BasBQ
Beef en Steak

DIY UDS or not?

Als zomerprojectje zou ik graag een UDS maken.
Tot zover mijn goede voornemens.
Ik moet echter realistisch zijn, ik ben 0,0% handig en heb ook niks van materiaal. Los van dat wil ik dat mijn eerste poging direct een degelijke UDS zou opleveren.
Waarom zou ik, los van de charme van een DIY-smoker, niet gewoon kiezen voor een model als dit?
https://www.huisentuinwinkel.nl/uds-bbq-smoker-type-3.html
 
Tja.... een UDS maak je omdat je het leuk vind en omdat je op die manier een niet al te dure smoker hebt...
door deze te kopen gaat dat beide eigenlijk niet op :)

Maar ik denk dat het een goed alternatief is :)
 
Tja, ik ben ook niet heel handig. Maar toch een UDS gebouwd, met behulp van voorbeelden op deze site. Het viel mij uiteindelijk wel mee, en je krijgt leuke reacties.
 
Fideley zei:
Als zomerprojectje zou ik graag een UDS maken.
Tot zover mijn goede voornemens.
Ik moet echter realistisch zijn, ik ben 0,0% handig en heb ook niks van materiaal. Los van dat wil ik dat mijn eerste poging direct een degelijke UDS zou opleveren.
Waarom zou ik, los van de charme van een DIY-smoker, niet gewoon kiezen voor een model als dit?
https://www.huisentuinwinkel.nl/uds-bbq-smoker-type-3.html


Als je echt niet zo handig bent en niet overweg kunt met de boor, zaag en schroefwerk zou ik me er niet aan wagen.
Dat voorkomt teleurstelling  en het scheelt uiteindelijk in de portemonnee :(
Dan is de tweede optie die je aangeeft verstandiger, er is veel te koop op dat gebied.
Of overweeg de aanschaf van een kogelsmoker, kan je ook veel plezier aan beleven.
 
ik heb een kant en klare uds te koop staan deze is ingebouw in een meubel.
kijk even op marktplaats of iets is voor jou?
als je meer fotos wilt zien kan ik die wel op sturen.
https://link.marktplaats.nl/m1182366890
 
vogels zei:
Tja.... een UDS maak je omdat je het leuk vind en omdat je op die manier een niet al te dure smoker hebt...
door deze te kopen gaat dat beide eigenlijk niet op :)

Maar ik denk dat het een goed alternatief is :)
+1.

De genoemde is een mooie, en je weet zeker dat deze ook werkt  :)
 
Kijk ook eens naar de Pit Barrel Cooker (sinds kort ook in NL verkrijgbaar oa bij vuur en rook) is een UDS variant die ik zeker kan aanraden.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

 
vogels zei:
Tja.... een UDS maak je omdat je het leuk vind en omdat je op die manier een niet al te dure smoker hebt...
door deze te kopen gaat dat beide eigenlijk niet op :)

Maar ik denk dat het een goed alternatief is :)

Ik ga het er toch op wagen om bovenstaande reden, wie niet waagt niet wint en als het echt zwaar tegenslaat kan ik nog altijd een smoker kopen.
Kan je al het materiaal gewoon vinden in de doe-het-zelf? Of bestellen jullie ook veel online (en waar)?
 
Als je gaat zelfbouwen moet je ook eens kijken naar het setje van big poppa smokers
Ben je in een keer klaar en je hebt gelijk een super mooie uds (er zit zelfs een stappenboor bij)
Is trouwens te krijgen bij vuur&rook
 
Fideley zei:
Ik ga het er toch op wagen om bovenstaande reden, wie niet waagt niet wint en als het echt zwaar tegenslaat kan ik nog altijd een smoker kopen.
Kan je al het materiaal gewoon vinden in de doe-het-zelf? Of bestellen jullie ook veel online (en waar)?
Ik zou iig de kolenmand bestellen bij huisentuinwinkel, en als je het deksel van het vat gaat gebruiken, ook een schoorsteen.
Uit ervaringen hier op het forum blijken dit vaak de onderdelen waardoor de UDS niet goed werkt, kolenmand waarin de kolen verstikken omdat er te weinig zuurstof bij kan en te kleine uitlaten.

Kogelkranen en messing puntstukken zijn ook bij de bouwmarkt te vinden

Succes!
 
Ceriel zei:
Fideley zei:
Ik ga het er toch op wagen om bovenstaande reden, wie niet waagt niet wint en als het echt zwaar tegenslaat kan ik nog altijd een smoker kopen.
Kan je al het materiaal gewoon vinden in de doe-het-zelf? Of bestellen jullie ook veel online (en waar)?
Ik zou iig de kolenmand bestellen bij huisentuinwinkel, en als je het deksel van het vat gaat gebruiken, ook een schoorsteen.
Uit ervaringen hier op het forum blijken dit vaak de onderdelen waardoor de UDS niet goed werkt, kolenmand waarin de kolen verstikken omdat er te weinig zuurstof bij kan en te kleine uitlaten.

Kogelkranen en messing puntstukken zijn ook bij de bouwmarkt te vinden

Succes!

Bedankt voor het advies. Kolenmandje dacht ik hier sowieso te bestellen en misschien het vat zelf ook (aangezien ik dan zeker ben dat het helemaal proper is binnenin).
Had al een idee in mijn hoofd waarmee ik zonder schoorsteen zou werken, maar misschien moet ik dat dan toch nog even herbekijken.
 
Als kolenmand maak ik gebruik van een RVS vergiet van de IKEA: http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/90011829/
Met de stappenboor die ik toch nodig had voor het maken van de gaten voor de kogelkranen heb ik wat grotere gaten in de RVS vergiet gemaakt, 4 aan de onderkant en een stuk of 8 nog in de zijkant. Deze RVS vergiet heb ik op een verhoging staan, zodat de zuurstof er goed onder kan komen.
De UDS werkt prima bij een temp van 120 graden, hoger heb ik niet geprobeerd ivm de verf aan de buitenkant, die is niet hittebestendig. En voor het high&fast deel gebruik ik mijn kamado.
 
Jowi zei:
Als kolenmand maak ik gebruik van een RVS vergiet van de IKEA: http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/90011829/
Met de stappenboor die ik toch nodig had voor het maken van de gaten voor de kogelkranen heb ik wat grotere gaten in de RVS vergiet gemaakt, 4 aan de onderkant en een stuk of 8 nog in de zijkant. Deze RVS vergiet heb ik op een verhoging staan, zodat de zuurstof er goed onder kan komen.
De UDS werkt prima bij een temp van 120 graden, hoger heb ik niet geprobeerd ivm de verf aan de buitenkant, die is niet hittebestendig. En voor het high&fast deel gebruik ik mijn kamado.

Da's wel een goeie tip! Hoe groot heb je de gaten gemaakt? en hoe hoog heb je het vergiet verhoogd in het vat?
 
De gaten zijn volgens mij 20 mm, misschien iets groter. Ik heb de vergiet op een houder voor een vuurkorf staan, ik schat dat hij 25cm van de grond staat. Maar zoveel is niet nodig, het gaat erom dat de vuurkorf boven de lucht inlaten zit.
 

Pitvuurtje

Tondelzoeker
Berichten
3
Als je gaat zelfbouwen moet je ook eens kijken naar het setje van big poppa smokers
Ben je in een keer klaar en je hebt gelijk een super mooie uds (er zit zelfs een stappenboor bij)
Is trouwens te krijgen bij vuur&rook
Voor aardig wat geld. Ik heb de mijne gemaakt voor de helft. En in n middagje was k klaar
 
Terug
Bovenaan Onderaan