BasBQ
Beef en Steak

Chuck Roast vuurdoop

 
 

Gummiebeer

Vuurmaker
Berichten
73
Hier mijn verslagje over de allereerste keer dat ik mij aan low @ slow waag. Excuseer mij voor de beginnersfouten. :whistle:

Om te beginnen met een chuck roast a 3,3 kilo, waarom niet voor de eerste keer..
8 uur in de rub
n26Kkea.jpg


Ecobrasa briketten met een paar eiken chunks op de Weber Master Touch Premium e-5775. Ik heb de Minion methode gebruikt.
8nJa3rq.jpg

h66immP.jpg


Op temperatuur laten komen en het vlees erop. Bij de Weber heb ik de kolenring met deflector gebruikt en het zo 4 uur laten staan en tussendoor een keer ingesmeerd met saus. Temperatuur zat al die tijd rond de 125-130 graden, lager kreeg ik het niet. Bij kerntemperatuur van 60 graden heb ik het ingepakt in aluminiumfolie en weer terug gelegd.
BVfhNYo.jpg

Zo heb ik het laten staan tot de kerntemperatuur 93 graden had bereikt. Daarna uitgepakt en nog 3 kwartier op de bbq.
Uiteindelijk was dit het resultaat.
zasPRxE.jpg


Beginnersfouten heb ik zeker gemaakt. Teveel briketten waardoor de temperatuur lastig te beheersen was, supermarkt aluminiumfolie gebruikt (ging lekken, hele deflectorplaat onder de troep) en niet even de Weber van te voren goed warm stoken waardoor er nog valse lucht werd getrokken. En te weinig tijd voor genomen, het had wat langer gemogen.

Het vlees was wel erg lekker en trok goed uitelkaar! Wel waren er stukken vet die niet gesmolten waren dus dat was jammer.
Maar toch voor een eerste keer was het erg lekker tussen een broodje en colewsla afgeleid van jaimy oliver.
 
Het eindresultaat was goed, dat telt

Dubbel folie gebruiken werkt ook goed
 
Dit Is toch gewoon een hele mooie run!
Geweldig. Ziet er heerlijk uit en bbq mooi stabiel. Netjes gedaan.

Je kan idd ook gewoon dubbel inpakken.
En de deflector wordt toch wel vies, of anders in de folie inpakken.
En ja, je moet het soms wat tijd gunnen. Je werkt met kerntemperatuur om de perfecte garing te krijgen. Dan Is tijd ondergeschikt. Andersom Is dat ook natuurlijk, maar dan wel met het risico dat je niet de perfecte garing heb.

Voor een hele lekkere coleslaw moet je op het forum maar eens kijken naar het recept van Dominique. Een dag ervoor maken en je eet als een koning.
 
Mooi gemaakt, het komt bijna niet voor dat al het vet gesmolten is na afloop.
 
Bedankt!
Het was wel spannend zo de eerste keer en ook wel een beetje trots op mezelf dat het gelukt is. 😀
 
Ziet er goed uit. Jullie hebben vast goed zitten smullen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan