BasBQ
Beef en Steak

Casselerrib warm gerookt

Ik wil  casselerrib warm roken en was op zoek naar een brine recept.
Nu heb ik dit recept gevonden, maar daar wordt pink salt gebruikt, wat ik niet heb.
De converter pikt dit niet, nog afgezien ik 4 liter wel veel vindt.

Nu zag ik ook dit op het forum van Bert, maar bij deze koudgerookte variant zie ik 120 gram op 1 liter staan, maar dit lijkt me weer veel kleurzout.. En ik kan niet injecteren.

Iemand die enige richting kan geven? Colorozo lijkt me geen goedje om mee te experimenteren.

Bert
 
De converter pikt het wel, maar zegt je alleen dat je dit recept zoals het nu is niet kunt maken met colorozo.... Dan zou je dus of te weinig nitriet in je oplossing hebben of te veel zout...
 
Een betere omschrijving zal je niet verder helpen :)

Het recept zoals je nu hebt kan niet gemaakt worden met colorozo, omdat het niet om te rekenen is naar de goede verhoudingen voor wat hier verkrijgbaar is.  Je zal dus ?f ergens Pink Salt vandaan moeten halen zodat je het originele recept kan volgen ?f je moet een ander recept vinden welke gericht is op de NL/EU markt en waarin de verhouding zout en colorozozout is opgenomen.

PS. volgens mij valt die verhouding water/colorozo van Bert wel mee. Pekel heeft nu eenmaal een relatief hoog zoutgehalte.
Zie bv.: http://www.rookovens-online.nl/c-564104/gerookte-rauwe-ham-portugees-recept/
 
Colorozo zout is geen gevaarlijk spul. Wanneer je een paar eetlepels opeet zul je behalve een flinke dorst verder weinig merken.
Anders wordt het wanneer je dat iedere dag zou doen.
Waar je op moet letten is dat je niet te weinig gebruikt, i.v.m. bacterie groei.
 
 
 

Zwientie

Pitmaster
Berichten
710
Een betere omschrijving zal je niet verder helpen :)

Het recept zoals je nu hebt kan niet gemaakt worden met colorozo, omdat het niet om te rekenen is naar de goede verhoudingen voor wat hier verkrijgbaar is. Je zal dus ?f ergens Pink Salt vandaan moeten halen zodat je het originele recept kan volgen ?f je moet een ander recept vinden welke gericht is op de NL/EU markt en waarin de verhouding zout en colorozozout is opgenomen.

PS. volgens mij valt die verhouding water/colorozo van Bert wel mee. Pekel heeft nu eenmaal een relatief hoog zoutgehalte.
Zie bv.: http://www.rookovens-online.nl/c-564104/gerookte-rauwe-ham-portugees-recept/
Ik zou ook heel graag zelf casselerrib willen maken. Gebruiken ze dit Pink Salt - Google zoeken zout daarvoor ben er nog niet echt bekend mee nml.
 
Ik zou ook heel graag zelf casselerrib willen maken. Gebruiken ze dit Pink Salt - Google zoeken zout daarvoor ben er nog niet echt bekend mee nml.

Pink salt is de Amerikaans versie van Colorozo zout, het grote verschil is dat er in Amerika 10x zo veel nitriet in zit. (6% tov 0,6%).

Hier in Europa is die 6% versie verboden vandaar dat je enkel colorozo zout vindt.

Hou er rekening met dat je van colorozo maximaal 2,5% mag gebruiken.
Indien je toch pink salt zou gebruiken dan is de wettelijke norm 0.25%.
 
Terug
Bovenaan Onderaan