BasBQ
Beef en Steak

Cup probleem

 

Hein

Kooltjesharker
Berichten
100
Beste mensen, vrijdag wil ik voor de eerste keer pp maken. Daarvoor gebruik ik dan het recept van noskos. Het enige probleem dat ik heb is dat er gesproken wordt over een cup van de saus en ik geen idee heb hoeveel dat is. Via Google kom ik ik op websites waar wel veel vlees maar geen bbq te vinden is. Heeft een van jullie hier een antwoord op.
 
Qua cups, heb je US customary (0.23 liter) en Imperial (0.28 liter). Qua BBQ kun je uitgaan van US.
Ik hou voor het gemak gewoon een kwart liter aan.
Als je Googlet op '1 cup in liter' krijg je vanzelf een handig conversie tooltje en kun je alles qua maten converteren.
 
Dankjewel, ook voor de conversie tip. Weer een stapje verder op weg naar een goed resultaat.
 
Google is soms heel handig, de andere keer zoek je jezelf een ongeluk.

Ga uit van 300 gram per cup.
 
Laatst bewerkt:
Daar heb je gelijk in, maar het is wel handig als je weet wat die verhouding dan moet wezen.
 
1 cup is 237 ml. afgerond 240 ml.
Handig om te gebruiken zeker als je met Eetlepels en Theelepels moet rekenen en je wil je recept vermeerderen dan kun je met cupmaatjes eenvoudig vermeerderen

want bijvoorbeeld 1/4 cup is 60 ml. is 4 eetlepels, zie tabel hieronder de lege cellen in de tabel zijn niet noemenswaardig

ml.CupEL.tl.
240=1=16=48
120=1/2=8=24
60=1/4=4=12
30=1/8=2=6
15=1/16=1=3
7,5=1/32=1/2=1 + 1/2
5==1/3=1
2,5===1/2
1,25===1/4
0,63===1/8
 
Daar heb je gelijk in, maar het is wel handig als je weet wat die verhouding dan moet wezen.
@ Hein, Gelukkig hebben we internet, kan je dit soort van vragen/problemen zo terug vinden.;)!

@ Ewald, dank voor de lijst met maten.
 
Top Ewald, dat lijstje bewaar ik, dankjewel.
Ik gebruik naast mijn Eetlepel/theelepel maatschepjes regelmatig mijn Cups maatschepjes.
Als ik voor een recept 8 el. nodig heb ga ik niet 8x 1 EL. maatschepje pakken maar dan pak ik 1 keer 1/2 cup maatschep.
als ik ergens 150 ml. voor nodig heb kan ik dat in een maatbeker doen maar ik kan ook 1/2 cup + 1/8 cup (=2EL.) maatschep nemen.
Heel veel vertaalde recepten uit het Amerikaans (de Engelsen gebruiken al veel het metrische systeem)
kun je zo herleiden en ook gewoon cups maatscheppen voor gebruiken.
Kijk maar eens naar de Weber BBQ boeken. hoe vaak je daar 4 el. in tegenkomt (is 1/4 cup, een zeer veel gebruikte hoeveelheid in recepten)

,
 
al die volumetrische maten vind ik maar niets.
1/4 cup stroop, dan heb je uiteindelijk maar 1/8 want de helft blijft in je cup kleven.

Ik zoek meestal (als het recepten zijn die ik wil bijhouden) het soortelijk gewicht op en weeg alles af.
is veel preciezer en je kan achteraf je recept veel beter aanpassen naar je zin.
 
al die volumetrische maten vind ik maar niets.
1/4 cup stroop, dan heb je uiteindelijk maar 1/8 want de helft blijft in je cup kleven.

Ik zoek meestal (als het recepten zijn die ik wil bijhouden) het soortelijk gewicht op en weeg alles af.
is veel preciezer en je kan achteraf je recept veel beter aanpassen naar je zin.
En dat weeg je af in een maatbekertje, waar de helft in blijft kleven;)
 
En dat weeg je af in een maatbekertje, waar de helft in blijft kleven;)
Zo precies hoeft het toch allemaal niet,grammetje meer of minder proef je niets van en is in sommige gevallen zelfs lekkerder misschien.
 
Beste mensen, vrijdag wil ik voor de eerste keer pp maken. Daarvoor gebruik ik dan het recept van noskos. Het enige probleem dat ik heb is dat er gesproken wordt over een cup van de saus en ik geen idee heb hoeveel dat is. Via Google kom ik ik op websites waar wel veel vlees maar geen bbq te vinden is. Heeft een van jullie hier een antwoord op.
bij de action, blokker, ikea kan je voor bijna gratis een setje cup maatlepels kopen.

En wat men al zegt: als de verhouding maar klopt. 1 + 1/2 cup = 1 1/2 cup en dat is ook bij een kopje, glas etc.
Alleen de totale hoeveelheid is dan anders. Als je te weinig heb, maak je nog wat bij; heb je teveel, lekker bewaren voor een volgend gerecht.
 
Terug
Bovenaan Onderaan