BasBQ
Beef en Steak

broodrol

 
 

Spiffs

Pitmaster
Berichten
627
IMG_6406.jpg


Gebaseerd op een recept van Rudolph van Veen

Deeg

    300 ml melk
    1 zakje gedroogde gist
    500 g bloem
    1 mespuntje zout
    4 el olijfolie
    1 geklutst ei

Verwarm de melk tot lauwwarm en los hier de gist in op, meng alles behalve het zout goed door mekaar en voeg het zout er halverwege pas aan toe (zout en gist vinden mekaar niet leuk)

Meng alles goed en laat het in een ingevette schaal onder plastic folie ong een uur op kamertemperatuur rijzen.
IMG_6380.jpg

Dit leek heel leuk, maar toen de melk in het kuiltje ging, brak de dijk en zat het hele aanrecht onder, de keren daarop heb ik het gewoon met deeghaken en een mixer in een kom gemaakt, wel nog het deeg goed gekneed daarna op het aanrecht.

Voor de vulling kan je je fantasie loslaten, meng alle ingredienten in een kom. ik vond het orginele recept wat te simpel, (kaas, paprika en italiaanse kruiden) en wat veel, als je de hoeveelheid van het orginele recept aanhoud, kan je 2 broden vullen), dus daar heb ik wat dingen aan toegevoegd.

IMG_7048.jpg


of

IMG_6394.jpg


IMG_6395.jpg

Je hebt een uur de tijd om alle ingredienten te mengen en de bbq indirect naar ong 225C.

Na een uur rijzen mag je het deeg uitrollen tot een grote dunne plak ong 40x50 (vergeet niet het aanrecht te bestuiven met wat bloem)
IMG_7051.jpg


Zet een bakblik klaar met bakpapier, of een pizzasteen bestoven met wat bloem, leg de lap deeg op het bakblik of pizzasteen en beleg het deeg de vulling, laat aan de bovenkant een strook deeg onbedekt en smeer deze strook in met het geklutste ei (dit wordt straks de plakrand)
IMG_7052.jpg


IMG_7053.jpg


Rol nu het deeg strak op tot een grote rol, en snij de rol lengte in en laat de lagen uit mekaar vallen, nu heb je dus laagjes deeg met overal wat vulling ertussen.
IMG_7054.jpg


IMG_7055.jpg


IMG_6400.jpg


IMG_7056.jpg


Je kan nu eventueel nog wat extra topping erop doen.

Zet het bakblik of de steen ong 20 minuten op de bbq.

IMG_6405.jpg


IMG_6407.jpg


IMG_7065.jpg
 
Dank je wel voor deze uitgebreide beschrijving Marc! Leuk recept!
 
doe mij ook maar een stuk
 
Dat moet ik dus binnenkort ook maar eens gaan proberen
 
Had hem al gezien bij de buren, maar hij blijft lekker!
 
Leuk bijgerecht ipv het standaard stokbrood iod. moet ik komend weekend eens gaan proberen als ik gasten heb.
 
Dit is zeker een leuk gerecht, helemaal mee eens dat dit weer is wat anders is dan een stokbroodje met knoflook boter  :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan