BasBQ
Beef en Steak

Buikspek op de WSM

 

Smokie.

Pitmaster
Berichten
602
Vandaag samen met @Michel_D van het zonnetje en een paar speciaalbiertjes genoten terwijl een stukje buikspek op de WSM lag. Helaas vergeten om een foto van het buikspek te maken toen het klaar was.


Gerookt met appel en kersenhout en gegaard tot 80°C kerntemperstuur op een temperatuur van 130°C (laatste half uur op 150°C).

Geserveerd op een broodje met rauwkost, frietjes en sla.

20220403_115937.jpg


20220403_115842.jpg


20220401_150934.jpg


FC590248-344B-4E74-A11C-F09D2BF728F8.jpeg
 
Heerlijk gegeten en gedronken en gezellige middag gehad.
Bedankt daarvoor
 
De marinade is ook prima bevallen.
 
das een mooi stukje spek zeg. Lekker hoor.
Was het niet "oversmoked"? Je ebt er best veel rookhout op liggen
 
Ik snap wel dat er geen foto’s zijn van het resultaat, zo’n lekker stuk spek is hier ook meteen weg.
 
das een mooi stukje spek zeg. Lekker hoor.
Was het niet "oversmoked"? Je ebt er best veel rookhout op liggen
Nee, helemaal niet. Het valt me op dat de ene vleessoort rook sterker opneemt dan de andere. We hebben bij @Michel_D ook wel eens buikspek gemaakt en toen viel me op dat er best stevig gerookt mag worden bij buikspek.
 
Daaropvolgend vroeg ik mij af of de bast erop laten van invloed is?

Stuk ziet er goed uit, altijd goed een gezellig dag samen!
Ik heb eerder met en zonder bast gerookt en geen verschil vast kunnen stellen. Sindsdien spaar ik me de moeite.
 
Ik snap wel dat er geen foto’s zijn van het resultaat, zo’n lekker stuk spek is hier ook meteen weg.
Haha, ik betrap me er steeds op dat ik in mijn enthousiasme vergeet foto's te maken en de luchtschuiven van de BBQ vergeet dicht te zetten. Ik heb nog een mooi stukje in de koelkast liggen. Ik zal er straks even een foto van maken.
 
Inderdaad. Lekkere bark erop.
Hoe had je die marinade gemaakt?

Dit is het originele recept. Ik heb echter nog iets extra water en olie toegevoegd omdat de hoisin saus erg dik was. Verder heb ik nog een teen knoflook en sambal toegevoegd. Ik heb het vlees ruim 1.5 dag laten marineren. In plaats van gerookte paprikapoeder heb ik gewone paprikapoeder gebruikt. Aangezien het vlees in de smoker gerookt wordt leek me dat niet zo'n probleem.
 
Dat is een goed bestede dag geweest, altijd fijn!
 
Haha, ik betrap me er steeds op dat ik in mijn enthousiasme vergeet foto's te maken en de luchtschuiven van de BBQ vergeet dicht te zetten. Ik heb nog een mooi stukje in de koelkast liggen. Ik zal er straks even een foto van maken.

Koud ook lekker!
 
Hopelijk zat er wat vlees tussen. De laatste 2 buikspekken die ik had, kon je zoeken naar het vlees. Heeft me ook doen beslissen dat ik niet meer snel buikspek ga kopen tenzij ik hem van te voren zie.
 
Ik had ooit Livar speklappen, daar bleef niks van over. Ik snap dus wat je bedoeld.
 
Ik had ooit Livar speklappen, daar bleef niks van over. Ik snap dus wat je bedoeld.

Ik heb 3 x een buikspek gemaakt. Eerste keer ergens mee gebracht uit het vriesvak, maar stond denk ik geen ras op. Heb ik een porchetta van gemaakt en die was dik in orde. De andere 2 waren van wss hetzelfde varken, en dat was Duroc. Laatst nog daar geweest voor procureur en schenkel te halen, maar omdat er volk in de winkel stond, heb ik het nog voor mezelf gehouden. Als ik de kans krijg spreek ik ze er wel over aan.

Ik dacht dat Livar iets veiliger was daarvoor, maar blijkbaar niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan