BasBQ
Beef en Steak

Coppa

 
 
 

vogels

Pitmaster
Berichten
854
hela BBQ en Charcuterie fanaten.

Ik wil weer eens Coppa gaan maken, laatste x is alweer 3 jaar geleden :oops:.
Kan echter mijn post op de nieuwe website niet meer terug vinden, en weet niet meer hoe groot het stuk vlees was wat ik gebruikt heb toen.
Weet wel dat het een gevecht was om het in het zakeind te krijgen :ROFLMAO:.

Wellicht kunnen jullie me helpen, wat is een goede maat zodat het strak in het zakeind zit maar toch te doen is.
 
Misschien een (te) late reactie, maar beter laat dan niet...

Met de corona moest ik thuis een bereiding maken voor de avondschool charcuterie ... na wat zoeken, Coppa want dat staat niet in de cursus.

Volgende waar ik tegen aan liep was inderdaad dat zakeinde, nergens te vinden bij mij in de buurt.
Bij vuur en rook kon ik wel eentje bestellen, maar nogal duur als je de transportkosten naar belgie er bij telt.

Daarom heb ik contact opgenomen met mijn leraar en blijkbaar wordt er tegenwoordig niet meer gewerkt met een zakeind maar wordt de Coppa in een draadnet gestoken.
Deze had ik thuis ook niet, dus dan maar opgebonden als een rollade.

Voor het opbinden:
IMG_20200417_164809347.jpg



Net opgeboden:
IMG_20200417_171034277.jpg



2 weken gedroogd
IMG_20200503_111742415.jpg


4 weken gedroogd rechts de coppa, links is een nootham die 9 à 10 weken gedroogd is.
IMG_20200512_182520241.jpg
 
Laatst bewerkt:
Gewoon een mooie procureur kopen toch?
 
Of spiering voor onze Vlaamsche Vrinden?
 
Coppa in 4 weken, mijne ligt al bijna 8 weken in de pekel.. ben nu mijn kast aan het instellen
 
Coppa in 4 weken, mijne ligt al bijna 8 weken in de pekel.. ben nu mijn kast aan het instellen

4 weken gedroogd, daarvoor had die 2 weken vacuumgepekeld.
Dit was ook maar een klein stukje, ik denk 1kg.

heb momenteel eentje hangen van 2.5kg, deze is nu 2 weken aan het drogen, maar zal toch een stuk langer moeten als die 4 weken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan