BasBQ
Beef en Steak

Burgers maken

 
 
 

rsoeteman

Gemarineerd
Berichten
1.831
Hallo BBQ vrienden,

Al een tijdje niks gepost, laten we dat weer eens (vaker gaan) doen.. Gisteren was het een mooie voorjaarsdag en men had zin in een broodje hamburger.. Dat gaan we dan regelen. Een paar jaar geleden kwam er bezoek eten dat alleen Halal vlees mocht en voor burgers haal ik nu standaard gehakt bij een islamitische supermarkt in het dorp. Niet alleen maakt hij het dagelijks vers van riblappen, maar hij draait er ook een paar procent lamsvlees doorheen wat al direct wat extra smaak met zich mee brengt.

Voorheen dacht ik ook altijd dat ik wat stress moest hebben omdat alles tegelijk klaar moest zijn en je dus binnen record tempo spek en uien voor toppings moet gaan grillen, even snel een broodje roosteren en dan ook nog tegelijk een hamburger klaar moet hebben. Tegenwoordig ga ik daar wat relaxter mee om.

Begin van de middag al lekker begonnen om het gehakt te mengen met wat kruiden.

mengen.jpg


Vervolgens gebruik ik mijn Weber hamburgerpers om er lekkere dunne burgers van te maken. Ik maak expres dunne burgers, dan passen er 2 met een heerlijk korstje op een broodje ;-). Helaas geen foto's van het persen kennelijk waren mijn handen vies :)

Uiteindelijk konden we van ruim een kilo gehakt 11 burgers maken. Een mooi stapeltje zo...

stapeltje.jpg



Nu we toch nog binnen aan het spelen waren konden we direct broodjes afbakken. Wij vinden het fijn om een wat harder broodje te gebruiken. Het lijkt me helemaal te gek om deze eens zelf from scratch te maken, maar onderstaande waren gewoon van de voordeelzak van de Jumbo.

broodjes.jpg


Ondertussen maken we ook een hamburgersausje. Heel simpel 4 eetlepels mayo, 4 eetlepels ketchup en 2 theelepels kerriepoeder. Als ik hem niet maak krijg ik thuis scheve gezichten dus simpel kan ook lekker zijn lijkt me.
sausmaken.jpg


Ja en dan is het tijd om buiten te gaan spelen hoor. Lekker uien snijden, Het voordeel van buiten uien snijden is dat je geen traanogen krijgt (tenminste ik niet). Binnen loop ik te janken als een klein kind, maar buiten kan ik kilo's snijden zonder enkele traan. Voordeel zoveel van een buitenkeukentje :)

We snijden ook lekker veel uien. De ene keer is namelijk alles op, de andere keer blijft over. Liever blijft er wat over want dat gaat dan gewoon lekker een andere dag in een uiensoepje.
uiensnijden.jpg


Tja en na een pauzedrankje was het dan lekker de tijd om op het gemak alvast de Joy Stove aan te steken. Paar briketjes slechts want je wilt niet dat het te hard gaat. Eerst bakken we namelijk lekker wat spek voor de topping.

spek-thestart.jpg


Even verder in het proces. Toch heerlijk hoe dat spek er in die pan uit ziet?

spek-theprogress.jpg


En weer even later hadden we een mooie stapeltje spek voor toppings. Lekker knapperig.

spek-endresult.jpg


Al dat vet gaan we natuurlijk niet weggooien, daar bakken we lekker de uien in.. Laat die maar rustig karamelliseren, komt de smaak alleen maar meer ten goede..

uienbakken.jpg


Na een korte pauze was het dan tijd om Burgers te gaan bakken. Altijd extra leuk met die grote burgerschep die ik eens gekregen heb. Burgers bak ik op de achterkant van mijn GrillGrates. Dit geeft een extra lekker korst op je burger.

burger1.jpg


Er moest ook kaas op.

burger2.jpg


Ja en toen was deze mooie middag buiten spelen weer ten einde. Alles lekker klaar gezet voor een build your own burger (lees men was al begonnen een broodje te maken) en konden we lekker een broodje bouwen en gaan eten.

Burgeropbrood.jpg


Bedankt voor het kijken!
 
Leuke reportage! Dat gehakt met wat lamsvlees spreekt mij wel aan. Ik vrees alleen dat mijn slager er niet aan gaat beginnen haha.
 
Leuke reportage! Dat gehakt met wat lamsvlees spreekt mij wel aan. Ik vrees alleen dat mijn slager er niet aan gaat beginnen haha.
Dank en nee niet elke slager is zo gek :)
 
Wat een feest, veel beter kan je een burger niet maken.
 
Wat een prachtig artikel. Ja dat vind ik echt. Super verhaal met mooie foto‘s. Ik vond het wel mooi dat je beschreef dat je vroeger wat stress had om dit gelijk tijdig klaar te hebben. Dat herken ik namelijk wel. Ik zit heel eerlijk gezegd ook nog steeds op die lijn. Ik heb dan ook nog graag de broodjes gegrild dus dat is ook weer een handeling erbij. En dan wil ik het natuurlijk nog warm serveren. Mogelijk moet ik jou werkwijze ook maar eens gaan hanteren. Die Joy Stove zie ik steeds vaker en hoe vaker ik dat zie hoe meer ik getriggerd word om dat ook te hebben. Het lijkt me een functioneel ding alleen ben ik nog niet overtuigd of het eindelijk over de top is dat ik dat nu al ga aankopen.
 
Er gaat niets boven een lekkere opgebouwde hamburger. Smskelijk.
 
Leuke reportage, zien er lekkere burgers uit.
 
Prachtige rapportage als je dat altijd zo doet . Dan hebben we al een tijdje wat gemist blijkbaar 😁.

Lekkere burgers zien er goed uit😍
 
Schitterend. Wat een heerlijkheid
Ook een mooi verhaal, leuk om te lezen
 
Wat een prachtig artikel. Ja dat vind ik echt. Super verhaal met mooie foto‘s. Ik vond het wel mooi dat je beschreef dat je vroeger wat stress had om dit gelijk tijdig klaar te hebben. Dat herken ik namelijk wel. Ik zit heel eerlijk gezegd ook nog steeds op die lijn. Ik heb dan ook nog graag de broodjes gegrild dus dat is ook weer een handeling erbij. En dan wil ik het natuurlijk nog warm serveren. Mogelijk moet ik jou werkwijze ook maar eens gaan hanteren. Die Joy Stove zie ik steeds vaker en hoe vaker ik dat zie hoe meer ik getriggerd word om dat ook te hebben. Het lijkt me een functioneel ding alleen ben ik nog niet overtuigd of het eindelijk over de top is dat ik dat nu al ga aankopen.
Dank je. De toppings zijn niet echt koud ook, meer lauwwarm. Zolang je burger goed heet is maakt het niet veel uit. Je zou kort voordat je de burgers er op doet ook je broodje kunnen toasten is die ook nog warm.

Joy Stove is echt leuk voor erbij. Was een verjaardagscadeau, ik zou hem nu iig niet meer willen missen..
 
Prachtige rapportage als je dat altijd zo doet . Dan hebben we al een tijdje wat gemist blijkbaar 😁.

Lekkere burgers zien er goed uit😍
Dank je, zal proberen wat vaker te posten weer... :)
 
Mooie foto’s, heerlijk eindbroodje 👌🏻 Top burger!
 
Heerlijk die burgers. Eigenlijk maak ik ze te weinig. Krijg gelijk honger van die plaatjes top
 
Terug
Bovenaan Onderaan