BasBQ
Beef en Steak

DIY: Vragen bouw UDS

 
 
 

IvdB

Sprokkelaar
Berichten
39
Goedemorgen,

Na enige tijd me verdiept te hebben in het bouwen van een UDS, deze week begonnen met de voorbereidingen.
Ik heb via via een 200 liter drum weten te regelen.
De buitenkant heb ik geschuurd en is al mooi schoon, echter zit er op de binnenkant ook een coating laagje.
Omdat dit met de schuurmachine lastiger te bewerken is, zit ik er aan te denken om de drum uit te branden.
Is dit verstandig of hebben jullie andere tips?

De buitenkant wordt voorzien van een hittebestendige spuitlak, is dit voor de binnenkant ook aan te raden?
Ik heb hier en daar ook gelezen dat Crisco wordt gebruikt. Maar wordt dit op de schone binnenkant gesmeerd of op de hittebestendige lak?

Tevens loop ik nog met de vraag rond of een heat deflector nodig is.
De UDS zal voornamelijk worden gebruikt om spareribs en andere grote stukken vlees te bereiden op de Low & Slow methode.
In de UDS heb ik op de bodem een rooster geplaatst die op pootjes staat.
Bovenin de UDS hangen een 2-tal grillrooster.

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen met bovenstaande vragen.
Binnenkort zal ik de bouw ook hier op het forum plaatsen.
Alvast bedankt.
 
Hallo,

ik heb die van mij alleen uitgebrand en smeer hem af en toe in met zonnebloem olie, om te voorkomen dat hij eventueel gaat roesten en dan krijg je de roet er makkelijker af.

Ik heb er geen heat deflector in. Over het algemeen is de afstand van je kolen tot aan je rooster genoeg. Gebruik hem nu 2 jaar en eigenlijk nooit problemen ondervonden van het niet hebben van een deflector.. Laat ik het anders zeggen, ik heb nog nooit iemand horen klagen over de spareribs :D..

Heb er zelf 1 rooster in hangen en de mogelijkheid om de hoogte aan te passen, al moet ik eerlijk zeggen dat heb ik nog nooit gedaan.

Waar je even op moet letten is de lucht toevoer.. Ik ben zelf begonnen met 2x 22mm aan beide kanten, later nog 3 toegevoegd omdat ik merkte dat de temp aardig terug kan zakken.

Hopelijk heb je hier iets aan.

Gr,
 
Hallo,

ik heb die van mij alleen uitgebrand en smeer hem af en toe in met zonnebloem olie, om te voorkomen dat hij eventueel gaat roesten en dan krijg je de roet er makkelijker af.

Ik heb er geen heat deflector in. Over het algemeen is de afstand van je kolen tot aan je rooster genoeg. Gebruik hem nu 2 jaar en eigenlijk nooit problemen ondervonden van het niet hebben van een deflector.. Laat ik het anders zeggen, ik heb nog nooit iemand horen klagen over de spareribs :D..

Heb er zelf 1 rooster in hangen en de mogelijkheid om de hoogte aan te passen, al moet ik eerlijk zeggen dat heb ik nog nooit gedaan.

Waar je even op moet letten is de lucht toevoer.. Ik ben zelf begonnen met 2x 22mm aan beide kanten, later nog 3 toegevoegd omdat ik merkte dat de temp aardig terug kan zakken.

Hopelijk heb je hier iets aan.

Gr,

Hallo Dobey,

Bedankt voor je reactie. Ik ben van plan om twee ‘grill’roosters te gaan plaatsen. Ik heb echter voor de zekerheid een bbq van 36cm gekocht bij de Action. Deze kan ik eventueel wel als hitteschild/druippan gebruiken. Ik heb in de UDS een railsysteem gemaakt zodat ik gemakkelijk mijn roosterhoogte kan aanpassen. Hoeveel cm heb jij je rooster onder de bovenrand van de UDS?

Voor de luchtinlaat heb ik 3x28mm tot mijn beschikking die ik voorzie van een regelkraan. Ik hoop dat dat voldoende is.
 
Ik heb hem nu zo ongeveer 15 cm vanaf de boven rand, en dan nog de mogelijkheid tot 5cm omhoog en 5cm naar beneden.

Wat ik al aangaf, ik heb in die 2 jaar tijd nog nooit een hitteschild of deflector nodig gehad. Als druippan zou je het ook af kunnen met een stalen bakje wat je onder je vlees kan hangen. Met bijvoorbeeld haken voor aan het rooster.

Ik gebruik zelf meestal alu folie, die vouw ik dan om tot een bakje en zet ik onder in.. Gewoon paar lagen, werkt eigenlijk altijd wel goed. En ach alles wat er langs lekt maak ik naderhand schoon.. Warm water, beetje dreft en een pannen spons.. Droog maken en weer invetten met ZB olie voor de volgende ronde.
 
De binnenkant van mijn UDS heb ik met hittebestendige verf gedaan.
Verder bouten op verschillende hoogtes aan gebracht om meerdere roosters te kunnen plaatsen (meer plek voor vlees 😁)
Ook handig als je een hoge kip of kalkoen hebt, dan past die altijd.
Heat deflector gebruik ik niet, onderin heb ik een kolenmand staan is uitneembaar is, met daaronder een schaal om het as op te vangen.

9688BD88-E050-4A3B-8D85-6DC09214675F.jpeg
39CD50D6-D0FE-4297-BB21-73D520AB2BC9.jpeg
7A70592F-5D35-4DA6-AFE9-D0202A5B915B.jpeg
 
Terug
Bovenaan Onderaan