BasBQ
Beef en Steak

Drank

Stijn

Gemarineerd
Naar aanleiding van dit topic dat op het einde meer over drank gaat dan wat anders, hier mijn volgende projectje.

Onze 2 appelbomen hadden weer een mooie opbrengst.

1693216122954.png

Ongeveer 26Kg, maar wat moet je met zoveel appelen?
Appelmoes, pfff die van 2019 zijn we nog aan het opeten.
Enige goede antwoord is dus, appelsap, maarja dat oxideert direct dus smakelijk is het ook niet.
15 liter, dan nog wat extra suiker toegevoegd die opgelost is in water.
Kom ik uiteindelijk aan een 20 liter.

Een mooie SG van 1110
1693216057272.png

Nog wat gist toegevoegd en in theorie zou ik maximaal op 14% alcohol kunnen uitkomen.
Paar weekjes wachten tot het gepruttel stopt en dan door de alambiek jagen.

Leuk Projectje Stijn!
Ik benieuwd naar het eindresultaat!

Welk type gist heb je gebruikt?
Ik was eigenlijk oorspronkelijk van zin om met pecto-enzym en cider gist te werken maar de gekozen varianten waren pas beschikbaar vanaf half september.

Daarom de sapcentrifuge boven gehaald en niet met enzymen gewerkt.
Gist heb ik gewoon broodgist (Bruggeman) gebruikt, heb die in het verleden ook al gebruikt voor birdwatch (neutrale alcohol).
We zien wel wat het geeft.

Volgend jaar iets vroeger kijken om de enzymen en gist te bestellen.

Een glaasje obstler is nooit weg.

Ik ga binnenkort ook een berg appelen persen en vergisten.
Ik ga een gist bestellen bij stookwinkel.

Je kan een deel marceren met houtsnippers en walnootdoppen. Maakt een goede calvados

Je kan een deel marceren met houtsnippers en walnootdoppen. Maakt een goede calvados
Calvados (of in Bretagne Lambik) wordt het na het destilleren ofwel zo gedronken of op eiken houten vaten getrokken .

Daarom heb ik rookchuncks van eiken houten vaten gekocht en ga zo een paar chunks in mijn drank gooien.
de dop ook een paar weken open laten zodat 'the angels part' kan ontsnappen.

Tijdje sous vide warmhouden versnelt dat proces.
en er nog een bruissteentje met een aquariumpomp erin zou het nog extra helpen.

Mijn ervaring daarentegen is dat de kwaliteit er niet op voorruit gaat dus daarom doe ik dat niet meer.

Gisteren was het zo ver...
Gist had zijn wel gedaan.
IMG_20230917_110308.jpg

Resultaat 3liter -65%
Eikenvatten chunks erin
IMG_20230917_105210.jpg

Kaasdoek erop zodat "the angels part" weg kan.
IMG_20230917_105448.jpg

Nu het moeilijkste, jaartje of meer geduld hebben.

Een jaartje wachten Stijn ……. Ik vind het al moeilijk als ik 12 weken moet wachten op mun zelf gebrouwen bier😅
ver weg zetten dat het uit je gedachten gaat, das hier bij mij de beste oplossing gebleken.
een andere oplossing die ik ook wel durf gebruiken is MEER.
gewoon meer maken, zo veel maken dat je het niet op krijgt en geregeld maken, dan heb je altijd genoeg voorraad :cool:

Ik heb dus met mijn eerste rum de fout gemaakt om het hout er te lang in te laten zitten…

Proef wel af en toe ff, als dat hout er te lang in zit wordt het heel erg wrang en veeeel te overheersend

ver weg zetten dat het uit je gedachten gaat, das hier bij mij de beste oplossing gebleken.
een andere oplossing die ik ook wel durf gebruiken is MEER.
gewoon meer maken, zo veel maken dat je het niet op krijgt en geregeld maken, dan heb je altijd genoeg voorraad :cool:
Haha das een mooie optie Stijn ! Alleen Denk ik dat ze me afschieten thuis als ik nog meer ga brouwen 😅

Mooi project, lijkt me ook gaaf om te doen.

Terug
Bovenaan Onderaan