BasBQ
Beef en Steak

Butternut gevuld met runds-varkensgehakt

 
 
 
 

Free_ltd

BBQ Junkie
Berichten
5.148
Ik had hier onlangs gelezen dat butternuts (flespompoenen) zeer lekker zouden zijn. Kwam ik ze toevallig vorig weekend in de winkel tegen en dus was het vandaag de beurt aan de 2 heren :D

Eerst doormidden en uitgehold. Dan gemengd gehakt genomen en daar kruiden, ei, melk en een deel van het uitgeholde pompoen mooi door mekaar gemengd en ze dus gevuld. Ze krijgen dan de mooie vorm van een 'piemel' 🤣

Dit op de KJ indirect aan 180° laten garen en regelmatig prikken. Deze keer heel veel moeite om hem stabiel te krijgen. Had in Hete Kolen gelezen dat onderaan een dikke vinger open en bovenaan helemaal rond de 200° moet zitten, maar dat lukte niet. Heb onderaan en bovenaan flink moeten open zetten om aan die 180° te geraken en continu moeten bijregelen. Dus nog wel wat werk aan. Voordeel was wel dat hij bovenaan een stukje open stond en ik 2 sateprikkers aan mekaar had geplakt en dus zonder de dome te openen kon prikken. En dat duurde maar voordat hij zacht werd en het gehakt begon al wat zwarter te worden.

DUS.... ik vreesde wat voor het resultaat. Maar eens de butternut boterzacht, ze eraf gehaald en tot de conclusie gekomen dat ik de feta vergeten was :rolleyes: Normaal 15 min voordat hij klaar is nog wat feta over kruimelen, maar niet gebeurt. Dus de feta met wat provençaalse kruiden er maar naast gegeten.
Maar de vrees was niet nodig. Dat was heerlijk. Zelfs mijn vrouw zei ineens: 'Dat is al één van de betere dingen die je gemaakt hebt op de kamado'. En zij is al een moeilijke eter. Onze zoon eet altijd met zijn ogen en dat was dus een ramp. Hij eet pompoenlasagne en is zot van pompoensoep, maar dit zag hij niet zitten. Heb dan het gehakt gesneden en tussen een sandwich gedaan, maar na 2 happen vond hij het ook al niets omdat er pompoen in het gehakt zat (dat je nauwelijks proefde).
Mijn vrouw verwacht dat ik nu eens wat meer met de butternut ga doen.

Ik had er bang van, maar toch een mooie run geweest. Het zijn niet moeders mooiste foto's, maar wil ze ook niet voor mij alleen houden 😁

IMG_9742.jpeg


IMG_9743.jpeg


IMG_9744.jpeg


IMG_9746.jpeg


IMG_9748.jpeg


IMG_9751.jpeg


IMG_9752.jpeg
 
Dit ziet er lekker uit. Staat genoteerd op de to do list. Ik merk bij mezelf ook dat de instellingen van het boek wat afwijken. Uiteindelijk ga je een eigen manier creëeren.
 
Lekker hoor leuk gemaakt


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
 
Das een leuk gerecht. Geloof graag dat het smaakte.
Netjes gedaan
 
Ben geen fan van pompoen, maar dit had ik wel willen proeven.
 
Wat Frits zegt, dat heb ik ook, zou het niet snel zelf maken, misschien geheel onterecht

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
 
Ben geen fan van pompoen, maar dit had ik wel willen proeven.

Fan is een groot woord. Ik eet wel eens graag pompoensoep of pompoenlasagne. Dit is de eerste keer op deze manier en ik vond het best wel lekker. Maar een fan vind ik iets te specifiek :D
Mijn vrouw had meer van haar pompoen op dan ik van de mijne, maar ik had dan wel wat meer vlees omdat ik dat deel van mijn zoontje zijne ook nog erbij had genomen.

Maar het gaat al eens een keertje vaker op tafel komen. Kunt er ook alle kanten mee uit en de volgende keer ga ik de feta niet vergeten. En mss wat chorizo in het gehakt mee mengen.
 
Dat ziet er een heerlijk gerechtje uit. En mooi opgelost zo met de vulling, niks weg gooien. Das zonde. En je hebt zo een complete maaltijd in een keer klaar. Top
 
Dat ziet er een heerlijk gerechtje uit. En mooi opgelost zo met de vulling, niks weg gooien. Das zonde. En je hebt zo een complete maaltijd in een keer klaar. Top

Met het verwerken van de pompoen in het gehakt, twijfelde ik omdat mijn zoontje nogal een moeilijke eter is op vlak van groenten. Op die manier wist ik dat hij van het gehakt zou eten. Veel recepten die ik tegen kwam, maakten gebruik van pompoen tussen het gehakt en mij vrouw zei me dat toch maar te doen. En moet zeggen dat dit het geheel uitermate lekker maakte.
 
Terug
Bovenaan Onderaan