Beef en Steak

Butterfly Chicken met Tahini Mayonaise

Bas89

Kooltjesharker
Vandaag was de Butterfly Chicken aan de beurt van het BGE Boek. Bij de Makro hebben ze momenteel een mooie Franse Maiskip in de aanbieding en deze heb ik dan ook meegenomen.
De eerste uitdaging zat hem in het vlinderen van de kip. Middels wat instructiefilmpjes is dit toch aardig gelukt. Gisteren heb ik de kip al in de marinade gezet en vandaag mocht hij dan toch echt op de BBQ. Bij de kip heb ik nog een verse Tahini Mayonaise gemaakt zoals ook in het boek beschreven stond.

g73trl.jpg

Ik heb de BBQ voorbereid voor indirect met een temperatuur rond de 180 graden. Thermometer was ingesteld op 74 graden. Na ongeveer 1-1,5 uur was de kip klaar. Nog even laten rusten en smullen maar.

q26vut02uu.jpg

Moet zeggen dat het eindresultaat erg smakelijk was. De kip was lekker sappig alleen vond ik de rub/marinade die ik gebruikt heb wat aan de heftige kant. Voor een eerste keer zeer zeker geslaagd. Ik ga verder met proberen. Morgen staat er Buikspek in Hoisinmarinade op het menu.

Dat ziet er erg smakelijk uit. Welke rub heb je gebruikt?

Sent from my SM-G960F using Tapatalk

Ik heb de rub gebruikt uit het Big Green Egg boek:
- 2 sjalotten
- 4 teentjes knoflook
- 2,5 cm geraspte gember
- 2 sinaasappels geraspt en geperst
- 4 el sumak
- 4 el paprika poeder
- 4 el chili flokken
- 4 el komijn
- paar takjes verse oregano (uit de tuin)
- scheut Brandy (had ik niet dus heb whisky gebruikt)
- 100ml olijfolie
- snufje zout en peper
- 1 sinaasappel in schijfjes voor onder de huid

Lekker kippie. Ik moet nog steeds eens een gevlinderde kip maken. Nog nooit gedaan. Toch maar eens gaan proberen.

Kip altijd lekker. Eigenlijk eten we het te weinig. (maar we eten Zoveel te weinig  :D)

Deze kip ziet er ook erg lekker uit  :)

Terug
Bovenaan Onderaan