BasBQ
Beef en Steak

De kerst eend.

 
 
 

Hans

BBQ Junkie
Berichten
5.554
Hallo mede pyromanen. ;)
Toen wij laatst bij de Lidl onze wekelijkse boodschapjes haalden lagen er in het vriesvak (vaak goed voorzien) o.a. een paar hele eenden van ? 3,2 kg (flinke jongens).
Eigenlijk voor de grap zei ik tegen Nelly "leuk voor op de BBQ" (schot voor open doel) Ja, leuk met de kerst.
Dus eend in de kar.
Nou had ik nog nooit zo'n beest gerookt dus aan de slag om eens uit te zoeken hoe dat allemaal moest.
Hier en daar eens vragen, eens op YouTube kijken maar zoveel verschillende manieren gezien en gelezen met de daarbij horende commentaren dat ik door de bomen het bos niet meer zag.
Uiteindelijk terecht gekomen bij de hr. Steven Raichlen een boekje wat ik zelf op de plank had liggen.
Een eenvoudig recept (kan ook het minst mis mee gaan :) ).
Eigenlijk gewoon een grote kip met een paar dingetjes waar je extra op moet letten, o.a. voldoende gaatjes in z'n
velletje  om het vet af te voeren (want er komt heel wat vet uit).
Daags voor kerst de voorbereiding in de marinade

eerst "even" ontdooien , had langer nodig dan gedacht (wat een klomp ijs)
Dus in't water



Dan het schoonmaken (kwam best nog wel wat troep uit plus veel overtollig vet






Eerste kerstdag vaak bij de familie gezellig, even bij kletsen lekker eten hapje, drankje en zo ook dit jaar dus.
Kwam ook goed uit want we hadden nog een eend die gerookt moest worden en kon daar gebruik maken van een
Broil King KEG 4000 onder een afdak. (thuis had ik in de regen gestaan want natuurlijk regende het) :(




Dus de KEG op stoom gebracht 160 gr.C en Donald erop.



Wat is het toch een fijne BBQ om mee te werken zeer stabiele temperatuur o.a. ook door de heater meter van Nosmo
Maar eigenlijk heeft ie dat helemaal niet nodig maar wel handig om dat vanuit je stoel te kunnen regelen :D

Dus 2? uur later konden we de eend nog even inpakken en laten rusten in de aluminium folie.
Z'n velletje was wat donker geworden, ik denk door de ruime hoeveelheid honing die ik in de marinade heb gebruikt.



Maar het vlees was heerlijk, we hebben er flink van gesnoept.



En aan het karkas zat nog het nodige voor in de vriezer want 3,5 kg eend is best veel  :)

Leuk dat jullie meekeken.

Grts,  Hans.



 
BensBQ zei:
ik vind dat die eend een top kleurtje heeft :) lekker Hans!

Dank je Ben, heel leuk en lekker om te doen.
 
Dat ziet er lekker uit Hans had ik wel gelust
Mijn vrouw is nog niet zo van eend een keer eend gehad in een restaurant deze was niet te vreten dat sindsdien geen eend
Maar als ik dit zie
 
Dankje Piet, als je hem zelf maakt kan je best veel aan de smaak doen
natuurlijk. ;)
 
Hans, die Eend ziet er schitterend uit, het water loopt me in de mond.
Ik geloof bijna niet dat dit je eerste keer eend is die je maakt op de BBQ.
En zo donker zien ze er bij Nam Kee ook uit, dus perfect.
 
Zo Hans, kom maar ff binnen met die eend!!!
Dat ziet er fantastisch uit, zeker als kerstmaal.
Wij eten hier regelmatig een eendenborstje omdat het zo vreselijk lekker is, dus dit moet ook fantastisch gesmaakt hebben.

Hartelijk dank voor het uitbreiden van mijn ToDo lijstje  ;)  Deze gaan we zeker eens maken.

PS
forse eend hoor. weet je zeker dat het geen flamingo was of zo?  :))
 
Ziet er goed uit Hans. Bedankt voor het delen
 
Hij/zij was ergggggg smakelijk .
En had een lekker beetje rook gehad :)
d4bf8419e0cb20f421c103fadfd6b52b.jpg
aa01d1f3bb3a181de6a7ecfadfd5ad2f.jpg
 
Ridevi71 zei:
Zo Hans, kom maar ff binnen met die eend!!!
Dat ziet er fantastisch uit, zeker als kerstmaal.o
Wij eten hier regelmatig een eendenborstje omdat het zo vreselijk lekker is, dus dit moet ook fantastisch gesmaakt hebben.

Hartelijk dank voor het uitbreiden van mijn ToDo lijstje  ;)  Deze gaan we zeker eens maken.

PS
forse eend hoor. weet je zeker dat het geen flamingo was of zo?  :))

Tja, ook even de twijfels maar er stond echt eend op de verpakking daar zijn we dan maar vanuit gegaan. :D
 
Lijkt me een prima maaltje! ;)
 
@ drdre.
Mooie foto's, dank voor het delen. (Beetje wazig)  :D
Zat nog voor twee keer aan het geraamte ook .
'T was erg leuk om te doen ;)
 
Ewald zei:
Hans, die Eend ziet er schitterend uit, het water loopt me in de mond.
Ik geloof bijna niet dat dit je eerste keer eend is die je maakt op de BBQ.
En zo donker zien ze er bij Nam Kee ook uit, dus perfect.

Ech wel :D,  goede handleiding van Steven Raichlen hielp wel. ;)
 
WAUW dat is een schitterende eend geworden :x mijn complimenten Hans, dat zal zeker gesmaakt hebben, eend is zo lekker. Vraagje wat heb je met het karkas gedaan, toch niet weggegooid toch?
 
Jet zei:
WAUW dat is een schitterende eend geworden :x mijn complimenten Hans, dat zal zeker gesmaakt hebben, eend is zo lekker. Vraagje wat heb je met het karkas gedaan, toch niet weggegooid toch?l

Dank je wel Jet, 't was ook een heel lekker stuk vlees maar het karkas licht i.d.d. in de kliko :(
Had ik het nog kunnen gebruiken misschien?
Soep van maken o.i.d.?
Toch een stukje onervarenhdeid :blush:
Maar al doende leren we en bij de volgende kunnen we daar wellicht dan  wel wat mee want hij blijft op het lijstje.
 
Karkas in de kliko :(( zo zonde Hans, daar had je een heerlijke bouillon van kunnen trekken voor een subliem soepje of een heerlijke basis voor saus ;) maar gelukkig ben je nooit te oud om te leren :D ;)
 
Jet zei:
Karkas in de kliko :(( zo zonde Hans, daar had je een heerlijke bouillon van kunnen trekken voor een subliem soepje of een heerlijke basis voor saus ;) maar gelukkig ben je nooit te oud om te leren :D ;)
En zo is het Jet, we leren iedere keer bij. ;)
 
Goed bezig Hans.
Die eend ziet er top uit. Super kleur ook
En hoe beviel het kamado BBQen?
Je hebt iig goed gegeten. En nog een 2e keer lekker na kunnen genieten. Top
 
Bram zei:
Goed bezig Hans.
Die eend ziet er top uit. Super kleur ook
En hoe beviel het kamado BBQen?
Je hebt iig goed gegeten. En nog een 2e keer lekker na kunnen genieten.
Top

Tja Bram wat zal ik zeggen, met kamado bbq-en op zich  is natuurlijk niets mis en met al die electronica die we er aan gaan hangen om vanuit je luie stoel te kunnen sturen ook niet.
Het maakt het allemaal wat gemakkelijker da's zeker waar.
Maar waar ik het niet mee eens ben is dat men denkt dat je dat spul beslist nodig hebt om iets lekkers op tafel te kunnen zetten en dat je hier dus ook beter mee kan bbq-en.
Het uiteindelijke resultaat van je werk komt toch niet door het spulletje maar door het knulletje.
Je kan nog zo'n mooie (lees dure) kamado bezitten maar als je geen flauw idee hebt hoe je b.v. je temperatuur onder controle moet houden en
wat voor een brandstof je moet stoken en waarom tja dan vallen al die voordelen al snel weg en maak je je satetje en hamburgertje ook op een veel goedkopere manier klaar. ;)
Dus Bram je vroeg wat ik van het bbq-en op een kamado vond, geweldig maar ook daar  moet je mee leren omgaan want het is niet de bbq die je lekkers maakt maar dat doe je zelf. ;)
 
Hans zei:
Bram zei:
Goed bezig Hans.
Die eend ziet er top uit. Super kleur ook
En hoe beviel het kamado BBQen?
Je hebt iig goed gegeten. En nog een 2e keer lekker na kunnen genieten.
Top

Tja Bram wat zal ik zeggen, met kamado bbq-en op zich  is natuurlijk niets mis en met al die electronica die we er aan gaan hangen om vanuit je luie stoel te kunnen sturen ook niet.
Het maakt het allemaal wat gemakkelijker da's zeker waar.
Maar waar ik het niet mee eens ben is dat men denkt dat je dat spul beslist nodig hebt om iets lekkers op tafel te kunnen zetten en dat je hier dus ook beter mee kan bbq-en.
Het uiteindelijke resultaat van je werk komt toch niet door het spulletje maar door het knulletje.
Je kan nog zo'n mooie (lees dure) kamado bezitten maar als je geen flauw idee hebt hoe je b.v. je temperatuur onder controle moet houden en
wat voor een brandstof je moet stoken en waarom tja dan vallen al die voordelen al snel weg enmaak je je satetje en hamburger ook op een veel
goedkopere manier klaar. ;)

Helemaal mee eens Hans, Amen ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan