BasBQ
Beef en Steak

Varkenskrabbetjes: Chinese gestoofde en geroosterde varkenskrabbetjes

 
 
 
 
 

Ewald

Administrator
Forumleiding
Berichten
5.090
DSC_2614.JPG

Eigenlijk werd ik getriggerd door @Peter64 door zijn krabbetjesstoof van een tijdje geleden.
Ik neem jullie even mee naar ergens tussen 1974 en 1978 toen mijn moeder dit boekje kocht en er deze heerlijke krabbetjes uit maakte.
Dit recept is jaren later in de vergetelheid geraakt. Totdat ik het boekje na het overlijden van mijn moeder weer tegenkwam bij mijn vader thuis.
Chinees koken van Kenneth Lo, uit 1974.

Ingrediënten voor de stoof:
  • 1 ¾ - 2 kg varkenskrabbetjes
  • 2 grote uien, in dunne ringen gesneden
  • 2 teentjes knoflook
  • 30 gram geraspte verse gemberwortel (= ca. 1 cm. of ½ tl. poeder)
  • 4 EL. Arachide olie
  • ½ liter Kippenbouillon (blokje Knorr) (maak 750 ml. Ook voor de saus 150 ml. nodig)
  • 2 tl. suiker
  • 6-7 EL. Lichte Chinese Sojasaus Kikkoman mag ook) (vet gedrukt is wat ik gebruik)
  • Peper, eventueel een snuf zout voorzichtig met zout, ik laat het achterwege
LET OP: Het overgebleven stoofvocht wordt gebruikt als basis voor de saus

Ingrediënten voor de saus:
  • Het overgebleven stoofvocht, (vet afscheppen)
  • 1 middelgrote ui, fijngehakt
  • 1-1 ½ EL. Maizena aangeroerd met 3 EL. water
  • 150 ml. Bouillon ( ¼ kippenbouillonblokje)
  • 3-7 EL. Sherry of Madeira naar smaak (vet gedrukt is wat ik gebruik, let op gewone sherry is scherper van smaak dan Madeira)
  • 1-3 tl. suiker naar smaak (vet gedrukt is wat ik gebruik)
  • (¼ kippenbouillonblokje, eventueel !)
  • 2 ½ EL. Lichte Chinese Sojasaus (Kikkoman mag ook)
  • 70 gram tomatenpuree
  • ¼ tl. Ve-tsin (gebruik ik niet)

  • Ontvlies de varkenskrabbetjes en snijd ze in afzonderlijke enkele ribjes. Snijd de uien in dunne ringen pers en rasp de Knoflook en Gember
  • Verhit de olie in een zware pan/skillet of stoofpan. Voeg de ribjes uien , knoflook en gember toe.
    of gril de ribjes eerst kort op de BBQ en voeg ze daarna samen aan de uien, knoflook, gember toe aan de pan
    roer het ca. 4-5 minuten bij hoge temperatuur door de olie. Giet er de bouillon, suiker en sojasaus bij. Maak het eventueel af op smaak af met peper en (zout, meestal niet nodig ). Breng de inhoud van de pan aan de kook en roer de ribjes 3-4 minuten door de saus.
  • Doe het deksel op de pan en breng de temperatuur sterk terug (of zet de pan op de BBQ indirect bij130-150 graden Celsius) laat het ca. 1 uur zachtjes stoven, draai de ribjes elke 20 minuten om.
  • Maak de BBQ klaar voor indirect BBQ-en op 225-230 graden Celsius, Laat de ribjes uitlekken en leg ze op het BBQ rooster en rooster ze indirect voor 8 tot 10 minuten.
  • Schep voor de saus het overtollige vet af van de overgebleven vloeistof (Stoofvocht) in de pan, voeg de gehakte ui toe aan de pan met vloeistof en kook het ca. 3 minuten bij een matige temperatuur.
  • Meng het Maizena mengsel met de bouillon. Giet het in de pan met de Sherry, suiker
    ¼ bouillonblokje, sojasaus en tomatenpuree, roer tot de saus dikker wordt en laat even doorkoken.
  • Leg de geroosterde ribjes op een schaal en giet de saus over de ribjes en serveer ze
  • (strooi er als garnering eventueel wat gehakte peterselie of pijpuitjes over)

DSC_2629.JPG


En daar op bladzijde 37 stond hij dan, flink vergeeld van het gebruik in de keuken en aantekeningen, het hoort er allemaal bij bij een kookboek
zelf ook wat erbij gekriebeld (de appel valt niet ver van de boom) de donkere sojasaus die ik vorige keer ook erbij deed laat ik weg. Alleen nog lichte sojasaus

DSC_2634.JPG


Terug naar het recept, Chinezen stoven, stoven en stoven en als ze iets willen roosteren dan...... stoven ze het eerst.
Gelukkig houden de Chinezen bij eten maken niet van weggooien dus gebruiken ze zo'n beetje alles, zo ook het stoofvocht.
2 kg. varkenskrabbetje in afzonderlijke ribjes gesneden.

DSC_2538.JPG


De krabbetjes eerst even kort gegrild

DSC_2564.JPG
DSC_2567.JPG


de krabbetjes met wat olie in een skillet gedaan en samen met 2 uien in ringen, 2 geperste knoflooktenen en 25 gram vers geraspte gemberwortel
even lekker gebakken, tot de uien glazig werden en al die andere heerlijke geuren vrijkwamen.

DSC_2572.JPG
DSC_2573.JPG


Het hele mengsel in een stoofpan gedaan, (mijn DO was te klein)
Daar gaat dan 500 ml. Kippenbouillon bij, 7 el. Lichte Chinese sojasaus 2 tl. donkere basterdsuiker
En laten we het geheel op de BBQ lekker stoven voor een uurtje op een temperatuur van zo'n 150 graden.

DSC_2582.JPG
DSC_2587.JPG
DSC_2589.JPG


De krabbetjes uit de pan gehaald en op een schaal uit laten lekken,

DSC_2594.JPG


Vervolgens van het overgebleven stoofvocht "de gouden Bouillon" het overtollige vet afgeschept 2 gesnipperde uitjes 3 minuten met de bouillon meegekookt.

DSC_2598.JPG

Voor de bereiding van de saus, 3 el. maizena met 4 el. koud! water gemengd en dit toegevoegd aan 150 ml. afgekoelde kippenbouillon, 2 en een halve el. lichte sojasaus, 7 el. Madeira (een andere sherry mag ook) 1/4 kippen bouillonblokje 3 tl. donkere basterdsuiker, en 70 gram tomatenpuree.

DSC_2599.JPG


Dit alles toegevoegd aan het stoofvocht, waar eerst het overtollige vet van was weggenomen, gekookt tot de saus licht gebonden was.

DSC_2604.JPG


De BBQ opgestookt naar 230 graden Celsius en de krabbetje indirect voor 15-20 minuten laten roosteren.

DSC_2608.JPG
DSC_2609.JPG


Vervolgens de krabbetje in een schaal gelegd, en overgoten met de heerlijke Saus

DSC_2610.JPG


DSC_2614.JPG
DSC_2619.JPG


Gegeten met Home made Bami.

DSC_2626.JPG



Het was weer heerlijk, nostalgie ten top!

De eventueel overgebleven heerlijke saus kun je makkelijk invriezen om later ergens anders voor te gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb dat boekje ook van mijn moeder geërfd, ik ga het straks meteen zoeken.. het ligt al vanaf 1999 ergens in een kast en later in een doos, tot mijn schaamte was ik het helemaal vergeten maar de voorkant herken ik uit duizenden!

Wat een mooie bereiding van een eigenlijk heel simpel en goedkoop stukje vlees, dat zal samen met de Bami prima gesmaakt hebben !

(en nu rap op zoek naar de doos met kookboeken op zolder 😇 )
 
Mooi om zo weer terug te gaan in de tijd en er van genieten
 
Maak me gek, maak me gek Ewald. Heerlijk dit soort recepten.
 
Was het nog net zo lekker?
 
Was het nog net zo lekker?
Oh ja, zeker weten.
Dat een gerecht met zo weinig ingrediënten zo ontiegelijk smaakvol kan zijn.
Deze gaan we niet meer vergeten, gaan we weer vaker maken. Wat een heerlijke subtiele smaakexplosie, waar ik de Aziatische keuken zo om waardeer. Heel veel umami!!!
 
Waar kunnen we aanschuiven... 😋
😋
 
Ziet er weer top uit Ewald! Tof verslag ook
 
Dat is nog eens nostalgie. Leuk om te lezen Ewald. Deze gaat op mijn todo lijstje!
 
Ik herkende het boek ook gelijk. Heerlijke herinneringen.
 
Dat lijkt me ontzettend lekker, ik zal ook eens bij moeders in de kast gaan snuffelen naar kookboeken.
 
Ziet er verrukkelijk uit, en heel erg leuk uit zo'n boek!!
 
Dat ziet er super lekker uit. Ik maak eigenlijk te weinig stoofgerechten als ik erover nadenk. Toch maar iets vaker doen.
 
Toppertje weer Ewald
Wat een geweldig recept.
Toen Ewald mogelijk een Ewaldje Was en alleen Nederland 1 en 2 op tv Was.
 
Terug
Bovenaan Onderaan