervolgens nog 2 weken "huwen"

Afgelopen zomer ook voor het eerst zelf limoncello gemaakt, en wat een godendrankje is het toch. Erg leuk om te doen.
Ik doe zelf drie weken in 96% alcohol. Een ander doet twee weken. Vooral veel proberen. Ik heb nu al zo'n twee jaar een vast recept. Sterk, want ik maak van die liter alcohol zo'n 2,75 liter limoncello. Maar dat is juist waar ikzelf van houd.

ik laat zelf maar 5 dagen macereren.

Als je @jokop volgt zit je aan +/- 35%, ikzelf mik net iets hoger en ga voor 40 à 42%
 
@Sander72 @Stijn : zomaar even een vraagje: Hoe lang laten jullie de alcohol met de citroenschillen staan "trekken"?
ben wel benieuwd hoe jullie het doen.
Ik hou minimaal 14 dagen aan. Ik las dat ooit in een recept dat me heel goed beviel. Ik heb ook wel wat rondjes rond de velden gedaan en ook gehoord van 6 weken macereren. Het is bij mij ook vaak een kwestie van hoeveel tijd ik heb. Ik vind het leuk om voor een catering alles zelf te maken en bij het dessert een glaasje uit te delen, soms zie ik zo'n klus niet echt aan komen en moet je soms een beetje schipperen. Maar ik heb nu bijvoorbeeld een weckpot met schillen en alcohol staan die al 3 weken staat. Ik heb geen haast en wil deze langer laten staan (je snapt dat het vooruitzicht voor catering-klussen niet zo leeft op dit moment).

Dat vind ik trouwens zo leuk aan zelf maken. Dat je kunt spelen en variëren. Ik las bijvoorbeeld op verschillende sites en bij aloude Italiaanse recepten dat je er goed op moet letten om de schil zo dun mogelijk te houden en alle stukjes wit moet wegsnijden van de schil... ik vind dat best heel bewerkelijk en deed dat eens niet. Dat geeft inderdaad een bittertje mee, maar laat ik dat in combinatie met het zoet en zuur en fris van de citroen nu juist zo zalig vinden! Zelfde als het gaat om suiker. Ik gebruik 600 g per 1200 ml siroop (en een goeie lepel honing) maar het kan ook met 800 g en dan wordt 'ie dus zoeter en stroperiger. Maar als je daar van houdt... maak het!

Ik gebruik wel echt graag biologische citroenen (zonder waslaagje) omdat een veel mooier schoon resultaat geeft.

Bij gebrek aan die flessen alcohol heb ik wodka (niet optimaal, ik weet het) gebruikt
Ik heb ook wel eens met wodka of jonge jenever gewerkt. Ik mis wel echt de extractie-kracht die pure alcohol wel heeft. Je haalt gewoon meer smaak en etherische oliën uit de schil met meer alcohol. Is echt lekkerder.

Man, vroeger op school bij levensmiddelen technologie stonden we zelf alcohol te destilleren in kolommen... wat was dat geweldig zeg. Toen maakte we alles ècht helemaal zelf!
 
Man, vroeger op school bij levensmiddelen technologie stonden we zelf alcohol te destilleren in kolommen... wat was dat geweldig zeg. Toen maakte we alles ècht helemaal zelf!

waarom denk je dat ik alcohol van 93 à 94% gebruik :D

wel bizar dat jij tot 6 weken laat? hoeveel citroenen gebruik jij dan?
ik doe 6 citroenen op 1l voor 5 dagen <=> 42 dagen is bijna 10 keer zo lang.
 
Ik doe normaal ook altijd 2-3 weken. En als ik voel hoe hard en uitgedroogd die schillen zijn verwacht ik niet dat het tot veel meer smaak(-onttrekking) leidt als ik langer doe, maar ik ga dat gewoon eens proberen. Alles voor de wetenschap! :giggle:

Ik doe de schillen van 8 citroenen in een weckpot met 1 l alchol 96%
 
Allen dank voor de reacties. Als ik het zo lees zit ik op de goede weg, alleen dat alcohol......
Had mezelf afgelopen zomer al voorgenomen eens in België te gaan kijken voor een paar flessen alcohol.

@Sander72 : Hier ook inderdaad biologische citroenen. Wel eens met "gewone" gedaan, maar dan is het toch minder.
Ook wel eens gelezen dat je de citroenen moet rollen/masseren voor het schillen om zo de olien te stimuleren.
Verder rasp ik de schil om het witte en daarmee het bittere te vermijden.

Het punt is dat de limoncello die ik gemaakt had niet dat melkachtige had. Ik vroeg me af of dat te maken heeft met de tijd macereren, maar ogenschijnlijk heeft het meer te maken met het percentage alcohol waarin je de schil doet.
De smaak was overigens wel heerlijk 😋
Man man man, ik heb nu zoooo veeeeel zin in een glaasje
 
Ik krijg er ook al tamelijk wat dorst van...

Ook wel eens gelezen dat je de citroenen moet rollen/masseren voor het schillen om zo de olien te stimuleren.
Nee, juist niet! Die oliën wil je niet op je hand of je aanrecht hebben, die wil je juist in je alcohol stoppen!
 
Had mezelf afgelopen zomer al voorgenomen eens in België te gaan kijken voor een paar flessen alcohol.

Is die dan niet te verkrijgen in Nederland?
In Belgie is die belachelijk duur hoor, bijna 45€, als ik dan de prijzen in Luxemburg zie of Italie hoor...
 
Ik krijg er ook al tamelijk wat dorst van...


Nee, juist niet! Die oliën wil je niet op je hand of je aanrecht hebben, die wil je juist in je alcohol stoppen!
hmmm. zo nog nooit gezien eigenlijk.
gaan we onthouden

Is die dan niet te verkrijgen in Nederland?
In Belgie is die belachelijk duur hoor, bijna 45€, als ik dan de prijzen in Luxemburg zie of Italie hoor...
nope. althans niet dat ik weet

das best aan de prijs inderdaad. Maar luxemburg (en italie) is weer net iets te ver. Belgische grens is maar een half uurtje....
 
nope. althans niet dat ik weet

das best aan de prijs inderdaad. Maar luxemburg (en italie) is weer net iets te ver. Belgische grens is maar een half uurtje....
Alcohol 96% kun je gewoon in Nederland kopen hoor. Sligro heeft het voor €28 exc. Maar je lokale slijter kan het ook bestellen of heeft het op voorraad. Allemaal ongeveer €30,-
waarom denk je dat ik alcohol van 93 à 94% gebruik :D

wel bizar dat jij tot 6 weken laat? hoeveel citroenen gebruik jij dan?
ik doe 6 citroenen op 1l voor 5 dagen <=> 42 dagen is bijna 10 keer zo lang.

Ik laat zelf van 12 biologische citroenen de schil drie weken marcheren. Volgens mij is dat altijd rond de 160 gram schil.
 
Terug
Bovenaan Onderaan