BasBQ
Beef en Steak

Conversietabel pink salt / colorozo salt

M

MvdL

Gast
Wie kan mij helpen aan de conversietabel van pink salt naar colorozo salt? Deze stond op het bbq forum, echter is deze niet meer te openen.
 
Pfft, dan moet ik goed zoeken want ik heb daar ooit een tooltje voor geschreven. Dat rekende uit of je pink salt doot colorozo kon vervangen en als dat zo was hoeveel zout er dan eventueel bij moest.
Kan wel eventueel een nieuwe schrijven hoor.

Waar gaat het eigenlijk om?!?
 
Dennis,

Ik wil graag eens de bacon gaan maken zoals beschreven op jou site. Inmiddels heb ik al een emmer colorozo zout gescoord en nu zou ik graag de juiste omrekenfactor willen weten om te voorkomen dat de bacon aan het einde van de sessie te zout is en dus ook niet meer te eten is. Alvast bedankt!
 
Marco, Pink Salt bevat 6,25% nitriet en Colorozo 0,6 % Nietriet.

Als we het volgende recept van noskos voor bacon pakken:

1,5 kilo buikspek met zwoerd
45 gram zeezout
22,5 gram suiker
5 gram Pink Salt (is 0,3 gram nitriet en 4,7 gram zout)

In plaats van 5 gram Pink Salt hebben we (6,25 / 0,6) * 5 = 10,417 * 5 =  52,1 gram colorozo zout gebruiken.

Let op: je hebt nu dus 0,3 gram nitriet maar ook 51,8 gram zout. Bij het bacon recept moet je nog 45 gram zeezout extra toevoegen dat hoef je bij dit recept dus niet meer te doen!
 
Bij het recept voor Maple cured Bacon
2 ounces / 50 gram kosher zout (ongeveer 1/4 cup) Ik neem dan iets minder zeezout omdat kosher zout zouter is.
2 theelepels / 12 gram Pink Salt
1/4 cup / 50 gram maple suiker of donker bruine basterdsuiker
1/4 cup / 60 milliliter maple syrup

5 pound / 2,25 kilo buikspek met zwoerd

Voor 12 gram Pink Salt heb je (6,25 / 0,6) * 12 = 125 gram colorozo zout nodig.

Je cure heeft dan ongeveer 60 gram teveel zout! wat je niet kan compenseren door het extra zout weg te laten :(
 
Allen hartelijk dank voor de heldere uitleg! Ik ga hiermee aan de slag in mijn vakantie en zal er verslag van uitbrengen hoe het geworden is  :D.
 
Wat Frits zei ;) Ja, je kunt de gewone bacon makkelijk doen met colorozo, de maple cured niet.

Ben benieuwd naar je ervaringen!
 
Als je de pekeltijd voor de maple cured verkort, ipv 1 week in de pekel bijvoorbeeld een halve week.... zou dat wel een optie zijn of gaat dat niet werken? Bij vis roken is het namelijk zo dat hoe hoger het concentratie zout, des te korter de pekeltijd.
 
Hier is de pekeltijd afgestemd op het nitriet dus niet op de totale hoeveelheid zout. Die vlieger gaat dus helaas niet op.
 
man wat een rekensommen! wel leuk :) i'm lovin' it!!!
 
Dit zijn geen recepten waar je mee wilt experimenteren, als het mis gaat kan het ook echt misgaan, botulisme, dood, dat soort werk!
 
Allen bedankt voor het meedenken. Ik ga in ieder geval de standaard bacon proberen.  ;D
 
Terug
Bovenaan Onderaan